تازه ترین ادعای گلف نیوز:

کری مقدمات جنگ را در منطقه مهیا می کند

۳۰ تیر ۱۳۹۲ | ۱۹:۲۶ کد : ۱۹۱۸۸۷۴ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی: جان کری، وزیر امور خارجه  امریکا برای ششمین بار از آغاز سال جاری تا کنون در خاورمیانه به سر می برد و موضع گیری های او برخی امیدواری ها را به احیای روند گفت و گو های صلح با اسرائیل، ایجاد کرده است. کری روز جمعه اعلام کرد، اسرائیل و فلسطین روی مبنایی برای از سرگیری گفت و گو های صلح به توافق رسیده اند.

این در حالی است که تا کنون بارها و بارها دو طرف در شرایطی مشابه قرار گرفته اند و در نهایت نیز نتیجه ای حاصل نشده است. اکنون پرسش این است که چرا در این زمان، بار دیگر بحث گفت و گو های صلح آن هم از زبان وزیر خارجه آمریکا مطرح می شود؟

به گزارش گلف نیوز، تجربه تاریخی نشان می دهد ایفای نقش آمریکا در گفت و گو های صلح به طور کلی با یک جنگ در منطقه همراه است. هدف از این مانوردهی ها، بهبود تصویر بین المللی ایالات متحده است که اغلب به خودداری از نقش آفرینی در روند صلح فلسطین و اسرئیل، متهم می شود.

در دوران بوش، کنفرانس مادرید تنها چند ماه پیش از یورش نیروهای ائتلاف به عراق ( 1991) برگزار شد. جورج بوش نیز یک گام فراتر نهاد و مدعی شد، نخست خدا به او گفته است که به افغانستان و سپش عراق حمله کند تا فلسطینی ها به حقوق شان برسند و در ضمن امنیت اسرائیل نیز تامین شود و در نهایت صلح در خاورمیانه حکمفرما شود.

به این ترتیب می توان این گمانه زنی را تا حدودی منطقی توصیف کرد که دیپلماسی گسترده کری در منطقه در واقع مقدماتی برای اقدام نظامی علیه سوریه یا ایران یا هر دو است. شاید هم این مانوری باشد برای جبران شکست های سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه.زمانی که از صندوق های رای کشورهایی که در آن بهار عربی رخ داده بود، دولت های اسلام گرا بیرون آمدند، آمریکا به طور ملموسی در خاورمیانه عقب نشست، چرا که برخی دولت های لیبرال حامی غرب نیز جای خود را به دولت های تندرو دادند.

آمریکا از اینکه واژه کودتا را برای اقدام ارتش مصر علیه محمد مرسی، رئیس جمهور این کشور به کار ببرد، خودداری کرد و اکنون نیز کری برای جبران مافات در منطقه حضور دارد. این در حالی است که آمریکا در مورد لیبی به طور مستقیم وارد عمل شد و به سرنگونی قذافی کمک کرد تا دست کم امنیت منابع انرژی این کشور به دست ایالات متحده حفظ شود.

اکنون در شرایطی که بسیاری از سیاست های آمریکا در خاورمیانه از جمله سوریه، زیر سئوال است، باید محتویات چمدان کری را بررسی کرد.وزیر امور خارجه آمریکا پیشنهاد کمکی 4 میلیارد دلاری در کرانه باختری برای ایجاد فرصت های شغلی، تولیدات و به جریان انداختن چرخه اقتصادی را ارایه داده است.

اتحادیه عرب از طرح کری حمایت کرده است اما این اتحادیه نمی تواند از جانب فلسطین وارد مذاکره شود. این در حال است که از ماه می، بار دیگر موضوع آشتی فتح و حماس بر سر زبان ها افتاده که می تواند موضع متحدتری از فلسطین را به نمایش بگذارد.با این حال باید گفت اکنون زیر ساخت  و زمان مناسبی برای احیای گفت و گوهای صلح نیست.


نظر شما :