انتقاد گری سیک از افزایش تحریم ها علیه ایران

۰۱ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۴:۱۳ کد : ۱۹۱۶۴۷۱ سرخط اخبار

گری سیک استاد روابط بین الملل دانشگاه کلمبیا در گفتگویی اختصاصی با ایرنا تلاش دوباره کنگره را برای افزایش فشار به ایران در چارچوب منافع داخلی برخی نمایندگان کنگره دانست و تصریح کرد: این رویکرد بسیار بد و نامناسب است و هیچ دردی را از مشکل روابط دو کشور دوا نمی کند.
وی افزود: گنگره بر اساس انگیزه های داخلی خود رفتار می کند و متاسفانه این رفتار را در گذشته داشته و دوباره می خواهد همان کار را انجام دهد.
این استاد دانشگاه کلمبیا گفت: تهران و واشنگتن باید برای گفتگو و بررسی اختلاف های خود بطور جدی گام بردارند و افزایش تحریم ها نمی تواند به این روند کمک کند.
سیک بر ضرورت در دستور کار قرار گرفتن مساله تحریم ها در مذاکرات احتمالی دو کشور تاکید کرد و گفت: مساله تحریم ها می تواند در یک گفتگوی واقعی حل شده و برداشته شود و این رویکرد کنگره در این مقطع زمانی تاسف برانگیز است.

**مخالفت تلویحی کاخ سفید با تشدید تحریم ها
عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا اوباما با این تحریم ها موافق بوده و آن را امضا خواهد کرد گفت: تا آنجا که من می دانم کاخ سفید اعمال تحریم های تازه را نامناسب دانسته و تلویحا با آن مخالفت کرده است.
گری سیک گفت: اما اگر این تحریم ها توسط اکثریت کنگره به تصویب برسد که در گذشته هم اینگونه شده است، آنگاه کاخ سفید امکان قانونی مخالفت و وتو کردن آن را نخواهد داشت.
وی افزود: کنگره به این حقیقت آگاه بوده و در عمل کاری از دست کاخ سفید بر نمی آید.
این استاد روابط بین الملل تصریح کرد: یادمان باشد که مساله روابط ایران و آمریکا همیشه بیش از آنکه معلول سیاست خارجی دو کشور باشد، اسیر سیاست داخلی آن ها بوده و همواره ملاحظات داخلی مانعی بزرگ بر سر حل اختلاف ها بوده است.

** زمینه های مشترک برای توافق
عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا پیشنهاد کرد برای ایجاد توافقی واقعی میان ایران و آمریکا دو کشور بر زمینه های مشترک خود متمرکز شده و آن را نقطه عزیمت به سوی دستیابی به توافق قرار دهند.
گری سیک تصریح کرد: دو کشور در عراق، افغانستان و حتی سوریه دارای منافع مشترک هستند ولی متاسفانه این زمینه ها هیچگاه نتوانسته به همگرایی کمک کند.
استاد روابط بین الملل دانشگاه کلمبیا افزود: مسائل اختلافی و از همه بالاتر عدم اعتماد بر روابط دو کشور سایه انداخته و مانع از توجه جدی به این اشتراک منافع شده است. بویژه موضوع هسته ای مانع از همگرایی و همکاری بر سر این محورهای مشترک بوده است.
گری سیک در عین حال توافق بر سر موضوع هسته ای ایران را برای حل اختلاف ها محوری دانست و گفت: چه بخواهیم چه نخواهیم این موضوع اکنون در مرکز اختلاف های دو کشور قرار دارد و حل آن می تواند به باز شدن گره های دیگر در روابط دو جانبه و افزایش سطح اعتماد دو کشور کمک بزرگی نماید.
وی همچنین به بحران سوریه اشاره کرد و گفت: دولت آمریکا از افزایش نفوذ جریان های افراط گرا و تندرو در سوریه نگران بوده و آن را خطرناک می داند.
گری سیک افزود: این موضوع شاید بتواند به نقطه ای برای همگرایی میان ایران و آمریکا تبدیل شده و به حل بحران کمک کند.

کلید واژه ها: تحریم آمریکا سیک کنگره


نظر شما :