وزیر امور خارجه کانادا خبر داد

لغو کامل روابط تجاری اتاوا - تهران

۰۹ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۸:۰۱ کد : ۱۹۱۶۷۹۵ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
کانادا که 9 ماه پیش سفارت خود در تهران را بدون دلیل خاصی تعطیل کرد و از کارمندان سفارت ایران در اتاوا نیز خواست فورا خاک این کشور را ترک کنند، اکنون از لغو کامل روابط تجاری با ایران خبر می دهد.
لغو کامل روابط تجاری اتاوا - تهران

دیپلماسی ایرانی: کانادا که در سال گذشته سفارت خود در تهران را بدون دلیل خاصی تعطیل کرد و از کارمندان سفارت ایران در اتاوا نیز خواست فورا خاک این کشور را ترک کنند، اکنون از لغو کامل روابط تجاری با ایران خبر می دهد. دلیل این اقدام نیز نگرانی های جدی بر سر برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی و شکست مذاکرات با جامعه بین المللی اعلام شده است.

به گزارش نشنال پست، ممنوعیت صادرات و واردت به و از ایران بیشتر یک اقدام سمبولیک است اما کانادا این گام را در جهت ایزوله هرچه بیشتر جمهوری اسلامی برمی دارد. اقدامی که 9 ماه پس از تعطیلی سفارت کانادا در تهران و تعلیق روابط دیپلماتیک انجام می شود.

دولت کانادا اعلام کرده است که افزایش تحریم ها تلاشی در جهت جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است. چرا که تا کنون مذاکرات آژانس بین المللی انرژی اتمی و گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) با ایران به نتیجه نرسیده است.

جان برد، وزیر امور خارجه کانادا در این زمینه اظهار داشت: حرکت در جاده عدم تعهد هسته ای تنها به انزوای بیشتر ایران می انجامد. البته دولت کانادا به دنبال راه هایی است تا پیامد های منفی تحریم ها را برای مردم ایران کاهش داده و معافیت هایی در تحریم ها برای امور بشردوستانه در نظر بگیرد.

این در حالی است که هم اکنون نیز تحریم ها صادرات به ایران را به میزان یک میلیون دلار در سال کاهش داده بودند . البته ممنوعیت های قبلی شامل مواد غذایی، دارو، تجهیزات داروی و تکنولوژی و کمک های بشردوستانه نمی شد.

دولت کانادا اعلام کرده است که افزایش تحریم ها تلاشی در جهت جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است. چرا که تا کنون مذاکرات آژانس بین المللی انرژی اتمی و گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) با ایران به نتیجه نرسیده است.

همچنین کانادایی ها همچنان می توانند برای اعضای خانواده خود در ایران پول ارسال کنند. البته تا زمانی که دریافت کنندگان این پول در فهرست تحریم ها قرار نداشته باشند و میزان پول ارسالی نیز از 40 هزار دلار تجاوز نکند.

دولت کانادا همچنین 100 شخص حقوقی و حقیقی دیگر را نیز به اتهام دخالت در برنامه های هسته ای ایران تحریم کرده است. این اشخاص حقیقی و حقوقی شامل خطوط هواپیمایی و بانکها نیز می شود و اکنون فهرست تحریم ها را به 600 مورد افزایش داده است.

تحلیلگران می گویند کانادا با اقداماتی از این دست در تلاش است تا رهبری تلاش های بین المللی به منظور مخالفت با برنامه های هسته ای ایران را بر عهده گیرد.

برد در سخنرانی که هفته گذشته انجام شد، توصیه هایی را نیز در مورد انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در ایران مطرح کرد و مدعی شد آینده خوبی در انتظار مردم ایران نیست.

گفتنی است یک روز پیش از اعلام قطع کامل روابط تجاری کانادا با ایران، گیدو وستروله؛ وزیر امور خارجه آلمان با همتای کانادایی خود در اتاوا ملاقات کرده بود. وستروله در کنفرانس خبری تاکید کرد، تهدید ناشی از ایران هسته ای در صدر موضوعات مورد بحث بین من و برد قرار داشت.

از سوی دیگر رئیس مرکز امور یهودیان و اسرائیل در تورنتو نیز پیش از اعلام این تصمیم اتاوا، گفت: این موضوع اهمیت دارد که کانادا و جامعه بین المللی به اعمال فشار علیه ایران ادامه دهند تا مقامات تهران رویکرد هسته ای خود را تغییر دهند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: کانادا برنامه هسته ای ایران تحریم ایران


نظر شما :