گفت وگوی اوباما و پوتین درباره اسنودن

۲۲ تیر ۱۳۹۲ | ۱۵:۱۱ کد : ۱۹۱۸۴۹۳ سرخط اخبار
رئیس جمهوری آمریکا ساعاتی پس از هشدار واشنگتن به مسکو درخصوص «ادوارد اسنودن» پیمانکار سابق موسسه امنیت ملی آمریکا، با همتای روسی خود به صورت تلفنی گفت وگو کرد.
 
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه، «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه در تماسی تلفنی با همتای روسی خود «ولادیمیر پوتین» درباره وضعیت ادوارد اسنودن، افشاگر برنامه جاسوسی از ارتباطات اینترنتی برخی کشورهای جهان توسط آمریکا، گفت و گو کرد.
 
کاخ سفید درخصوص جزئیات این گفت وگو چیزی اعلام نکرده است اما پیشتر گفته بود که این گفت وگوها درباره ادوارد اسنودن است.
 
طبق این گزارش، باراک اوباما قرار است ماه سپتامبر به مسکو برود.
 
گفت وگوی روسای جمهور آمریکا و روسیه که از چند روز قبل برنامه ریزی شده بود، روز گذشته پس از هشدار واشنگتن به مسکو درباره این افشاگر آمریکایی انجام شد.
 
«جی کارنی» سخنگوی کاخ سفید روز گذشته پس از موافقت روسیه مبنی بر اعطای پناهندگی به اسنودن، گفت:« قرار دادن یک تریبون تبلیغاتی در اختیار ادوارد اسنودن، با اظهارات اخیر مسکو درباره بی طرفی اش درقضیه اسنودن متناقض است.»
 
مسکو اخیرا ابراز امیدواری کرده است که قضیه اسنودن باعث تیرگی روابط آمریکا و روسیه نشود.
کارنی افزود:« چنین اقدامی برخلاف تضمین های مسکو مبنی بر عدم تمایل روسیه به آسیب پذیری اسنودن بر منافع آمریکا است.»
 
سخنگوی کاخ سفید بار دیگر از مسکو خواست مقدمات استرداد اسنودن به آمریکا و محاکمه شدن آن را به دلیل افشاگری هایش علیه امنیت ملی این کشور، فراهم کند.
 
اسنودن که در حال حاضر در روسیه بسر می برد روز گذشته در دیدار خود با فعالان حقوق بشر در مسکو اعلام کرد، وی شرط روسیه برای اعطای پناهندگی را پذیرفته است و دیگر افشاگری نخواهد کرد.
 
روسیه پیش از این اعطای پناهندگی سیاسی به اسنودن را مشروط به عدم افشاگری های مجدد وی علیه دولت آمریکا کرده بود.

کلید واژه ها: آمریکا اسنودن مسکو روسیه


نظر شما :