بازتاب ورود شاخه نظامی حزب الله به فهرست گروه‌های تروریستی اروپا

اگر حزب الله به اروپا پشت کند، چه خواهد شد؟

۰۱ مرداد ۱۳۹۲ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۱۸۹۸۰ اخبار اصلی خاورمیانه
روزنامه المستقبل، روزنامه سعد حریری، نخست وزیر اسبق لبنان می‌پرسد که اتحادیه اروپا چگونه می‌خواهد میان جریان سیاسی و شاخه نظامی حزب الله تمیز قائل شود؟
اگر حزب الله به اروپا پشت کند، چه خواهد شد؟

دیپلماسی ایرانی: وارد کردن شاخه نظامی حزب الله در فهرست گروه های تروریستی اتحادیه اروپا بازتاب گسترده ای در رسانه های عربی داشته است. اگر چه بسیاری از رسانه های عربی متمایل به جریان های مخالف حزب الله از این اقدام به نوعی ابراز خشنودی کرده اند ولی در عین حال نگرانی خود را از بازتاب این اقدام مخفی نمی کنند و می نویسند که از بازتاب منفی این کار در رفتارهای حزب الله و عرصه سیاسی لبنان و منطقه نگران هستند. به ویژه در وضعیت به شدت متشنج فعلی خاورمیانه که از یک سو بحران سیاسی – نظامی شدید سوریه را در خود دارد و از سوی دیگر شاهد بحران سیاسی در مصر، عراق، اردن و دیگر کشورهای عربی است.

القدس العربی: حرکتی خصمانه و ظالمانه علیه حزب الله

روزنامه القدس العربی، چاپ لندن در گزارش خود وارد کردن شاخه نظامی حزب الله در فهرست گروه های تروریستی اتحادیه اروپا را عملی خصمانه و ظالمانه دانست و نوشت این اقدام اروپایی ها در حقیقت سر خم کردن اروپا در برابر فشارهای امریکایی – صهیونیستی است.

این روزنامه در ادامه می نویسد که البته این اقدام اتحادیه اروپا در دنیای غرب تازگی ندارد چرا که بیش از این ایالات متحده امریکا برای تحت فشار قرار دادن یکی از مهم ترین جریان های مبارز جریان مقاومت در سال 2006 نام این حزب را در فهرست گروه های تروریستی قرار داده بود. امریکا این اقدام را بعد از شکست سنگین اسرائیل در برابر حزب الله در جنگ 34 روزه انجام داد.

النهار: نقش اسرائیل در اقدام ضد حزب اللهی اروپایی ها

روزنامه لبنانی النهار، چاپ لندن که از روزنامه های نزدیک به جریان 14 مارس، جریان سیاسی رقیب حزب الله و جریان 8 مارس در لبنان است نیز اقدام اتحادیه اروپا در وارد کردن شاخه نظامی حزب الله در فهرست گروه های تروریستی اتحادیه اروپا را ماحصل تبلیغات سیاسی و قانونی و امنیتی اسرائیل با هماهنگی با بریتانیا، ایالات متحده، هلند و کانادا در طول سال اخیر دانسته است.

این روزنامه این کار را پروژه ای صرفا صهیونیستی برخواسته از نهادهای امنیتی این رژیم علیه حزب الله دانسته است.

السفیر: اگر حزب الله به اروپایی ها پشت کند، چه می شود؟

این عنوانی است که روزنامه السفیر، چاپ بیروت در صفحه نخست خود آورده و نوشته است که این اقدام اروپا یک کار کاملا متناقض بوده که از یک سو نشان می دهد تا چه اندازه تحت فشار امریکایی ها و اسرائیلی ها اتخاذ شده و از سوی دیگر نشان می دهد که تا چه اندازه خود اروپایی ها از این کار خود نگران هستند.

