سران عرب به جای فلسطینی ها مذاکره کردند

هدیه بی سابقه اعراب به تلاویو

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۱۵۶۵۱ اخبار اصلی خاورمیانه
به این ترتیب اسرائیل می‌تواند در برابر زمین‌هایی که از فلسطینی‌ها غصب کرده و به اشغال خود در آورده و در آنها به ساخت شهرک‌های صهیونیست نشین پرداخته زمین‌های دیگری به فلسطینی‌ها بدهد.
هدیه بی سابقه اعراب به تلاویو

دیپلماسی ایرانی: سران و نمایندگان اعراب از جمله رئیس اتحادیه عرب در واشنگتن اعتراف به امری کرده اند که می تواند از یک سو گامی مهم برای مذاکرات صلح اعراب و اسرائیل باشد و از سوی دیگر امتیازی بزرگ تر به سود اسرائیل محسوب شود.

به گزارش روزنامه لبنانی السفیر، هیئتی از اتحادیه عرب که شامل نبیل العربی، رئیس اتحادیه عرب، حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی، وزیر امور خارجه و نخست وزیر قطر، ریاض المالکی، وزیر امور خارجه حکومت خودگردان فلسطینی، ناصر جوده، وزیر امور خارجه اردن، محمد کامل عمرو، وزیر امور خارجه مصر، شیخ خالد بن احمد بن محمد آل خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین و عادل الجبیر، سفیر عربستان در امریکا و تنی چند از سفرای دیگر کشورهای عربی در امریکا می شد، در گفت وگو با مقام های ارشد امریکایی اعلام آمادگی کردند که با طرح معاوضه زمین با زمین با اسرائیل موافقت کرده و به این ترتیب از پافشاری خود بر بازگشت اسرائیل به مرزهای 1967 منصرف شوند.

به این ترتیب اسرائیل می تواند در برابر زمین هایی که از فلسطینی ها غصب کرده و به اشغال خود در آورده و در آنها به ساخت شهرک های صهیونیست نشین پرداخته زمین های دیگری به فلسطینی ها بدهد و خود همچنان با ساخت شهرک سازی های خود در آن مناطق ادامه دهد.این تصمیم در پی مذاکرات مقام های عربی ذکر شده به عنوان نمایندگان اتحادیه عرب با مقام های ارشد امریکایی که در راس آنها جان کری، وزیر امور خارجه و جو بایدن، معاون رئیس جمهوری امریکا حضور داشتند، اتخاذ شد.

شیخ حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر و نخست وزیر این کشور که ریاست این هیئت را نیز بر عهده داشت، بعد از انجام این نشست گفت: «ما پذیرفتیم تغییراتی در مرزهای 1967 ایجاد شود تا بدین ترتیب کاخ سفید بتواند برای تشکیل دو کشور مستقل فلسطینی گام های اساسی بردارد.»

رسانه های جمعی حضور این هیئت عالی رتبه عربی در واشنگتن را تلاش آنها برای راضی کردن واشنگتن برای از سرگیری مذاکرات صلح میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها می دانند که در چارچوب آن و برای فعال شدن روند مذاکرات صلح طرف های عربی پذیرفته اند که امتیازاتی به نفع اسرائیلی ها بدهند.

جان کری، وزیر امور خارجه امریکا نتایج این نشست را بسیار ایجابی، بسیار سودمند و پرنتیجه توصیف کرد و گفت: «مسئولان عرب تلاش می کنند تا طرح صلح عربی احیا شده با این هدف که درگیری های اعراب و اسرائیل پایان یابند.»

وی تاکید کرد، باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا همان طور که در سال 2011 گفته بود، همچنان بر تحقق صلح میان اسرائیل و فلسطینی ها و تشکیل دو کشور مستقل و همسایه در کنار یکدیگر پایبند است و برای رسیدن به این هدف نهایت تلاش خود را می کند.

نخست وزیر قطر نیز گفت: «تحقق صلح میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها انتخابی استراتژیک برای کشورهای عربی محسوب می شود.»

وی درباره امتیاز جدیدی که اعراب پذیرفته اند به اسرائیلی ها بدهند نیز گفت: «این تصمیم گامی رو به جلو برای احیای مذاکرات صلح است که به تشکیل دو کشور مستقل فلسطینی و اسرائیلی بر اساس مرزهای 1967 منجر شود. اما تغییراتی جزئی نیز در آن اعمال شده به این ترتیب که اعلام کرده ایم حاضریم در برابر زمین هایی که اسرائیل به اشغال خود در آورده زمین از آن بگیریم.»

