نگرانی تازه آمریکا از ارسال یک ضد ماهواره چین به فضا

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۳:۵۲ کد : ۱۹۱۶۳۰۰ سرخط اخبار

مقامات آمریکایی اخیرا مدعی شده اند که پرتاب موشک ارتفاع بالای چین در هفته گذشته، اولین آزمایش یک موشک رهگیر بوده که می تواند ماهواره های موجود در مدار را نابود کند.

 

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این پرتاب که به گفته مقامات چین یک ماموریت علمی بود، به ارتفاع 10 هزار کیلومتری زمین رسید که بلندترین پرتاب زیرمداری از سال 1979 تاکنون محسوب می شود.

 

به گفته پنتاگون، در این ماموریت هیچ چیزی در فضا مستقر نشد و موشک مجددا از بالای اقیانوس هند وارد جو زمین شد.

 

سرهنگ دوم مونیکا ماتوش، سخنگوی پنتاگون گفت: ما در جریان این پرتاب، چندین جسم را پیگیری کردیم اما استقرار هیچ چیز را در مدار ندیدیم و هیچ جسم مرتبط با این پرتاب در فضا باقی نماند.

 

این در حالیست که به گفته مقامات چینی، این موشک که از مرکز پرواز ماهواره شیچانگ در غرب چین پرتاب شده، با خود یک محموله علمی را برای بررسی مغناطوسفر زمین حمل کرده بود.

 

هونگ لی، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در گفتگو با خبرنگاران در پکن گفت: من تاکید می کنم که چین همواره از استفاده صلح آمیز از فضای بیرونی طرفداری کرده و با تسلیحاتی شدن فضا و همچنین رقابت نظامی مخالف است.

 

بر اساس اعلام خبرگزاری شینهوا، این پژوهش برای بررسی ذرات پرانرژی و میدانهای مغناطیسی در لایه یونیزه شده و فضای نزدیک زمین طراحی شده بود.

 

این خبرگزاری در ادامه نوشت: بر اساس یک بررسی اولیه توسط مرکز ملی علوم فضا، این پژوهش با در اختیار قرار دادن امکان دسترسی به اطلاعات دست اول در مورد محیط فضا در ارتفاعات مختلف برای دانشمندان به اهداف مورد انتظار رسید.

 

اگرچه یک مقام دفاعی آمریکا اظهار کرد که بر اساس اطلاعات بدست آمده این موشک در آینده می تواند برای ارسال یک ضد ماهواره در یک مسیر مشابه مورد استفاده قرار بگیرد.

 

این مقام دفاعی که مجاز به گفت وگوی ثبت شده نیست، گفت: این پروژه یک موشک زمینی بود که به باور ما می تواند اولین آزمایش چین برای ارسال یک رهگیر به منظور شکار ماهواره در مدار است.

 

مایک راجرز، رئیس کمیته اطلاعات مجلس از اظهارنظر در خصوص پرتاب موشک خودداری اما اظهار کرد که چین به وضوح وضعیت تهاجمی تری در فضا گرفته است.

 

آمریکا پس از اینکه پکن در سال 2007 یک موشک را به سوی یکی از ماهواره های از کارافتاده خود در مدار شلیک و مقادیر فراوانی از ضایعات را در فضا ایجاد کرد، در مورد توسعه قابلیتهای ضد ماهواره ای چین نگران باقی مانده است.

 

پرتاب روز دوشنبه(23 اردیبهشت) این موشک شبیه به پرتابهای دهه 1960 نیروی هوایی آمریکا با استفاده از موشک بلو جونیور اسکوت برای بررسی مغناطوسفر زمین بود. تا پیش از این تمام پروازهای زیرمداری با ارتفاع بالاتر از 10 هزار کیلومتر توسط آمریکا انجام شده بود.

 

آزمایشات موشکی قبلی چین تا ارتفاع کمتر از 2000 کیلومتر پرتاب می شدند.

 

پرتاب روز دوشنبه اندکی پس از سخنان اشتون کارتر، معاون وزیر دفاع آمریکا در مورد یک تلاش بسیار دیر هنگام جهت حفاظت از ماهواره های امنیت ملی و ایجاد راه هایی برای تلافی قابلیت های فضایی دشمنان احتمالی انجام شد.

 

مقامات فضایی نظامی آمریکا در حال انجام کارهایی برای ارتقای انعطاف پذیری ماهواره های امنیت ملی در مدار هستند. این کارها شامل استفاده از شکلهای مختلف موج برای سخت تر کردن ارسال علائم پارازیت در فضا توسط دشمنان، قرار دادن حسگر بر روی ماهواره های تجاری و استفاده از ارتباطات زمینی با فرکانس بالا بوده است.

 

هفته گذشته پنتاگون یک گزارش 83 صفحه ای درمورد پیشرفتهای نظامی چین را منتشر کرد که قابلیت های فزاینده فضایی چین را مورد تاکید قرار داده بود و گفته بود که پکن به دنبال فعالیتهای مختلف برای جلوگیری از استفاده دشمنانش از دارایی های فضایی در زمان بروز بحران است.

کلید واژه ها: چین موشک ماهواره پرتاب فضا در مدار آمریکا در فضا ماهواره های ارتفاع فضایی


نظر شما :