از سوی کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا انجام شد

نامه به اوباما برای تحریم بیشتر ایران

۱۱ تیر ۱۳۹۲ | ۲۰:۴۱ کد : ۱۹۱۸۰۸۳ اخبار اصلی آمریکا اقتصاد و انرژی
کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در نامه ای خطاب به اوباما از وی خواسته در روزهای پیش رو تحریم های بیشتری را علیه ایران اعمال کند که بخش های مهندسی، معادن و حتی ساخت و ساز را نیز در این کشور شامل می شود.
نامه  به اوباما برای تحریم بیشتر ایران

دیپلماسی ایرانی: ایالات متحده از روز دوشنبه مجموعه تحریم های جدیدی را علیه ایران به اجرا درآورده است که به اعتقاد عباس عراقچی، سخنگوی وزارت خارجه، روند دستیابی به راه حلی برای مساله هسته ای ایران را پیچیده تر می کند. اما به نظر می رسد این نقطه پایان تحریم های آمریکا علیه ایران نیست، چرا که همزمان با اعمال این تحریم ها، کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در نامه ای خطاب به اوباما از وی خواسته در روزهای پیش رو تحریم های بیشتری را علیه ایران اعمال کند که بخش های مهندسی، معادن و حتی ساخت و ساز را نیز در ایران شامل می شود.

تحریم های 11 تیر،  نخستین بسته تحریم هاست که پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران و پیش از ورود او به ساختمان ریاست جمهوری، اجرایی می شود. این تحریم ها طیفی از صنایع در ایران را شامل می شود و از نظر تئوریک می تواند به توقف کامل تجارت طلا و ریال با ایران منجر شود.

به گزارش نیویورک تایمز، حامیان دور جدید تحریم های آمریکا علیه ایران می گویند این محدودیت ها میلیاردها دلار منابع درآمد ایران را خشک می کند. باوجود تحریم هایی که در گذشته علیه ایران اعمال می شد، ابن کشور با دور زدن تحریم ها ، به منابع مالی قابل توجهی دست می یافت اما اکنون ممنوعیت تجارت طلا می تواند به طور ملموسی درآمد ایران را کاهش دهد. این در حالی است که ناقضان بسته تحریم های جدید آمریکا با مجازات هایی نظیر قطع دسترسی به بازار فلزات ارزشمند آمریکا، مواجه خواهند شد.

ایران در سال های اخیر نفت و گاز صادراتی به کشورهایی مانند ترکیه را با طلا معامله کرده است، چرا که تحریم ها مانع نقل و انتقال های بانکی و روش های پرداخت از طریق سیستم بانکی می شد. به همین دلیل مقامات ایران از طلا برای خرید منابع دلار و یورو مورد نیاز به منظور واردات استفاده می کردند. هدف دیگر از خرید طلا نیز کمک به حفظ ارزش پول رایج ایران، یعنی ریال است که در یک سال اخیر نیمی از ارزش خود را از دست داده است.

مارک دابویز، از بنیاد دفاع از دمکراسی ها که یک گروه پیشنهاد دهنده تحریم های بیشتر علیه ایران در واشینگتن است، در این زمینه اظهار داشت: تحریم های جدید بخش قابل توجهی از تجارت با ایران را ممنوع می کنند. به این ترتیب هر شخص حقیقی یا حقوقی از فروش یا انتقال طلا به ایران منع می شود.

برخی دیگر از کارشناسان نیز بر این باورند که ممنوعیت تجارت طلا با ایران دست کم مشکلات جدیدی برای ایران ایجاد می کند که توانایی تهران برای مقاومت در برابر فشار اقتصادی آمریکا و اروپا را کاهش می دهد. به باور این دسته از کارشناسان، تحریم طلا، دور زدن تحریم ها را برای ایران دشوار تر می کند. به این ترتیب ایران برای ادامه روابط تجاری وابستگی بیشتری به معامله پایاپای پیدا می کند و در نتیجه با نرخ تورم و بیکاری بالاتر روبرو خواهد شد. به بیان بهتر، هرچه هزینه مبادلات افزایش یابد، هزینه زندگی در ایران نیز بالاتر می رود.

ممنوعیت تجارت طلا با ایران دست کم مشکلات جدیدی برای ایران ایجاد می کند که توانایی تهران برای مقاومت در برابر فشار اقتصادی آمریکا و اروپا را کاهش می دهد.

تحریم های جدید که صنعت خودروسازی ایران و هرگونه مبادله مالی قابل توجه با ریال در بانک های خارجی را نشانه می گیرد، نتیجه طرحی است که در ماه ژانویه به امضاء اوبا رسید و فرمان اجرایی آن اوایل ماه گذشته میلادی و پیش از انتخابات ایران صادر شد.

