توصیه جان کری به کنگره آمریکا

برای تحریم ایران عجله نکنید

۳۰ فروردین ۱۳۹۲ | ۲۱:۳۱ کد : ۱۹۱۵۱۱۸ اخبار اصلی آمریکا اقتصاد و انرژی
وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه از سناتورهایی که به دنبال تحریم های مضاعف علیه ایران هستند خواست صبور باشند، چرا که با توجه به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در ایران، شرایط روشن نیست.
برای تحریم ایران عجله نکنید

دیپلماسی ایرانی: جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه از سناتورهایی که به دنبال تحریم های مضاعف علیه ایران هستند خواست صبور باشند، چرا که با توجه به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در ایران، شرایط روشن نیست.

به گزارش رویترز، کری در کمیته روابط خارجی سنا گفت: گمان می کنم اکنون زمان آن است تا اندکی صبورتر باشیم. وی افزود: من فکر می کنم انتخاب زمان برای اینکه کاری انجام دهیم اهمیت دارد. ما باید با هم همکاری کنیم. البته دولت باراک اوباما نیز موقعیت را کاملا تحت نظر دارد و با متحدان خود همکاری دارد.

این در حالی است که هفته گذشته از تلاش سناتورهای آمریکایی برای اعمال تحریم هایی علیه ایران پرده برداشته شد که گفته می شود در صورت تصویب این بسته تحریمی، به معنی تحریم تجاری جمهوری اسلامی خواهد بود. از سوی دیگر کمیته روابط خارجی سنا که از کمیته های کلیدی به شمار می رود، سه شنبه گذشته قطعنامه ای را تصویب کرد که به موجب آن آمریکا باید در صورتی که اسرائیل برای دفاع از خود اقدام کند، از تل آویو حمایت کند. این در شرایطی است که مقامات اسرائیلی در روزهای اخیر بار دیگر سخن پراکنی علیه ایران را از سرگرفته و مدعی شده اند شاید ناچار شوند به تنهایی علیه برنامه های هسته ای ایران اقدام کنند. بنیامین نتانیاهو نیز اخیر در گفت و گویی که با بی بی سی داشته مدعی شده برنامه های هسته ای ایران در حال پیشرفت است اما هنوز ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به خط قرمزی که وی سال گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل از آن سخن گفته بود، نزدیک نشده است.

مقامات اسرائیلی در روزهای اخیر بار دیگر سخن پراکنی علیه ایران را از سرگرفته و مدعی شده اند شاید ناچار شوند به تنهایی علیه برنامه های هسته ای ایران اقدام کنند.

نخست وزیر اسرائیل مدعی شده بود در صورتی که ایران به این خط قرمز برسد از گزینه نظامی استفاده خواهد کرد و این در حالی است که هفته گذشته خبرگزاری فرانسه از رشد سه برابری نصب سانتریفوژهای پیشرفته در فردو خبر داده بود. همچنین ایران اخیرا دو معدن اورانیوم ساغند 1 و 2 را نیز فعال کرده و سانتریفوژهای بیشتری را در نطنز نصب کرده است.

به گزارش رویترز، کری در ادامه سخنرانی خود در سنای آمریکا خاطرنشان کرد که اوباما امیدوار است ایران در دستیابی به سلاح هسته ای موفق نباشد. وی افزود، دولت اوباما با متحدان خود از جمله اسرائیل به طور نزدیک همکاری دارد و هر دو در یک جبهه حضور دارند. وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد، گزارش هایی که از شرایط ایران از سوی سازمان های جاسوسی به دست آمریکا می رسد به طور روزانه بررسی می شود.

این اظهارات جان کری پس از آن مطرح می شود که 36 نفر از مقامات سابق آمریکایی در گزارش 84 صفحه ای پروژه ایران از رئیس جمهور آمریکا خواستند تمرکز بیشتری بر دیپلماسی با ایران داشته باشد و از شدت تحریم ها بکاهد.

این گزارش در شرایطی منتشر شده که دور اخیر مذاکرات هسته ای با ایران در آلماتی، پایتخت قزاقستان نتیجه ای به همراه نداشته و برخی در واشینگتن معتقدند چاره ای جز اعمال تحریم های بیشتر و زیر نظر گرفتن نتیجه انتخابات ایران ، باقی نمانده است.

36 نفر از مقامات سابق آمریکایی در گزارش 84 صفحه ای پروژه ایران از رئیس جمهور آمریکا خواستند تمرکز بیشتری بر دیپلماسی با ایران داشته باشد و از شدت تحریم ها بکاهد.

جان کری نیز بر این باور است که به نظر نمی رسد تا زمان انتخابات ایران تحول خاصی در پرونده هسته ای ایران ایجاد شود، مگر اینکه مقامات تهران اقدام ویژه ای در جهت شتاب بخشیدن به برنامه های هسته ای انجام دهند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: آمریکا تحریم اوباما اسرائیل برنامه های هسته ای


نظر شما :