کره شمالی می تواند امریکا را به قرن نوزدهم برگرداند

۰۸ تیر ۱۳۹۲ | ۰۱:۵۵ کد : ۱۹۱۷۹۲۲ سرخط اخبار


روز چهاردهم ژوئن در یک نشست تخصصی در کنگره آمریکا، جیمز وولسی، کارشناس پرسابقه سیاست خارجی و رئیس سابق سازمان جاسوسی آمریکا (سی آی ای)، هشدار داد که کره شمالی احتمالا یک سلاح هسته ای در اختیار دارد که به طور مشخص با این هدف طراحی شده است که در صورت استفاده چنان پالس های الکترومغناطیسی قدرتمندی تولید کند که اگر برای حمله به ایالات متحده مورد استفاده قرار گیرد، می تواند تهدیدی برای آینده تمدن آمریکا باشد. وی سپس تلاش کرده است که به پاسخ مناسب به چنین تهدیدی بپردازد.

به گزارش «تابناک» و به نقل لیگ نت، وولسی که به عنوان یک دموکرات جنگ طلب رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی ها هم هست، یکی از چندین سخنران جلسه ای با عنوان « مسائل شبه جزیره کره و امنیت ملی ایالات متحده» بود. علاوه بر وی، دیوید ماکسول مدیر برنامه مطالعات امنیتی در دانشگاه جرج تاون و لاری نیکش متخصص مسائل آسیا در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی دیگر سخنرانان این مراسم بودند.

وولسی در سخنان خود، ضمن انتقاد از دولت فعلی و قبلی ایالات متحده به دلیل باج دادن به کره شمالی، کار اشتون کارتر معاون وزیر دفاع در توصیه به بوش در سالهای 2006 و 2008 و نیز توصیه های ویلیام پری وزیر دفاع دولت کلینتون در توصیه برای حمله پیشدستانه به کره شمالی برای جلوگیری از تست موشک های قاره پیما به وسیله این کشور را ستود.

وولسی اظهار داشته است که کره شمالی اکنون، سه آزمایش هسته ای انجام داده است و یک ماهواره را با موفقیت در مدار قرار داده است و بنابراین فناوری پایه لازم برای تهدید اتمی علیه ایالات متحده را در اختیار دارد. هنگامی که اتحاد جماهیر شوروی در سال 1957، اسپوتنیک را که به اندازه یک توپ بسکتبال بود در فضا قرار داد، آمریکا به سرعت عواقب استراتژیک آن را درک کرد و سرمایه گذاری عظیمی را در برنامه های بلندپروازانه علمی و آموزشی انجام داد.

بنا به گفته وولسی، سلاح هسته ای ساخته شده توسط کره شمالی احتمالا بسیار خطرناک تر از سلاح های هسته ای معمولی است که برای ایجاد یک انفجار بزرگ در یک نقطه طراحی شده اند. وی اشاره کرده است که در دوران جنگ سرد، هم شوروی و هم آمریکا سلاح های هسته ای پیشرفته ای را برای تولید همه تشعشعات و از جمله مقادیر زیادی تشعشع گاما ساخته اند که در صورت استفاده باعث ایجاد پالس های قدرتمند الکترومغناطیسی خواهد شد.

وی هشدار داد که حمله اتمی و پالس الکترومغناطیسی ان می تواند همه شبکه برق ایالات متحده و تاسیسات حیاتی زندگی مدرن را از کار بیندازد و زندگی میلیونها آمریکایی را تهدید کند. بنا به گفته وولسی همه زیرساختهای حیاتی آمریکا با برق کار می کنند و از دست دادن انها، آمریکا را به دهه 1880 میلادی و دوران پیش از الکتریسیته باز خواهد گرداند.

علاوه بر این، وولسی مدعی شده است که سامانه فضایی تولیدی در کره شمالی که ماهواره این کشور را به فضا برد، شبیه به یک طرح تسلیحاتی سری در دوران شوروی سابق به نام FOBS (سیستم بمباران مداری کوچک) است که برای این طراحی شده بود که در آن یک موشک قاره پیما که در ظاهر یک وسیله پرتاب ماهواره به فضا بود به سمت جنوب شلیک شود تا یک کلاهک هسته ای به طور غافلگیرکننده از سمت جنوب و پس از گذر از مدارهای عبوری از روی قطب جنوب به ایالات متحده برسد، چون ایالات متحده در این بخش دارای رادارهای هشدار دهنده اولیه و سامانه های رهگیر برای دفاع از خود نیست. در دسامبر 2012، کره شمالی ماهواره خود را در همین مسیر و با استفاده از یک موشک قاره پیمای تائپو دونگ – 2 در مدار قرار داد.

جالب این است که وولسی در ادامه مدعی می شود که ایران که بنا به تخمین های دولت اوباما تا هشت ماه دیگر توانایی ساخت سلاح هسته ای را دارد می تواند در ایجاد تهدید مشابهی به کره شمالی بپیوندد. بنابراین وی همچنان مانند اشتون کارتر، حمله پیشدستانه به کره شمالی را بهترین راه حل دانسته و می گوید در صورتی که راه بهتری وجود دارد باید حتما به ان پرداخته شود.

در همین جلسه، دیوید ماکسول روش دولت اوباما در چنگ و دندان نشان دادن به کره شمالی را ستود. وی معتقد است که اگر ایالات متحده قصد حمله پیشدستانه به کره شمالی را دارد، باید برای یک جنگ جدید تمام عیار در شبه جزیره کره و تغییر رژیم در این کشور آماده باشد.


اما لاری نیکش با ادعای همکاری ایران و کره شمالی در دو بخش موشکی و هسته ای، با ایده حمله پیش دستانه به کره شمالی مخالفت کرده است و گفته این اقدام از نگاه کره جنوبی و ژاپن دیر شده است زیرا کره شمالی با موشک های میان برد نودونگ هم قادر به حمله به این متحدین ایالات متحده است.
 

کلید واژه ها: کره شمالی آمریکا


نظر شما :