ادعای هدایت اعتراضات اخیر در ترکیه از سوی ایران!

۰۱ تیر ۱۳۹۲ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۱۷۶۷۰ سرخط اخبار

عقب نشینی وزیر خارجه کانادا از اظهارات سابقش درباره انتخابات ایران، افزایش قابل توجه واردات نفت چین از ایران، خوشبینی مقامات آمریکایی نسبت به نتیجه تحریم هایشان علیه ایران، ادعای نفوذ عوامل اطلاعاتی ایران در ترکیه و تقدیر اوباما از قزاقستان به واسطه نقش این کشور در مذاکرات هسته ای ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 

 
ادعای هدایت اعتراضات اخیر در ترکیه از سوی ایران!
 
به گزارش «تابناک»، یکی از مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به عقب نشینی دولت کانادا از مواضع پیشین خود در قبال انتخابات ریاست جمهوری ایران برمی گردد. «گلوب اند میل» می نویسد وزیر خارجه کانادا که پیش از این، انتخابات ایران را مورد انتقاد قرار داده و آن را «بی معنا» خوانده بود، در پی شکایت های ایرانیان مقیم کانادا و نیز رسانه های این کشور، مجبور شده از موضع خود عقب نشینی کند. بر این اساس، جان برد روز گذشته با انتشار نامه ای سرگشاده، نتیجه انتخابات را به ایرانیان تبریک گفته و اظهار داشته دولت کانادا از خواسته های مردم ایران برای تغییر، حمایت می کند. وی در این نامه اذعان کرده تنها مردم ایران هستند که می توانند به انتخابات معنا ببخشند و گفته دولت کانادا به رأی مردم ایران احترام می گذارد.
 
ادعای هدایت اعتراضات اخیر در ترکیه از سوی ایران!
 
اما بخشی از اخبار امروز مطبوعات بین المللی نیز به موضوع تحریم ها مربوط می شود. در این رابطه، خبرگزاری «رویترز» با انتشار گزارشی از افزایش قابل توجه واردات نفت چین از ایران، حتی پیش از وضع معافیت های تحریمی جدید آمریکا خبر داده است. بر اساس این گزارش، میانگین واردات روزانه نفت خام چین از ایران، با افزایشی حدود 50 درصدی در ماه مه نسبت به ماه پیش از آن، تقریباً به سطح واردات این کشور پیش از تحریم ها رسیده است. این گزارش می افزاید افزایش بیش از 555 هزار بشکه در روز واردات نفت چین از ایران، درست پیش از اعلام معافیت های تحریمی جدید آمریکا اتفاق افتاده که چین نیز یکی از کشورهای مشمول این معافیت بوده است. این در حالی است که آمریکا مدعی است دلیل معافیت این کشورها، کاهش قابل توجه واردات نفت از ایران بوده است.
 
ادعای هدایت اعتراضات اخیر در ترکیه از سوی ایران!
 
البته مقامات آمریکایی کماکان به نتیجه تحریم های خود علیه ایران با خوشبینی می نگرند و از تأثیرگذاری این تحریم ها سخن می گویند. به نوشته روزنامه «ژاپن نیوز»، در جدیدترین موضع گیری در این زمینه، مقامات آمریکایی مدعی شده اند نتیجه انتخابات ایران نشانگر آن است که تحریم های بین المللی بر ایران تأثیرگذار بوده و مردم این کشور برای رهایی از فشار تحریم ها، با رأی خود خواستار تغییر روند برنامه هسته ای شده اند. این روزنامه اشاره می کند نتیجه انتخابات ایران و انتخاب حسن روحانی، بحث هایی را در آمریکا به وجود آورده مبنی بر اینکه آیا زمان کاستن از تحریم ها علیه ایران فرا رسیده و اینکه آیا ایران از آنچه مقامات آمریکایی تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای می خوانند، منصرف خواهد شد یا خیر. 
 
ادعای هدایت اعتراضات اخیر در ترکیه از سوی ایران!
 
اما در میان دیگر مطالب، باید به مطلبی اشاره کرد که روزنامه «تودی زمان» ترکیه درباره اعتراضات مردمی اخیر در این کشور منتشر کرده و در آن، انگشت اتهام را متوجه ایران نموده است. «عبدالله بوزکورت»، نویسنده همیشه متوهم این روزنامه در تحلیل ماهیت وقایع اخیر می نویسد این اعتراضات، نشانگر نقش براندازانه ایران در ترکیه است. به عقیده این نویسنده، اعتراضات اخیر نشانگر عمق نفوذ ایران به ترکیه و همچنین ضعف های عمده در زمینه عملیات های ضداطلاعاتی در ترکیه است. به عقیده وی، این نکته که اعتراضات مردمی ابتدا از یک اعتراض زیست محیطی شروع شده و سپس وسعت و عمق بیشتری پیدا کرده، حاصل کار «ده ها عامل اطلاعاتی ایران» است که تلاش کرده اند روند وقایع را به سمت اعتراضات ضدحکومتی ببرند. در ادامه این مطلب مفصل نیز ادعاهای گوناگون و بعضاً عجیبی علیه ایران مطرح شده است. 
 
ادعای هدایت اعتراضات اخیر در ترکیه از سوی ایران!
 
در نهایت، سایت قزاقستانی «کازینفورم»، از تقدیر باراک اوباما از این کشور به واسطه نقش مثبت در روند مذاکرات هسته ای ایران خبر داده است. به نوشته این سایت، اوباما با ارسال نامه ای برای نورسلطان نظربایف، همتای قزاق خود، ضمن تشکر از تلاش های این کشور در میزبانی مذاکرات هسته ای ایران، از دیدگاه مثبت خود درباره ماهیت روابط میان دو کشور طی دو دهه اخیر سخن گفته است. نقش قزاقستان در برقراری ثبات در افغانستان، از جمله دیگر مواردی است که در این نامه مورد اشاره اوباما قرار گرفته است.

کلید واژه ها: ایران تحریم انتخابات ایران


نظر شما :