۱+۵ نباید حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت بشناسد

۱۲ فروردین ۱۳۹۲ | ۲۰:۴۹ کد : ۱۹۱۴۴۷۸ سرخط اخبار

«ری تکیه» در یادداشتی که در روزنامه «واشنگتن پست» منتشر کرده، از اعضای گروه ۱+۵ خواسته است حق ایران برای غنی سازی را به رسمیت نشناسند چراکه این امر عملا گزینه نظامی آمریکا را بی اثر می کند.
به گزارش خبرگزاری فارس در حالی که کمتر از یک هفته تا زمان آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 باقی مانده، «ری تکیه» عضو ارشد شورای روابط خارجی آمریکا با انتشار یادداشتی در روزنامه «واشنگتن پست»، به فضای مثبت حاکم بر مذاکرات «آلماتی 1» اشاره کرده و نوشته است که نباید به ایران اجازه داد غنی سازی را ادامه دهد.

البته این رویکرد تازه ای نیست و معمولا هرگاه جو مذاکرات به سمت مثبت شدن پیش می رود، رسانه ها و اندیشکده های غربی خط خبری منفی به راه می اندازند و به کلی اساس مذاکرات را زیر سوال می برند.

آنچه که در یادداشت اخیر تکیه بیش از هر چیز به چشم می آید این است که وی اساسا ماهیت برنامه هسته ای ایران را نظامی در نظر گرفته و اینطور القا می کند که ایران در اصل برای سرپوش گذاشتن بر نیات اصلی برنامه هسته ای خود مذاکرات را ادامه می دهد. وی با همین فرضیه غلط هم نتیجه گرفته است که نباید به ایران اجازه غنی سازی حتی 5درصدی داد.

این عضو سابق وزارت خارجه آمریکا در مسیر بی اعتبار کردن مذاکرات با ایران حتی معاهده منع گسترش را هم زیر سوال برده و آن را «ذاتا سهل انگار» و «غیرقابل اعتماد» توصیف کرده است.

تکیه در بخشی از این یادداشت می نویسد: تهران می داند که با هر بار ساخت تجهیزات هسته ای جدید، ریسک مورد حمله قرار گرفتن را افزایش داده است. برای کاهش این خطر است که دیپلمات های ایرانی تاکید می کنند که 1+5 حق غنی سازی ایران را به رسمیت بشناسد. هدف از این امر دستیابی به پوششی قانونی بر برنامه هسته ای است.

وی سپس به دیپلمات های غربی توصیه می کند که این حق را به رسمیت نشناسند، چراکه «حمله آمریکا یا اسرائیل به تأسیسات غیرقانونی ایران توجیه پذیرتر از زمانی است که این تأسیسات از سوی اعضای دائم شورای امنیت قانونی شناخته شود. تاکید ایران برای به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی امری است که با هدف دستیابی به سرپوشی مشروع برای اهداف تسلیحات هسته ای طراحی شده است».

تکیه بحث تعلیق غنی سازی 20درصد اورانیوم را هم که اولین بار از سوی غربی ها مطرح شد، تلاش هوشمندانه ایران برای «تطمیع غرب» و در عوض رسیدن به مشروعیت غنی سازی 5درصد دانسته است. وی نوشته است که اگر غرب بخواهد در قبال تعلیق غنی سازی 20درصد، حق غنی سازی ایران را به رسمیت بشناسد، «در دام تهران برای از بین بردن احتمال اقدام نظامی آمریکا یا اسرائیل، افتاده است».

وی سپس بدون اشاره به همکاری های گسترده ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی و گروه 1+5 نوشته است: در تاریخ ده ساله تلاش های دیپلماتیک، جمهوری اسلامی قاطعانه و مصصم بر این ادعا که مستحق ساخت تاسیسات هسته ای است، تاکید کرده است. در مقابل قدرت های بزرگ هر بار در ممنوعیت هایشان تجدید نظر کرده، اهدافشان را کاهش داده و چشم اندازشان را محدودتر کرده اند.

عضو ارشد شورای روابط خارجی آمریکا به اعضای 1+5 توصیه می کند که آن ها هم باید به همین میزان مواضعی قاطع در برابر ایران داشته باشند. وی می افزاید: بهترین راه برای خلع سلاح ایران، تاکید بر یک خط قرمز پایه و ساده است: ایران باید به تمام قطعنامه های شورای امنیت مربوط به زیرساخت های هسته ای عمل کند (غنی سازی را متوقف کند).

دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 قرار است روز 16 فروردین بار دیگر در «آلماتی» قزاقستان برگزار شود. ایران و اعضای 1+5 دور قبلی این مذاکرات در قزاقستان را «سودمند» ارزیابی کرده اند.

کلید واژه ها: غنی سازی مذاکرات آمریکا


نظر شما :