سامانه موشکی اوسا در دست مخالفان سوری

۰۱ تیر ۱۳۹۲ | ۱۴:۳۵ کد : ۱۹۱۷۶۷۳ سرخط اخبار
رئیس ستاد مشترک شورشیان مسلح سوریه موسوم به ارتش آزاد اعتراف کرده که به سامانه های ضدهوایی از نوع اوسا – سام 8- از طریق یکی از کشورهای دوست دست پیدا کرده است.
 
به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سرهنگ فراری سلیم ادریس که در ترکیه به خود درجه سرلشکری داده است، در آنکارا به خبرنگاران گفت که علاوه بر این سیستم ضدهوایی، تسلیحات دیگری نیز از طریق خاک ترکیه برای گروه های تحت فرماندهی وی در داخل سوریه ارسال شده است و انتظار می رود این تسلیحات بتواند موازنه قوا را به نفع "ارتش آزاد" تغییر دهد.
 
سامانه ضدهوایی اوسا که ارتش آزاد به آن دسترسی پیدا کرده است، به روسی اوکا گفته می شود و سامانه دفاع موشکی زمین به هوا با قابلیت جابه جایی آسان، کم ارتفاع و موشک های کوتاه برد است که در دهه 1960 توسط ارتش سرخ ساخته شد.
 
این سامانه می تواند هواپیماهای مهاجم را توسط رادار اختصاصی خود یا دیگر سامانه های رادار تشخیص دهد و پرنده مهاجم را هدف قرار دهد. یکی از ویژگی های این سیستم آن است که سامانه موشکی و رادار آن تنها بر روی یک نفربر سوار می شود.
 
نمونه های اولیه این سامانه در سال 1980 در آلمان استفاده شد و بعدها توسعه یافت. این سامانه قابل شلیک همزمان دو موشک است و در پنج دقیقه می توان آن را مسلح کرد.
 
اوسا مدل های مختلف و در سال های متوالی دارد و با موشک های متعدد و راداری متفاوت را می توان بر دو نوع کشنده همراه سامانه نصب کرد. این سامانه برای اولین بار در روسیه ساخته شد  و روسیه این سامانه را به کوبا، یونان، آلمان شرقی، هلند، سوریه، اکوادور و عراق فروخت.
 
هنوز مشخص نیست که عربستان و قطر این سیستم موشکی را از کدام کشور اروپایی برای شورشیان سوریه خریداری کرده و آن را از طریق ترکیه وارد سوریه کرده اند.
 
کارشناسان مسایل نظامی بر این باور هستند که سامانه اوسا نمی تواند تغییر چندانی در میدان نبرد ایجاد کند، چرا که استفاده از این سامانه نیاز به دیگر سامانه های حمایتی دارد و شورشیان سوری به دلیل نداشتن جایگاه محکم در مناطق متصرفی در صورت استفاده یک بار از هر این سامانه ها باید منتظر نابودی آن باشند، چرا که اوسا هر چند سامانه مستقلی به شمار می رود اما نمی تواند در برابر جنگ الکترونیک دوام بیاورد.

کلید واژه ها: سامانه سوریه اوسا


نظر شما :