آزادی دانشمند ایرانی بازداشتی در آمریکا با میانجیگری عمان (+عکس)

۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۲۰:۲۸ کد : ۱۹۱۵۴۱۶ سرخط اخبار
رسانه های عمان اعلام کردند یک دانشمند ایرانی که در آمریکا تحت بازداشت خانگی به سر می برد با میانجیگری دولت عمان ، آزاد و توانست آمریکا را ترک کند.

به گزارش عصر ایران، این دانشمند ایرانی به نام مجتبی عطارودی عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف است و به اتهام خرید تجهیزات آزمایشی تحت تحریم در آمریکا، دستگیر شده بود.

او پس از آزادی در آمریکا، امروز جمعه وارد فرودگاه بین المللی مسقط پایتخت عمان شد و مورد استقبال تعدادی از مقامات این کشور و سفارت ایران قرار گرفت.

عمان دارای روابط بسیار نزدیک با آمریکا و ایران است و در چند سال اخیر توانسته است با میانجیگری میان دو طرف، زمینه آزادی شماری از شهروندان بازداشتی ایرانی و آمریکایی را فراهم کند.

وزارت خارجه عمان هم در بیانیه ای اعلام کرد: براساس دستورات سلطان قابوس، پادشاه عمان و در پاسخ به تمایل ایران برای بازگرداندن مجتبی عطارودی پرفسور ایرانی بازداشت شده در آمریکا؛ مقامات مسؤول در عمان برای سرعت بخشیدن به اقدامات مربوط به پایان بخشیدن به این پرونده و بازگشت وی به کشورش با طرف آمریکایی هماهنگ کردند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: تلاش های انسان دوستانه سلطان نشین عمان با موفقیت همراه شد و به همین دلیل تقدیر و تشکر خود را از دولت آمریکا به دلیل پاسخگویی به این تلاش ها اعلام می کنیم و به پرفسور ایرانی خوش آمد می گوییم و برای او قبل از بازگشت به ایران، تسهیلات پزشکی و درمانی فراهم می شود.

قبل از شبکه  انگلیسی زبان صداوسیما (پرس تی وی) گفته بود که عطارودی 54 ساله به هنگام ورود به فرودگاه لس آنجلس در روز هفتم  دسامبر 2011 ، دستگیر شد.

تهران در سپتامبر 2010 و 2011 سه شهروند آمریکایی بازداشت شده به جرم جاسوسی و ورود غیرمجاز به ایران را نیز با میانجیگری عمان ، آزاد کرد.

عمان در میان 6 کشور جنوب خلیج فارس دارای بهترین روابط با ایران است. هم اکنون عمان حافظ منافع ایران در لندن است.


ورود " مجتبی عطارودی" به فرودگاه مسقط از آمریکا با استقبال مقامات ایران و عمان








 

کلید واژه ها: عمان آمریکا


نظر شما :