کری خواستار آزادی یولیا تیموشنکو شد

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۷:۱۷ کد : ۱۹۱۶۰۲۰ سرخط اخبار

وزیر خارجه آمریکا در آستانه دیدار با همتای اوکراینی خود هشدار داد واشنگتن انتظار دارد نخست وزیر سابق اوکراین هرچه زودتر از زندان آزاد شود.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "جان کری" وزیر خارجه آمریکا قبل از دیدار خود با "لئونید کوژارا" وزیر خارجه اوکراین اعلام کرد که مقامات واشنگتن از دولت اوکراین انتظار دارند تا هرچه سریعتر "یولیا تیموشنکو" نخست وزیر سابق این کشور را از زندان آزاد کند.

کری گفت: یکی از مسائلی که امیدوارم در این مذاکرات مورد بررسی قرار بگیرد، همکاری سازنده دولت اوکراین با جامعه اروپایی با هدف بوجود آمدن شرایط لازم برای امضای توافقنامه مربوط به اتحاد بین اوکراین و اتحادیه اروپا است و ما امیدواریم که رهبران اوکراین موانع موجود بر سر راه را برداشته و به پیگرد قضایی برخی مقامات سابق این کشور، بخصوص نخست وزیر سابق پایان دهند.

وزیر خارجه آمریکا بدون اشاره به جزییات مسئله محکومیت تیموشنکو، یادآور شد که در جریان مذاکراتش با همتای اوکراینی خود مسائل مربوط به همکاری دوجانبه در زمینه امنیتی را نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

پیش از این اتحادیه اروپا گوشزد کرده بود که توافقنامه اتحاد با اوکراین تا زمانی که تیموشنکو از زندان آزاد نشده باشد، امضاء نخواهد شد.

"پاتریک وینتریل" سفیر آمریکا در اوکراین نیز اخیرا اعلام کرد که دولت ایالات متحده مصرانه خواستار آزادی تیموشنکو از زندان است.

یولیا تیموشنکو به جرم «سوء استفاده از اختیارات خود در مقام نخست وزیری در زمان انعقاد پیمان گازی با روسیه در سال 2009 و آسیب جدی مالی رساندن به دولت این کشور» به 7 سال زندان محکوم شده است.

کلید واژه ها: اوکراین تیموشنکو آمریکا


نظر شما :