امریکا: اظهارات رئیس دفتر کرزای مزخرف است!

۲۹ تیر ۱۳۹۲ | ۱۵:۳۸ کد : ۱۹۱۸۷۹۴ سرخط اخبار
«مزخرف و بی‎اساس است» این واکنش جیمز کانینگهام، سفیر آمریکا در افغانستان، به سخنان اخیر کریم خرم، رئیس دفتر حامد کرزای، رئیس‎جمهور افغانستان، است. در خبرنامه دفتر سفیر آمریکا در افغانستان آمده است که کانینگهام گفته: «اتهام‏ها مبنی بر این‎که آمریکا در تلاش برای تجزیه افغانستان است و می خواهد قسمتی از آن را به گروه طالبان دهد، مزخرف و کاملا بی اساس است.»

به گزارش تیک به نقل از بهار، کریم خرم، رئیس دفتر رئیس‎جمهور افغانستان، در مصاحبه با تلویزیون خصوصی یک، گفته بود گشایش دفتر قطر یک توطئه برای تجزیه افغانستان بود. خرم همچنین گفته بود که آمریکا، پاکستان و قطر در این طرح دخیل بودند. سفیر آمریکا در افغانستان با رد اظهارات خرم، گفته است که آمریکا از یک افغانستان واحد، دموکراتیک و با ثبات حمایت می کند. همین اصل، اساس سیاست های آمریکا در ارتباط به افغانستان چه در حال و چه در آینده است.»
 
در این خبرنامه همچنین آمده است: «تصمیم‏گیری در مورد آینده افغانستان، مسئولیت افغان‎هاست، در انتخابات پیش رو، جدا از این که  افغان ها به چه کسی رای می دهند، یک نتیجه جامع که برای همه  آنها قابل قبول باشد، برای آینده افغانستان ضروریست.» کانینگهام همچنین در مورد موافقتنامه امنیتی میان آمریکا و افغانستان گفته است: «موافقتنامه ای که ما در حال مذاکره هستیم، مانند موافقتنامه‏های دیگری است که ما با دیگر کشورهای دوست در جهان داریم. این موافقتنامه، زمینه‎ساز همکاری های امنیتی ما بعد از ۲۰۱۴ است.  ما آماده‎ایم که این گفت‎وگوها را در اسرع وقت از سر گیریم.»
 
  تنش در روابط کابل و واشنگتن


به گزارش بی‏ بی‏ سی، ماه گذشته پس از گشایش دفتر طالبان در قطر، روابط میان افغانستان و آمریکا سرد شد و دولت افغانستان مذاکرات دوجانبه با آمریکا را بر سر موافقتنامه امنیتی به حالت تعلیق در آورد. چند روز بعد، در جریان سفر دیوید کامرون، نخست‎وزیر انگلیس به افغانستان، کرزای گفت که شماری از کشورهای غربی در تلاشند که با سپردن یکی دو جای به طالبان در افغانستان نظام ملوک الطوایفی ایجاد کنند.

 

کلید واژه ها: افغانستان آمریکا


نظر شما :