بازتاب سخنان ظریف در مطبوعات بین المللی

۲۳ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۷:۲۷ کد : ۱۹۱۹۸۷۵ سرخط اخبار

بازتاب سخنان روز گذشته محمد جواد ظریف درباره حقوق هسته ای ایران، مسیر پیش روی روحانی برای بهبود روابط ایران با عربستان، ادعای ارسال سلاح از سوی ایران و سوریه به کرانه باختری، تکذیب ادعای فرستادن سامانه جایگزین «اس ۳۰۰» از سوی روسیه برای ایران و ادعاهای جدید نتانیاهو درباره ایران، از جمله مهم ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، امروز نیز بخش مهمی از مطالب مربوط به ایران در میان مطبوعات جهان به بازتاب متن و حواشی جلسه رأی اعتماد به وزرای کابینه دولت یازدهم اختصاص یافته است. در این میان، سخنان محمد جواد ظریف، بیشترین توجه را در سطح جهانی به خود جلب کرده است.
 

سخنان محمد جواد ظریف، در متن توجه مطبوعات بین‌المللی


روزنامه «واشنگتن پست» از جمله مطبوعاتی است که سخنان روز گذشته وزیر خارجه پیشنهادی دولت یازدهم را مورد توجه قرار داده و اشاره می کند که وی در سخنرانی خود بر ادامه حمایت از حقوق هسته ای ایران تأکید کرده است. این روزنامه می نویسد، وزیر خارجه پیشنهادی ایران گفته از مبارزه به منظور احقاق حقوق ایران در پرونده هسته ای عقب نشینی نخواهد کرد؛ اما با وجود این، به منظور ارتقای روابط با کشورهای منطقه و جهان نیز تلاش خواهد کرد. واشنگتن پست می نویسد این اظهارات ظریف، بیش از هر چیز پاسخ به منتقدانی بوده که وی را دارای رویکرد بیش از حد دوستانه نسبت به غرب معرفی می کنند.

«ای بی سی نیوز» و «فاکس نیوز» از جمله دیگر مطبوعاتی هستند که سخنان ظریف را مورد توجه قرار داده اند.

سخنان محمد جواد ظریف، در متن توجه مطبوعات بین‌المللی


در مطلب دیگری درباره سیاست خارجی دولت جدید، روزنامه «دیلی استار» لبنان به بررسی روند پیش روی روابط میان ایران و عربستان سعودی پرداخته است. این روزنامه اشاره می کند که بهبود روابط با کشورهای جهان، از جمله وعده ها و برنامه های حسن روحانی است و در این میان، عربستان نیز به طور ویژه مورد تأکید قرار گرفته است.

با این حال، عرصه های اختلاف نظر و دشمنی میان دو کشور آنچنان گسترده و عمیق است که بهبود این روابط کار بسیار دشواری به نظر می رسد. در حقیقت، روی کار آمدن روحانی در موضوعاتی همچون حمایت ایران از شیعیان و به ویژه سیاست ایران نسبت به سوریه که عربستان سعودی نسبت به آن ها بسیار حساس است، تغییری ایجاد نخواهد کرد و بر همین اساس، زمینه های تقابل به قوت خود باقی خواهد بود. با این حال، این بدان معنا نیست که روحانی و اصلاح گرایان از تلاش برای بهبود این رابطه دست بردارند.

سخنان محمد جواد ظریف، در متن توجه مطبوعات بین‌المللی


در همین حال، سایت نشریه «فوربس» با انتشار مطلبی مدعی تلاش ایران و سوریه برای افزایش نفوذ خود در کرانه باختری از راه ارسال سلاح به این منطقه شده است. این سایت مدعی است، شواهد روز افزونی موجود است، مبنی بر این که ایران، سوریه و دیگر وابستگان منطقه ای آن ها، تلاش دارند استحکامات نظامی در کرانه باختری ایجاد کرده و از این طریق، نهایتاً رژیم اسرائیل را مورد تهدید قرار دهند. بنا بر ادعای فوربس، با وجود همه مشکلات و محدودیت ها برای ارسال سلاح به منطقه مذکور، تلاش ایران و سوریه در این راستا ادامه دارد و از سوی دیگر، تحولات منطقه بار دیگر حماس را به ایران نزدیک کرده و از این طریق، محور ضداسرائیلی در منطقه بیش از پیش تقویت خواهد شد.

سخنان محمد جواد ظریف، در متن توجه مطبوعات بین‌المللی


در میان دیگر مطالب، باید به تکذیب خبر فرستادن سامانه جایگزین «اس ۳۰۰» از سوی روسیه به ایران اشاره کرد. به نوشته «ریانووستی»، رئیس شرکت دولتی صادرات اسلحه روسیه اظهار داشته شرکت تحت مدیریت وی هیچ گونه برنامه ای برای تحویل سامانه ای به عنوان جایگزین «اس ۳۰۰» به ایران ندارد.

«آناتولی ایسایکین» در پاسخ به پرسشی در این باره اظهار داشته: «من فقط زمانی می توانم درباره این موضوع صحبت کنم که قراردادی باشد؛ اما چنین قراردادی وجود ندارد». برخی مطبوعات روسیه پیش از این گزارش داده بودند که روسیه در حال رایزنی با مقامات ایرانی است تا ایران را به پذیرش سامانه موشکی دیگری به جای «اس ۳۰۰» که قرارداد آن از سوی مسکو لغو شد، متقاعد کند.

سخنان محمد جواد ظریف، در متن توجه مطبوعات بین‌المللی


در پایان روزنامه «یدیعوت آحارانوت» اظهارات جدید بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل را بازتاب داده که بار دیگر درباره ایران ادعاهایی را مطرح کرده است. به نوشته این روزنامه، نتانیاهو روز گذشته در دیدار با ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد ارتش آمریکا اظهار داشته، تهدیدات بسیار موجود در منطقه در مقایسه با تهدید یک ایران هسته ای بسیار ناچیز است.

وی افزود: «ما با هم تلاش خواهیم کرد تا این امر محقق نشود». دمپسی نیز در این دیدار ضمن آرزوی بهبودی برای نتانیاهو که به تازگی عمل جراحی داشته، بر تعهد ایالات متحده به تقویت شراکت با رژیم اسرائیل تأکید کرده است.

کلید واژه ها: روسیه سوریه ظریف نتانیاهو


نظر شما :