عراق در سراشیبی حادثه‌ای بزرگ

در بغداد همه ترسیده‌اند

۳۱ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۲۰۱۱۹ اخبار اصلی خاورمیانه
این گونه که مقام نخست کشور هشدار می‌دهد و نسبت به وقوع حمام خون و هیاهویی ویرانگر در عراق اخطار می‌دهد، می‌توان گفت که فعلا عملکرد دولت به بن بست خورده و فساد مالی و اداری و امنیتی اعضای هیئت حاکمه اعم از دولت مالکی و دیگر نهادها کشور را به بن بست رسانده‌اند.
در بغداد همه ترسیده‌اند

دیپلماسی ایرانی: نوعی از حکومت نظامی اعلام نشده در عراق اعمال شده است. از زمانی که سفارت امریکا اعلام کرد که سامانه ها و نهادهای امنیتی خود را در منطقه سبز تقویت می کند تا از هر گونه حمله احتمالی جلوگیری کرده باشد، نوری مالکی پسر و داماد خود را موظف کرده است که نظارت بر امنیت دفتر و محل سکونش در منطقه سبز را به کمک نیروهای نخبه آموزش دیده امریکایی بر عهده بگیرند. وزارت کشور این روزها به شدت حریم هوایی و حسگرهای الکترونیکی زیر زمینی را زیر نظر دارد و برج های مراقبت جدیدی را در منطقه سبز مستقر کرده است تا نظارت امنیتی بیشتری بر ورودی های سه گانه این منطقه داشته باشد.

همه نهادهای امنیتی دست به کار شده اند تا از چهار ناحیه دریایی، زمینی، هوایی و زیر زمین ورودی های کشور را کنترل کنند و برای نخستین بار هواپیماهای بدون خلبان امریکایی در عراق فعال شده اند که همان طور که هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق گفته است با اشراف امریکایی ها فعالیت می کنند.

این گونه که مقام نخست کشور هشدار می دهد و نسبت به وقوع حمام خون و هیاهویی ویرانگر در عراق اخطار می دهد، می توان گفت که فعلا عملکرد دولت به بن بست خورده و فساد مالی و اداری و امنیتی اعضای هیئت حاکمه اعم از دولت مالکی و دیگر نهادها کشور را به بن بست رسانده اند. در حال حاضر ثابت شده است که فساد در همه نهادهای دولتی از هیئت وزیران گرفته تا پارلمان، ریاست جمهوری، اقلیم کردستان، شورای استان ها، احزاب سیاسی شریک در فرایند سیاسی کشور، گروه های شبه نظامی، سازمان های امنیتی و خلاصه در تمامی نهادهایی که به نوعی دستی در عرصه سیاسی عراق دارند، نفوذ کرده و همگی به نوعی تلاش دارند در راستای منافع خود در ادامه حرکت صحیح کشور دست انداز به وجود آورند.

امریکایی ها به عراق حمله کردند تا با سرنگونی حکومت بعث صدام حسین، رئیس جمهوری مخلوع عراق الگوی جدید حکومت داری برای جهان عرب و دنیا ایجاد کنند، غافل از این که شورش و غوغا از دموکراسی و صندوق های رای خارج نمی شود، بلکه قواعد خاص خودش را دارد که قدم به هر جا بگذارد قواعد موجود را به هم می ریزد و تلاش دارد با خشونت و خونریزی قواعد خاص و البته باطل خودش را حاکم کند. اکنون در سایه این وضعیت اسفبار عراق مجددا به سایه استبداد تروریسم پرور بازگشته است. شکاف های قبیله ای، مذهبی و طایفه ای کشور را به قهقرا سوق داده و غول تروریسم و ویرانی را بیدار کرده است.

برای درک ابعاد فساد مالی در عراق همین کافی است که به ارقامی که کارشناسان کنگره امریکا از ثروت مقام های عراقی منتشر کرده اند، اشاره کنیم. بنا به این آمار میزان ثروت مجموعه سیاستمداران متنفذ در قدرت عراق که کمیسیون مربوط به بررسی اوضاع عراق در اختیار کنگره امریکا قرار داده، در حدود 700 میلیارد دلار است که این سیاستمداران به کمک این اموال سرگردان به تشکیل گروه های شبه نظامی، پایگاه های فضایی حزبی، انشار روزنامه های جناحی، باج دهی سیاسی و اجیر مزدور برای حفظ نفوذ خود اقدام کرده اند و این در حالی است که بسیاری از آنها از حمایت های مالی و عملیاتی کشورهای خارجی درگیر در امور عراق مثل ایران، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، ترکیه و اسرائیل نیز برخوردارند.

در بغداد در خلال ایام تعطیلات عید فطر 350 نفر کشته و زخمی شدند و در کل ماه ژوئیه در سراسر عراق شمار قربانیان 3383 نفر بود که 1057 نفر از آنها کشته و 2326 نفر زخمی شدند.

ناامنی در عراق به جایی رسیده که فرمانده نیروهای مسلح، امنیت همه کشور را رها کرده و به فکر امنیت منطقه سبز افتاده است که اگر این منطقه هدف قرار بگیرد احتمال سقوط حکومت عراق و وقوع کودتایی البته بسیار خونین ظرف یک شبانه روز وجود دارد.

پیش از این سیاستمداران عراقی به اندازه ای سرگرم کش مکش های داخلی خود بودند که تهدیدهایی که متوجه کشور و امنیت آن حتی متوجه منطقه سبز که محل استقرار نهادهای دولتی و حکومتی و سفارتخانه های کشور است، می شده را جدی نمی گرفتند. تا این که سفارت امریکا اعلام کرد به دلیل وجود تهدیدهای امنیتی علیه منطقه سبز اقدام به اتخاذ تدابیر شدید امنیتی کرده است، در این موقع مالکی به وحشت افتاد و به دنبال آن همه مقام ها و رهبران سیاسی عراقی احساس ترس و نگرانی کردند. هشدار زمانی جدی تر شد که صدها زندانی تروریست از زندان ابوغریب و دیگر زندان های اطراف بغداد فرار کردند.  

آن چه ترکمن ها را در طوزخرماتو قتل عام می کند، القاعده و حزب بعث هستند. اما عامل انفجارهای تروریستی در بصره و ناصره که تا چندی پیش از وجود گروه های تروریستی پاک شده بودند، کیست؟ آیا عامل انفجارهای کرکوک نیز القاعده و حزب بعث است یا سازمان امنیت کردستان که می خواهد دولت را در تامین امنیت مردم این شهر ناتوان جلوه دهد تا این شهر را به ضمیمه اقلیم خود در آورد؟ تنوع پرسش ها پاسخ های متنوعی را به دنبال می آورد که نشان می دهد از وضعیت ناامنی در عراق نه تنها حزب بعث و القاعده بلکه افراد و گروه های دیگری نیز هستند که سود ببرند، همان کسانی که می خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند.

منبع: القدس العربی/ تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

 

کلید واژه ها: عراق منطقه سبز امریکا


نظر شما :