حمایت رائول کاسترو از افشاگر آمریکایی

۱۷ تیر ۱۳۹۲ | ۱۴:۵۴ کد : ۱۹۱۸۳۰۴ سرخط اخبار

رئیس جمهوری کوبا از پیشنهاد اعطای پناهندگی به افشاگر اطلاعات محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا که از سوی دولت ونزوئلا مطرح شده، حمایت کرد و از دولت واشنگتن به دلیل قدرت نمایی به سایر کشورهای جهان انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، رائول کاسترو، رئیس جمهوری کوبا در جریان یک گفت وگوی غیرعلنی با مقام ها در مجمع ملی این کشور گفت: ونزوئلا و سایر کشورها در منطقه آمریکای لاتین حق اعطای پناهندگی به افرادی را که برای عقایدشان به منظور دستیابی به دموکراسی توسط آمریکا تحت تعقیب هستند، دارد.

خبرنگاران خارجی از حضور در این جلسه غیر علنی منع شدند. در این جلسه رئیس جمهوری کوبا برای اولین بار اظهارات علنی خود را در مورد پرونده ادوارد اسنودن، افشاگر اطلاعات محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا مطرح کرد.

دولت کوبا به چند تن از افراد تحت تعقیب دولت آمریکا پناهندگی سیاسی اعطا کرده که از جمله آنها می توان به گروه "پلنگ های سیاه" (گروهی که در سال 1966 برای حمایت و دفاع از حقوق سیاه پوستان در آمریکا تاسیس شد) در چند دهه گذشته اشاره کرد.

علاوه بر این دولت های متحد کوبا چون بولیوی، ونزوئلا و نیکاراگوئه نیز اعلام کردند که از اسنودن حمایت می کنند.

کاسترو به این مساله اشاره نکرد که آیا هاوانا درخواست پناهندگی اسنودن را دریافت کرده و اگر چنین اقدامی رخ دهد موضع این کشور در مقابل این افشاگر اطلاعات محرمانه آْمریکا چه خواهد بود.

علاوه بر این اسنودن 30 ساله که گمان می رود در محوطه ترانزیت فرودگاه بین المللی مسکو پناه گرفته است و تلاش می کند تا کشوری را برای خود بیابد، هنوز به کشور دیگری پرواز نکرده است.

رائول کاسترو همچنین تهدیدهای مربوط به تحریم های اقتصادی علیه هر کشوری را که به اسنودن پناه دهند، محکوم کرد و اقدام برخی از کشورهای اروپایی را مبنی بر منع ورود هواپیمای اوو مورالس، همتای بولیویایی خود را در حریم های هوایی شان محکوم کرد.

وی همچنین با کم اهمیت جلوه دادن مساله اسنودن اعلام کرد که کوبا یکی از کشورهای واقع در این کره خاکی است که بیش از سایر کشورها مورد جاسوسی آمریکا قرار گرفته است.

رئیس جمهوری کوبا در ادامه گفت: ما از قبل هم می دانستیم که چنین سیستم جاسوسی وجود دارد.

کلید واژه ها: آمریکا اسنودن جمهوری کوبا


نظر شما :