این روزنامه در ادامه می نویسد: تناقض این اقدام اروپایی ها در این است که آنها در اقدام روز دوشنبه خود اعلام کردند که شاخه نظامی حزب الله را در فهرست گروه های تروریستی خود قرار می دهند و در عین حال هر گونه تماس و گفت وگو با شاخه سیاسی حزب الله را می بندند در حالی که هم زمان اعلام کرده اند که با همه احزاب سیاسی لبنانی از جمله حزب الله که به نوعی نقشی اساسی در لبنان دارند، گفت وگو خواهند کرد. این نشان می دهد که اروپایی ها فقط می خواستند اسرائیلی ها را از خود راضی کنند و از فشارهای آنها خلاص شوند.

الحیات: شکست دیپلماسی لبنان در اروپا

روزنامه الحیات، چاپ لبنان که از روزنامه های نزدیک به سیاست های عربستان در جهان عرب محسوب می شود نیز در یادداشتی این اقدام اروپایی ها را در حقیقت شکست دیپلماسی لبنان در اتحادیه اروپا دانست و نوشت، بیروت که تلاش می کرد از وارد کردن نام حزب الله در فهرست گروه های تروریستی اروپا خودداری کند، روز دوشنبه عملا نشان داد که تلاش هایش در این زمینه همگی شکست خورده است.

این روزنامه در ادامه می نویسد که معلوم نیست اروپایی ها چگونه این کار را کرده اند در حالی که هنوز دادگاه بین المللی اروپا بر سر ترور رفیق حریری، نخست وزیر سابق نتوانسته است چهار نفر از افراد متهم این پرونده که گفته می شود با حزب الله ارتباط دارند را احضار کند. آیا اقدام اروپایی ها را نمی توان صرفا حرکتی سیاسی با هدف ایجاد جنجال و بی ثباتی در لبنان توصیف کرد؟

الاخبار: مقاومت در برابر اسرائیل یعنی تروریست

روزنامه الاخبار، چاپ لبنان نیز نوشت که اتحادیه اروپا بار دیگر بی طرفی خود را کنار گذاشت و موضعی علیه اعراب و حقوق مشروع آنها اتخاذ کرد و مقاومت مسلحانه آنها برای آزادی سرزمین های اشغال شده و بازگشت حقوق گرفته شده آنها را تروریسم دانست.

این روزنامه در ادامه نوشت که به گواه بسیاری از کارشناسان حقوقی و سیاسی اروپایی توصیف تحرکات تروریستی بر هیچ کدام از کارها و رفتارهای حزب الله قابل انطباق نیست در حالی که نسل کشی، کشتار جمعی و سرکوب مردم بی گناه و بی دفاعی که توسط اسرائیل علیه همه از جمله حزب الله صورت می گیرد نمونه کامل تروریسم و خشونت توسعه طلبانه است. اما اتحادیه اروپا برای این تحرکات اسرائیل هیچ اقدامی انجام نمی دهد.

المستقبل: تاثیرات منفی کار اروپایی ها بر لبنان

روزنامه المستقبل، چاپ لبنان که وابسته به جریان 14 مارس، جریان سیاسی رقیب حزب الله در لبنان است نیز در یادداشتی در این باره نوشت که گنجاندن شاخه نظامی حزب الله در فهرست جریان های تروریستی چیز تازه ای نبود چرا که اخباری که از نشست های اعضای این اتحادیه به بیرون درز کرده بود، نشان می داد که اروپایی ها تصمیم دارند چنین تصمیمی اتخاذ کنند اما مساله این است که آنها هیچ توجهی به تاثیرات سلبی این کار نکردند.

این روزنامه تاکید می کند، چنین اقدامی تنها به ضرر مصالح ملی مردم لبنان است و تنها برای خوش خدمتی به امریکا و اسرائیل صورت گرفته است.این روزنامه همچنین نسبت به بروز بی ثباتی در لبنان در پی این اقدام ابراز نگرانی کرده است.این روزنامه همچنین می پرسد که اتحادیه اروپا چگونه می خواهد میان جریان سیاسی و شاخه نظامی حزب الله تمیز قائل شود؟

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: حزب الله اروپا اسرائیل فهرست گروه های تروریستی


نظر شما :