این درحالی است که احتمال افزایش تحریم ها در کنگره آمریکا، فارغ از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران وجود دارد. هرچند که حسن روحانی در شعارهای انتخاباتی خود از تلاش برای تعدیل تحریم ها و روابط بهتر با جامعه بین المللی سخن گفته است.

با این وجود برخی تحلیلگران در غرب ادعا می کنند روحانی از قدرت تصمیم گیری در سیاست های هسته ای ایران برخوردار نیست . در مقابل گروهی نیز بر این عقیده اند که انتخاب روحانی، نارضایتی مردم ایران از سیاست های جاری در زمینه هسته ای که به تشدید تحریم ها منتهی شد را به تصویر می کشد.

این در شرایطی است که کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز باراک اوباما را به اعال تحریم های سنگین تر علیه ایران ترغیب می کند. اعضای جمهوریخواه و دمکرات این کمیته با امضاء نامه ای از رئیس جمهور آمریکا خواسته اند باوجود انتخاب روحانی، تحریم ها را تقویت کند.

در بخشی از این نامه با اشاره به سابقه روحانی در هدایت مذاکرات هسته ای ایران آمده است: انتخابات ایران متاسفانه تغییری در تلاش تهران برای دستیابی به سلاح هسته ای ایران نکرده است. این در حالی است که این کشور  بارها برنامه های هسته ای خود را صلح آمیز توصیف کرده و ادعای غرب در مورد تسلیحاتی بودن این برنامه ها را تکذیب می کند.

ما به عنوان اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، از اعمال تحریم های جدید علیه ایران قدردانی می کنیم. شما باید هیچ تردیدی را برای دولت ایران باقی نگذارید که ایالات متحده هر آنچه را که می تواند برای بازداشتن جمهوری اسلامی از دستیابی به سلاح هسته ای انجام می دهد.

در این نامه آمده است: باوجود اشاره روحانی به تعامل بیشتر با غرب، ظرفیت هسته ای ایران در ماه های اخیر افزایش یافته و سانتریفوژهای بیشتری در تاسیسات هسته ای ایران فعال شده و همچنین پروژه راکتور آب سنگین نیز پیشرفت های قابل ملاحظه ای را داشته است. به همین دلیل دولت اوباما نه تنها باید فشار را حفظ کند بلکه کمیت و کیفیت تحریم های مالی و تجاری را علیه ایران ارتقاء دهد. در این نامه خطاب به اوباما آمده است:

ما به عنوان اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، از اعمال تحریم های جدید علیه ایران قدردانی می کنیم و از شما می خواهیم در روزهای پیش رو فشار را بر ایران افزایش دهید. تحریم های جدید می تواند بخش معادن، مهندسی و ساخت و ساز را در ایران نشانه بگیرد. ما قصد داریم تحریم ها را با طرحی که هم اکنون با اجماع در این کمیته به تصویب رسیده  - و در انتظار رای مجلس نمایندگان است - تشدید کنیم. شما باید هیچ تردیدی را برای دولت ایران باقی نگذارید که ایالات متحده هر آنچه را که می تواند برای بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته ای انجام می دهد.

البته تحلیلگران امنیت بین المللی و کارشناسان امور ایران در مورد این سیاست نظرهای متفاوتی دارند. در حالی که برخی می گویند پیروزی روحانی نقش اندکی در مذاکرات هسته ای ایران دارد، دیگران با ابراز خوش بینی محتاطانه ای می گویند باید عملکرد روحانی را پس از تشکیل دولت ارزیابی کرد. گروهی نیز می گویند روحانی نمی تواند فورا برای پذیرش درخواست های غرب اقدام کند و اعمال تحریم های بیشتر می تواند پتانسیل های موجود در این روند را از بین ببرد.

همچنین، کالین کال، مقام سابق وزارت دفاع اوباما بر این باور است که واشینگتن باید تا روی کار آمدن دولت روحانی و مشاهده عملکرد وی، صبوری پیشه کند. به گفته وی، روحانی به زمان نیاز دارد تا تندروها را راضی کند فرصتی در اختیار او قرار دهد.

از سوی دیگر دولت اوباما نیز به نوبه خود نشان داده در مورد عزم کنگره برای اعمال تحریم های سنگین تر علیه ایران، نگران است. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا می گوید در این مرحله نباید فشارها راتشدید کرد و باید از طریق پنجره دیپلماسی پیش رفت.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: تحریم روحانی آمریکا طلا اوباما مجلس نمایندگان


( ۲ )

نظر شما :