جبهه ایران – سوریه – حزب‌الله تقویت شد

۱۰ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۲۰۷۳۴ سرخط اخبار

یک پایگاه صهیونیستی اذعان کرد تاخیر در حمله ایالات متحده به سوریه، منجر به تقویت محور مقاومت متشکل از ایران، سوریه و حزب الله لبنان شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، پایگاه صهیونیستی دبکا نزدیک به منابع نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در گزارشی در خصوص اظهارات شب گذشته باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا که به ارجاع طرح حمله به سوریه اختصاص داشت، تصریح کرد: اوباما با این سخنان خود، نه تنها بار دیگر حمله نظامی به سوریه را لوث کرد بلکه اسرائیل را در 4 حوزه به دردسر انداخت:

1- بلوک سیاسی ایران – سوریه – حزب الله تقویت شد؛

2- تهران می تواند بدون هراس از دخالت آمریکا به برنامه هسته ای خود ادامه دهد؛

3- حزب الله اکنون می تواند از حمایت خود از بشار اسد خوشحال باشد؛

4- بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، تلاش های 6 ساله خود برای دست یابی به تفاهم با باراک اوباما را شکست خورده یافت.

دبکا با اشاره به اینکه اوباما از ابتدا نیز به دنبال حمله محدود با موشک های تام هاوک به سوریه بود، به توانایی های این موشک اشاره کرده که با برد 2500 کیلومتر و وزن 450 کیلوگرم تنها قادر به تخریب اهداف سطحی است و نمی تواند ذخایر زیرزمینی تسلیحات شیمیایی سوریه را هدف قرار دهد. از سوی دیگر این موشک ها به تنهایی قادر به نابودی توان نیروی هوایی سوریه هم نیستند.

اوباما با به تاخیر انداختن حملات موشکی خود به سوریه همچنین به دولت این کشور فرصت داد تا بیشتر هواپیماهای خود را به آشیانه های امن منتقل کند. از سوی دیگر، موشک های سوریه نیز ظاهرا در زیر زمین مخفی شدند. حتی مراکز فرماندهی ارتش سوریه نیز می توانند در این تاخیر از دسترس موشک های آمریکایی خارج شوند از جمله مرکز فرماندهی لشکر چهارم زرهی که مسوولیت حفاظت از دمشق و رئیس جمهور سوریه را برعهده دارد.

در فهرستی که پنتاگون برای حمله در اختیار اوباما قرار داده بود مراکز فرماندهی ارتش سوریه نیز مدنظر قرار داشت. هدف قرار دادن این اهداف می توانست توان عملیاتی ارتش سوریه را کاهش دهد. علاوه بر آن، «سلیم ادریس»، از فرماندهان شورشیان سوری نیز فهرست 35 مرکز نظامی را برای حمله در اختیار آمریکایی ها قرار داده بود.

در حال حاضر در صورتی که حتی حمله نظامی صورت پذیرد، بیشتر منابع نظامی در اختیار رئیس جمهور سوریه دست نخورده باقی می ماند و دست وی برای ادامه جنگ باز خواهد بود.

گفتنی است، شب گذشته باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که دولت وی آماده حمله نظامی به سوریه است اما تصمیم نهایی در خصوص این حمله را باید کنگره اتخاذ کند. کنگره آمریکا نیز اعلام کرده که هفته دوم سپتامبر در این خصوص تصمیم گیری می کند.

دولت آمریکا مدعی است که حکومت سوریه از سلاح شیمیایی علیه شهروندان سوری استفاده کرده است اما دولت سوریه قویا این اتهام را رد می کند.

بازرسان سازمان ملل متحد برای گزارش دهی در خصوص حملت شیمیایی مزبور 3 هفته وقت خواسته اند.

کلید واژه ها: سوریه اوباما موشک آمریکا


نظر شما :