مخالفت پنتاگون با طرح «جان کری» برای حمله به سوریه

۲۹ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۹:۵۴ کد : ۱۹۱۷۵۸۰ سرخط اخبار

درحالیکه مدت زمان زیادی از مجوز علنی کاخ سفید برای تسلیح مخالفان نظام سوریه نمی گذرد، جدیدترین گزارش ها از طرح وزیر خارجه آمریکا برای حمله به سوریه و ممانعت از اجرای این طرح توسط پنتاگون خبر می دهند.

به گزارش خبرگزاری فارس، خبرگزاری «بلومبرگ» روز گذشته (سه شنبه) گزارش داد که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) طرح «جان کری» وزیر امور خارجه این کشور برای حمله به سوریه را رد کرده است.

وزیر خارجه آمریکا چهارشنبه هفته گذشته نیز خواستار حمله سریع آمریکا به فرودگاه های سوریه شده بود.

بر اساس این خبر، وزیر خارجه آمریکا در جریان نشستی با مقامات عالیرتبه ارتش این کشور خواستار حمله نیروی هوایی آمریکا به ناحیه هایی در سوریه شده که ادعا شده است که از این مناطق برای آغاز حملات به وسیله تسلیحات شیمیایی علیه نیروهای شورشی مستقر در سوریه استفاده می شود.

بلومبرگ نوشته است که ژنرال «مارتین دمپسی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز با انتقاد از طرح جنگی کری علیه سوریه، خواستار دسترسی به اطلاعات بیشتر در رابطه با طرح وزارت خارجه آمریکا برای منطقه بعد از حمله به سوریه شده است.

دمپسی در این باره گفته است که بر اساس باور او، احتمال ندارد که وزارت خارجه آمریکا پیچیدگی چنین عملیاتی با این عظمت را به طور کامل درک کرده باشد.

پایگاه خبری تحلیلی «پولیتیکو» نیز از گزارش محرمانه روز گذشته کری و مقامات نظامی ارتش آمریکا به نمایندگان جمهوریخواه و دموکرات مجلس نمایندگان این کشور با محور سوریه خبر داده است.

این خبر در شرایطی منتشر می شود که بعد از انتشار گزارش های مدعیانه مبنی بر استفاده نظام سوریه از تسلیحات شیمیایی علیه شورشیان مستقر در این کشور، کاخ سفید مجوز تسلیح مخالفان نظام دمشق را صادر کرد.

این در حالیست که برخی از جمهوریخواهان آمریکایی معتقدند که کاخ سفید باید تلاش خود برای تغییر نظام سوریه را افزایش دهد. این جمهوریخواهان خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز آسمان سوریه شده اند.

علاوه بر این، جمعی از سناتورهای دموکرات و جمهوریخواه آمریکایی نیز در نامه ای به رئیس جمهور خود تاکید کرده اند که تسلیح مخالفان سوری کافی نیست و آمریکا باید نقش قاطعانه تری در قبال بحران سوریه ایفا کند.

کلید واژه ها: سوریه آمریکا


نظر شما :