گرفتاری پنتاپون و سیا در سوریه

۰۶ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۴:۴۱ کد : ۱۹۱۹۱۶۲ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری فارس، یک پایگاه خبری ـ تحلیلی اسرائیلی ضمن اشاره به سخنانی از یک فرمانده بلندپایه اسرائیلی که اوضاع سوریه را به شدت نگران کننده خوانده بود از قول منابعی آمریکایی نوشت واشنگتن هم در تنگنایی مشابه گرفتار آمده است.

ژنرال «آویو کوچاوی»، فرمانده رسته اطلاعاتی ارتش اسرائیل موسوم به «آمان» روز سه شنبه از سرازیر شدن نیروهای القاعده به سمت سوریه و تلویحات امنیتی آن برای رژیم صهیونیستی ابراز نگرانی شدید کرد.

کوچاوی ضمن اذعان به ورود افراط گریان القاعده به سوریه گفت امکان دارد این کشور به چندین بخش از هم گسیخته تبدیل شود که کنترل بخش اعظم آن را گروه های وابسته به القاعده در اختیار بگیرند.

پایگاه خبری «اسرائیل اسپای» ضمن اشاره به این سخنان ژنرال کوچاوی نوشت سناریوی مطرح شده توسط این فرمانده اسرائیلی می تواند دردسرهای نظامی و امنیتی گسترده ای برای سازمان های نظامی و امنیتی اسرائیل به وجود آورد.

طبق نوشته این پایگاه خبری، این سناریو همچنین می تواند تهدیدی دراز مدت برای امنیت آمریکا و متحدانش باشد چرا که القاعده به پایگاهی جدید برای اهداف و آرمان هایش در منطقه و جهان دست پیدا می کند.

این پایگاه خبری می افزاید: «اسرائیل، طبق روال معمول، در هر درگیری که یک طرف آن سوریه است دوست دارد که رژیم اسد در دمشق بازنده باشد.»

در توضیح این استدلال آمده است: «بشار اسد و قبل از او، پدرش، حافظ اسد دشمنان سوگند خورده اسرائیل از سال 1970 بوده اند. بشار اسد و پدرش در دهه های اخیر اتحادی محکم را با ایران پی ریزی کرده اند؛ آنها با کمک همدیگر برای حزب الله لبنان پشتوانه های تسلیحاتی و مالی فراهم می آورند.»

در ادامه این گزارش به تحلیل های اولیه کارشناسان اسرائیلی و از جمله بسیاری از کارشناسان سازما ن های اطلاعاتی از هنگام آغاز ناآرامی ها در سوریه در اوایل سال 2011 اشاره شده و تأکید شده  که این تحلیلگران سقوط بشار اسد را حادثه ای به غایت مثبت می دانستند چرا که به گفته آنها در صورت وقوع این اتفاق «ایران یک متحد اصلی خود را از دست می داد و خود سوریه هم در تلاش برای حکمرانی بر کشور سرگرم استحکام حکومتش می شد.»

اسرائیل اسپای می نویسد اما اکنون که دو سال از جنگ داخلی این کشور گذشته و میلیون ها نفر در این کشور آواره شده اند تحلیل اوضاع سوریه برای اسرائیلی ها چندان ساده نیست.

طبق نوشته این پایگاه خبری، اکنون بسیاری از تحلیلگران اسرائیل به این دیدگاه قدیمی روی آورده اند که «شیطان آشنا از شیطان ناشناس بهتر است.»؛ اسرائیلی ها بشار اسد و نظام وی را حداقل می شناسند.

این گزارش می افزاید هراس سازمان های اطلاعاتی اسرائیل از این است که خشونت ها در سوریه می تواند دامنه بی ثباتی در این کشور را تا حد پیش بردن آن به سمت کشوری سقوط کرده پیش ببرد.

پایگاه «اسپای اسرائیل» ضمن اشاره به نگرانی های شدید آویو کوچاوی از اوضاع سوریه و تلویحات امنیتی آن برای اسرائیل می نویسد این فرمانده ارتش این اظهارات را در شرایطی بیان کرده بود که از گفت وگوهای راهبردی و تبادل اطلاعاتی با همتایانش در واشنگتن بازگشته بود. وی در زمان حضور در واشنگتن هم همین نگرانی ها را درباره اوضاع سوریه مطرح کرده بود.

این پایگاه خبری تأکید می کند: «طبق گفته منابعی در آمریکا، مقامات این کشور در پنتاگون و سازمان سیا در تلاش برای شناسایی "آدمهای خوب" در میان بخش های مختلف شورشی های سوریه، در تنگنایی سخت گرفتار شده اند».

پایگاه اسپای اسرائیل این گزارش را با تأکید بر این سخنان فرمانده «آمان» که در جمع فارغ التحصیلان ارتش اسرائیل ایراد کرده بود، به پایان می برد: «این امکان وجود دارد که در درازمدت، وزش بادهای تغییر با خود فرصت هایی به همراه بیاورند، اما در کوتاه مدت، خطرات بیشتر می شوند و در برخی از بخش ها، بذرهایی از تهدیدهای بیشتر [علیه اسرائیل] پراکنده شده اند.»

کلید واژه ها: سوریه اسرائیل القاعده


نظر شما :