دلیل توجه رسانه های خارجی به سخنان ظریف چیست؟

۲۸ مرداد ۱۳۹۲ | ۲۳:۲۰ کد : ۱۹۲۰۱۲۱ سرخط اخبار

از مبارزه به منظور احقاق حقوق ایران در پرونده هسته ای عقب نشینی نخواهیم کرد؛ اما با وجود این، به منظور ارتقای روابط با کشورهای منطقه و جهان نیز تلاش خواهد کرد. واشنگتن پست می نویسد این اظهارات ظریف، بیش از هر چیز پاسخ به منتقدانی بوده که وی را دارای رویکرد بیش از حد دوستانه نسبت به غرب معرفی می کنند.

به گزارش تابناک، مهدی سنایی در مورد سخنان آقای ظریف مبنی بر تعامل مثبت با دنیا که در رسانه های خارجی بازتاب گسترده ای داشته و تیتر اول بسیاری از این رسانه ها بوده و همچنین دلیل حساسیت غرب نسبت به موضع و سیاست خارجی ایران گفت: ما با فرصت ها و نیز چالش هایی در عرصه بین الملل و سیاست خارجی مواجه هستیم.

این نماینده گفت: فرصت های ما این است که کشوری صاحب ایده، مورد توجه و دارای موقعیت استراتژیک در عرصه بین الملل هستیم و تحولات کشور ما مورد توجه تمامی دنیا است. از طرفی با چالش هایی مانند تحریم و حضور پرونده مان در شورای امنیت و دشمنی هایی که در عرصه بین المللی، مواجه هستیم و تنش هایی در رابطه با اروپا و برخی کشورهای منطقه داریم.

وی افزود: دولت جدید در سایه یک حماسه سیاسی و با حضور گسترده مردم در انتخابات شکل گرفته و طبیعی است که نوع نگاه این دولت به دیپلماسی مورد توجه دنیا باشد. آقای دکتر ظریف در صحبت های خوبی که داشتند به هر دو بخش فرصت ها و چالش ها توجه داشتند. هم بخش های فرصت ساز در عرصه بین الملل را مورد توجه قرار دادند و دفاع خوبی از ملت ایران و آرمان های انقلاب داشتند و هم به این موضوع تاکید کردند که باید شناختی واقعی و عینی از عرصه بین المللی و چالش های پیش رو داشته باشیم و راهکار عبور از این چالش ها را فرصت سازی در عرصه بین الملل و تعامل بیشتر با کشورهای جهان قلمداد کردند.

نماینده نهاوند در مورد رسالت رسانه ها و وزارت خارجه در موردایجاد فضای نقد و بررسی در عرصه سیاست خارجی گفت: رئیس جمهور دو نکته را مطرح کرد که در نزد نخبگان حایز اهمیت است. آقای روحانی تاکید داشت که عرصه سیاست خارجی عرصه ای حساس است و موضع گیری و اظهار نظر در این عرصه باید به دقت و با احتیاط انجام شود. این به معنای محافظه کاری و نداشتن جسارت نیست. باید با روحیه ای آرمان گرا و جسارت و شجاعت اما در عین حال با حساسیت و حفظ زبان دیپلماتیک و با حداقل هزینه اهداف را به پیش برد. نکته ای هم که آقای ظریف اشاره داشتند اینکه تحلیلی واقعی از عرصه بین الملل عرضه خواهند کرد.

سنایی با اشاره به سخنان دکتر روحانی در هنگام معرفه ظریف، گفت: مبنا و مقدمه  عمده تصمیم گیری ها در عرصه سیاست خارجی تصویری است که کارگزاران سیاست خارجی از پیرامون ما و کشورهای دیگر عرضه می کنند و هر چه این تصویر واقعی تر و عینی تر باشد تصمیم گیری مقامات کشور دقیق تر و محاسبه شده تر خواهد بود. بنابر این هم سنجیدگی در عرصه سیاست خارجی و هم هزینه کم و فرصت سازی بیشتر و هم ارائه تصویری واقعی از محیط پیرامونی و شرایط دنیا و شناخت واقعی مسائلی بود که در سخنان آقای روحانی و دکتر ظریف مورد اشاره قرار گرفت و این رویکرد مورد تایید نخبگان و مردم ما خواهد بود. شاید این دو اصل بهترین تعبیر از فرمایشات رهبری است که سیاست خارجی باید بر اساس عزت، حکمت و مصلحت استوار باشد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادامه داد: در برنامه بر بهره گیری بیشتر از دیپلماسی عمومی و دیپلماسی رسانه تاکید شده است که از پتانسیل اینها حداکثر استفاده شود. علاوه بر این استفاده از مشوررت نخبگان و ظرفیت سازی در این زمینه و تجمیع ظرفیت ها مورد توجه است. در این بخش ایجاد یک فهم مشترک بین اصحاب رسانه و مقامات کشور و دست اندرکاران سیاست خارجی مورد توجه بوده و البته نقش رسانه ها در این بخش حائز اهمت است. برای پیشبرد امور در عرصه سیاست خارجی به یک اجماع سازی داخلی در مورد سیاست خارجی نیازمندیم و نقش اصحاب رسانه در این زمین بسیار مهم است.

کلید واژه ها: سیاست خارجی


نظر شما :