کمک دو برابری امریکا به مخالفان اسد

۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۴:۲۶ کد : ۱۹۱۵۱۹۵ سرخط اخبار

وزیران خارجه 11 کشورعضو گروه به اصطلاح دوستان سوریه روز شنبه در استانبول گرد هم آمدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه فرامنطقه ای الحیاة، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که برای شرکت در این نشست به ترکیه سفر کرده از دو برابر شدن میزان کمک های غیر نظامی آمریکا به مخالفان سوری خبر داد.

وی اعلام کرد که علاوه بر کمک های غیرنظامی، کمک های انسان دوستانه به مردم سوریه نیز افزایش خواهد یافت.

جان کری گفت: افزایش کمک های غیر نظامی آمریکا، نشانگر تاکید این کشور بر یافتن یک راه حل سیاسی برای پایان تنش ها در سوریه است.

به گفته کری، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، متعهد به "سوریه ای متحد و دموکراتیک بعد از پایان حاکمیت بشار اسد است.

میزان کمک های غیرنظامی آمریکا ۱۲۳ میلیون دلار ذکر شده است. کل کمک های غیرنظامی آمریکا به مخالفان و گروه های مدنی سوری به ۲۵۰ میلیون دلار می رسد.

قرار است بخشی از کمک ها به شورای عالی نظامی، یک گروه مخالف دولت سوریه برسد. پیشتر کمک های آمریکا به این گروه شامل غذا و وسائل پزشکی بوده، اما گفته می شود در آینده کمک های غیرنظامی دیگر به این لیست اضافه شود.

وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد با توجه به بحرانی تر شدن وضعیت مردم سوریه، حدود ۲۵ میلیون دلار کمک های انسان دوستانه، از جمله مواد غذایی مانند گندم، به منطقه فرستاده خواهد شد. این کمک ها به پناهجویانی که در اردن به سر می برند نیز ارسال خواهد شد.

برنامه غذایی جهان، شاخه کمک غذایی سازمان ملل متحد، توزیع گندم در سوریه را برعهده خواهد داشت.

وزیر امور خارجه آمریکا وضعیت سوریه را "اسفناک" توصیف کرده و دولت این کشور را به "استفاده موشک های بالیستیک علیه مردم" متهم کرد.

به گفته کری باراک اوباما از وی درخواست کرده است همکاری با مخالفان افزایش داده شود.

مخالفان دولت سوریه بارها خواهان افزایش کمک های نظامی از سوی کشورهای خارجی بوده اند. آنها در نشست روز شنبه تاکید کردند که در صورت کمک نظامی، اسلحه ها "به دست افراد سودجو نخواهد افتاد."

آمریکا و کشورهای اروپایی این درخواست ها را رد کرده اند. آنها نگران افتادن این اسلحه ها به دست افراط گرایان هستند.

چهره های مخالف دولت سوریه، از جمله احمد معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوریه، غسان هیتو، نخست وزیرمخالفان سوری، جرج صبرا، مصطفی الصباغ و سلیم ادریس از دیگر اعضای ائتلاف مخالفان از کشورهای غربی و عربی حاضر خواستند تا پایگاه های موشک های اسکاد در سوریه را هدف قرار دهند.

در بیانیه ائتلاف ملی مخالفان سوریه آمده است: جامعه جهانی باید به عنوان وظیفه اخلاقی و به رهبری کشورهای عضو گروه دوستان سوریه اقدامات مشخص و فوری برای حمایت از غیرنظامیان سوری در برابر موشک های بالستیک و استفاده سلاح های شیمیایی در سوریه اتخاذ کند.

یاسر طباره، سخنگوی غسان هیتو گفت: آیا تنها صحبت کردن از اینکه بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه بر مناطق مسکونی سوریه موشک پرتاب می کند بدون اینکه هیچ مجازاتی برای وی در نظر گرفته شود کافی نیست؟ پاسخ این مشکل با حمایت مالی حل نخواهد شد. ما خواهان حمله به پایگاههای موشک های اسکاد و نابود کردن آنها هستیم تا بدین وسیله دست کم از خطرات روزانه بر ملت سوریه رها شویم.

در بیانیه مخالفان تاکید شده مردم سوریه می دانند که گروهی از کشورهای عضو گروه دوستان سوریه این قدرت و توانایی را در اختیار دارند اما هنوز هیچ اقدام جدی برای پایان دادن به این ترس و وحشت مردم صورت نگرفته علاوه بر این، ما خواهان ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه جهت فراهم شدن زمینه برای انتقال راحت آوارگان سوری از شمال و جنوب سوریه هستیم.

مخالفان سوری در ادامه بیانیه خود نسبت به صدور قطعنامه الزام آور از سوی شورای امنیت که در آن استفاده موشک های بالستیک و سلاح های شیمیایی محکوم شده باشد ابراز امیدواری کردند. آنها همچنین تشکیل صندوق بین المللی برای حمایت از دولت انتقالی جدید و بازگشت آوارگان به کشور را خواستار شدند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز ساعاتی پیش از برگزاری نشست مذکور اعلام کرد: گروه دوستان سوریه در دو سال گذشته نقش منفی را در طولانی شدن درگیری های سوریه داشته اند.

عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات نیز گفت: نشست دوستان سوریه در متحد کردن دیدگاه ها و تلاش برای دستیابی به راهکاری سیاسی در خصوص بحران سوریه اهمیت زیادی دارد.

وی همچنین عنوان داشت: دولت امارات به مسئولیت خود نسبت به ملت سوریه از طریق ارائه کمک به آوارگان سوری در کشورهای همجوار و حمایت از طرح های عربی و بین المللی در این خصوص عمل کرده است.

مسئولان آمریکایی شرکت کننده در نشست نیز اعلام کردند که کری در این نشست بر مساله افزایش کمک های غیرکشنده که دولت آمریکا قصد دارد آنها را به گروه های میانه رو مخالف به ویژه ائتلاف ملی، شورای عالی نظامی و شوراهای محلی سوریه اعطا کند، تمرکز داشت.

کلید واژه ها: سوریه آمریکا سوری موشک دوستان سوریه دوستان کمک های غیرنظامی های غیرنظامی ائتلاف غیرنظامی


نظر شما :