فرصتی برای اسد یا اوباما؟!

۱۰ شهریور ۱۳۹۲ | ۲۰:۰۶ کد : ۱۹۲۰۷۴۱ سرخط اخبار

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، روز شنبه اعلام کرد تصمیم گرفته به اقدام نظامی علیه سوریه دست بزند.

اوباما گفت آماده است دستور حمله را به زودی صادر کند، اما این دستور را با موافقت کنگره صادر خواهد کرد.

پس از سخنان اوباما، دولت آمریکا رسما طرح خود برای درخواست مجوز حمله نظامی به سوریه را تقدیم کنگره این کشور کرد.

در این طرح، دولت درخواست کرده که اجازه یابد تا برای حصول اهدافش از "عملیات نظامی مورد نیاز و مناسب" بهره جوید.

با این وجود، در این طرح مهلت زمانی برای این حمله تعیین نشده است اما در آن تصریح شده که بحران سوریه باید از طریق سیاسی حل و فصل شود.

این نکته ممکن است جمهوریخواهان کنگره آمریکا را خوشنود نکند. آنها از باراک اوباما خواسته اند که صریحا "برای سرنگونی حکومت بشار اسد" چاره اندیشی کند.

جان بِینر، رئیس مجلس نمایندگان، گفته که نمایندگان پس از ۹ سپتامبر (۱۸ شهریور)، که از تعطیلات تابستانی بازمی گردند، در این باره تصمیم خواهند گرفت.

با این حال، رئیس جمهوری آمریکا گفته حمله به سوریه می تواند فردا، هفته آینده و یا یک ماه دیگر انجام بگیرد؛ اما او منتظر نظر کنگره خواهد ماند.

پیرو این تصمیم اوباما دفتر ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد، این کشور نیز با تبعیت از سیاست آمریکا برای حمله به سوریه منتظر تایید پارلمان می ماند؛ اگرچه فرانسوآ اولاند برای اعلام جنگ نیازی به تایید پارلمان ندارد.

انگلستان نیز از این تصمیم اوباما استقبال کرد. دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس از تصمیم اوباما برای جلب نظر کنگره تقدیر کرد و گفت که از این موضع گیری رئیس جمهور آمریکا حمایت می کند.

پیش از این مجلس عوام انگلیس با مشارکت این کشور در هرگونه حمله احتمالی آمریکا به سوریه مخالفت کرده بود.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه نیز گفت: ما ترجیح می دادیم هیچ تاخیری نباشد اما به وضوح روشن است که باید صبر کنیم و ما به اقدامات دموکراسی آمریکا احترام می گذاریم.

اما در اسرائیل اظهارات اوباما با تردیدهای جدی روبرو شد. تحلیلگران تلویزیون رژیم صهیونیستی از اوباما به خاطر اینکه آمریکا را در منطقه ضعیف نشان داده به شدت انتقاد کردند.

مقامات اسرائیلی معتقدند: هدف از اقدام اوباما در انداختن توپ به زمین کنگره کسب فرصت برای بررسی راه حل های دیپلماتیکی است که مانع از حمله علیه سوریه می شود.

این در حالی است که برخی  مقامات ارشد دولت آمریکا عنوان کردند، کاخ سفید اطمینان دارد کنگره حمله نظامی به سوریه را به دلیل خطر تسلیحات شیمیایی بر امنیت رژیم صهیونیستی، تأیید خواهد کرد.

اوباما به دنبال چیست؟
دکتر داوود هرمیداس باوند استاد دانشگاه نیز در گفتگو با فرارو معتقد است: «چون جمهوری خواهان اکثریت کنگره آمریکا را در اختیار دارند با اقدام نظامی علیه سوریه موافقت خواهند کرد.»

با این حال وی وقفه صورت گرفته در شروع جنگ را به نفع سوریه دانست و گفت: «این هشت روز فرصتی است برای سوریه تا آرایش نظامی خود را بچیند و یا به لحاظ سیاسی فعل و انفعالاتی صورت بگیرد تا تعدیلی در تصمیم آمریکا صورت بگیرد.»

باوند می گوید: «اوباما تصمیم گرفت کنگره را نیز در این اقدام شریک کند تا اگر با یک فرایند مطلوب مواجه نشد جمهوری خواهان وی را در مظان انتقاد شدید قرار ندهند.»

وی معتقد است: «آمریکا سعی خواهد کرد اقدام نظامی علیه سوریه به صورت جمعی باشد؛ اما این احتمال وجود ندارد که پارلمان انگلیس در تصمیم خود تجدیدنظر کند اما کشورهایی مانند فرانسه، ترکیه و کشورهای عربی در این اقدام آمریکا را همراهی خواهند کرد.»

کلید واژه ها: سوریه آمریکا اوباما کنگره


نظر شما :