اعلام مواضع جدید از سوی اعراب نشان می دهد که کاخ سفید، به ویژه شخص وزیر امور خارجه، تلاش بسیاری می کنند که بتوانند شکافی در رکود مذاکرات صلح میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها ایجاد کنند.

این در حالی است که برخی منابع خبری می گویند که جان کری، وزیر امور خارجه امریکا ارتباطات مالی و تجاری بسیار نزدیکی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دارد و به همین دلیل تداوم این همکاری های اقتصادی را عاملی مهم در تحرکات سیاسی او می دانند.

در این میان گفته می شود اسرائیل نیز برای رسیدن به این توافق با امریکایی ها کاملا هماهنگ است و برای کسب این امتیاز که برای اسرائیل بسیار مهم محسوب می شود، واشنگتن را همراهی می کند.بسیاری از تحلیلگران معتقدند که امتیازی که اخیرا اعراب به طرف اسرائیلی داده اند در حقیقت ماحصل فشارهای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژِیم اسرائیل است که در پی تحولات جاری در جهان عرب گمان می کند زمان برای افزایش فشارها به اعراب مهیا است و می تواند امتیازات بیشتری از آنها بگیرد.

در این راستا اگر چه پیش بینی می شود که اسرائیل به این ترتیب بیش از پیش تحت فشار قرار بگیرد که پای میز مذاکره با فلسطینیان بنشیند و بپذیرد که با این شرایط با آنها به توافق برسد اما از هم اکنون در درون حزب لیکود، حزبی که نتانیاهو ریاست آن را بر عهده دارد، صحبت هایی زده می شود مبنی بر این که رسیدن به هر گونه توافقی با فلسطینی ها باید در اسرائیل به رفراندوم گذاشته شود.

این در حالی است که رهبر حزب اسرائیل بیتنا، حزب هم پیمان با حزب لیکود در دولت ائتلافی این رژیم که یکی از تندروترین احزاب این کشور محسوب می شود، این توافق را کاملا رد کرده و اعلام کرده است که به هیچ وجه با هر گونه توافقی با اعراب در هر شکلی که باشد، موافقت نخواهد کرد.

در نتیجه تنها نتیجه ای که این امتیاز در بر داشته این است که باز هم حکومت خودگردان فلسطینی تحت فشار امریکایی ها مجبور خواهد شد تا از خواسته هایش کوتاه بیاید و پشت میز مذاکرات بازگردد اگر چه کاخ سفید اعلام کرده است که هنوز کمیته چهار جانبه تصمیمی برای برگزاری نشست با هدف بازگشت به میز مذاکرات اتخاذ نکرده است.

از سوی دیگر جنبش حماس با صدور بیانیه ای مراتب نگرانی عمیق خود را از دادن این امتیاز به اسرائیل ابراز کرد و اظهار داشت، انتظار می رفت که در این نشست هئیت عربی از واشنگتن می خواست که فشارهای خود را به اسرائیل برای توقف شهرک سازی ها افزایش دهد.

به گزارش وبسایت شبکه خبری الجزیره، این جنبش در بیانیه خود یادآور شده است که تجربه طولانی ما با دشمن صهیونیستی به ما یاد داده است که این دشمن فقط به دنبال امتیازهای بیشتر و کوتاه آمدن ما از حقوق و اصول میهنی مان است و رژیم اشغالگر به هیچ وجه به دنبال صلح نیست و تلاش خود را می کند که ملت و امت ما را تسلیم خواسته های خود کند. این رژیم همه تلاش خود را می کند تا هر چه بیشتر وقت بگیرد و توهم صلح را با هدف تحمیل سیاست هایش بر ما بر اساس سیاست قرار دادن ما در برابر عمل انجام شده، اعمال کند.

این در حالی است که زیپی لیونی، وزیر دادگستری اسرائیل که مسئولیت پیشبرد پرونده مذاکرات صلح با فلسطینیان را بر عهده دارد در گفت وگو با روزنامه صهیونیستی یدیعوت احرونوت گفته است که این کار قطعا گامی مهم محسوب می شود.

وی همچنین گفت که اتحادیه عرب درک می کند که به دلیل شهرک سازی ها واقعیت در کرانه باختری تغییر کرده و دیگر نمی تواند با مرزهای 4 ژوئن 1967 موافقت کند.

شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل نیز از این اقدام اعراب استقبال کرده و آن را گامی مهم برای بازگشت به میز مذاکرات صلح با فلسطینی ها با تاکید بر تشکیل دو کشور مستقل دانسته است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: اعراب فلسطینی ها مذاکرات صلح امریکا اسرائیلی ها اتحادیه عرب تشکیل دو کشور مستقل


نظر شما :