عدم مخالفت ترکیه با حضور ایران در نشست ژنو

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۵:۴۷ کد : ۱۹۱۶۴۲۵ سرخط اخبار

منابع رسانه ای ترکیه اعلام کردند که آنکارا هیچ مخالفتی با حضور تهران در نشست آینده ژنو درباره بحران سوریه ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس منابع آگاه رسانه ای ترکیه اعلام کردند که آنکارا با اصل مشارکت ایران در کنفرانس بین المللی ژنو که قرار است ماه آینده درباره بحران سوریه برگزار شود، مخالفتی ندارد.

در حالی که مسکو از مشارکت تهران در این نشست حمایت می کند و پاریس با آن مخالف است اما آنکارا به طور رسمی، هنوز در این باره موضع گیری نکرده است.

به گزارش روزنامه ترکی «زمان»، برخی منابع آگاه دیپلماتیک در وزارت خارجه ترکیه اعلام کردند که مقامات مسئول ترکیه با مشارکت هیچ طرفی در نشست ژنو مخالفتی ندارند.

بر اساس این گزارش، آنکارا برای مشارکت هر طرفی که با پذیرش اصول مشترک طرح شده در کنفرانس مذکور برای برون رفت از بحران کنونی سوریه همسو باشد، اهمیت قائل است.

پیش از این «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه گفته بود که کشورش خواهان دعوت از دو کشور عربستان سعودی و ایران برای حضور در کنفرانس ژنو -2 است.

آمریکا نیز اعلام کرد که واشنگتن برگزاری کنفرانس ژنو -2 را به حضور یا عدم مشارکت کشوری، مشروط نمی کند.

قرار است در کنفرانس بین المللی ژنو -2 با حضور کشورهای مهم جهانی و منطقه ای، راه حلی برای بحران سوریه پیدا شود.

قبل از این هم موضوع مشارکت ایران در کنفرانس ژنو -1 با اصرار روسیه از یک سو و مخالفت آمریکا از سوی دیگر روبه رو شد که در نهایت هم تهران حضور نیافت.

در کنفرانس ژنو -1، بر سر تشکیل کابینه انتقالی در سوریه متشکل از وزیران مخالفان و حامیان دولت فعلی سوریه توافق شد اما از تعیین سرنوشت و جایگاه آتی بشار اسد رئیس جمهور فعلی سوریه خودداری شد.هرچند توافقات ژنو -1 عملی نشد.

کلید واژه ها: ژنو سوریه


نظر شما :