افشای اطلاع آمریکا از حملات شیمیایی صدام علیه ایران

۰۴ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۴:۱۹ کد : ۱۹۲۰۳۷۳ سرخط اخبار

اسناد سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نشان می دهد دولت آمریکا در دوره جنگ عراق و ایران از استفاده عراق از تسلیحات شیمیایی علیه نیروهای ایرانی اطلاع کامل داشته است.

به گزارش عصر ایران ، " فارن پالیسی" به اسنادی از سازمان سیا دست یافته که نشان می دهد دولت وقت "رونالد ریگان" از استفاده عراق از سلاح شیمیایی علیه نیروهای ایران از سال 1983 تا 1988 اطلاع داشته است.

فارن پالیسی در مصاحبه با برخی از مقامات بازنشسته سازمان سیا از جمله سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی" ریک فرانکونا" می نویسد:" عراقی ها هیچ گاه به ما نگفتند که از گاز اعصاب (علیه نیروهای ایرانی) استفاده می کنند و مجبور به این کار هم نبودند، اما ما می دانستیم آنها این کار را می کنند."

وی می افزاید: نخستین سند و مدرک درباره استفاده عراقی ها از سلاح شیمیایی علیه نیروهای ایرانی در جنوب عراق را من در سال 1984 در اردن دیدم."

فارن پالیسی در ادامه این گزارش می نویسد در سال آخر جنگ (1988) نیروهای ایرانی موفق شده بودند پیش زمینه  یک عملیات موفق علیه عراق را فراهم کنند که آمریکا با ارایه تصاویر ماهواره ای موقعیت نیروهای ایرانی به عراق ، دولت صدام  را در جریان این عملیات قرار داد و مانع پیروزی نیروهای ایرانی شد.

بر اساس این گزارش ، این اقدام آمریکا تا حدود زیادی ورق جنگ را به ضرر ایران عوض کرد و ایران را مجبور به نشستن بر سر میز مذاکره کرد و اگر این عملیات موفق می شد نیروهای ایرانی به موفقیت های بزرگی در داخل خاک عراق دست می یافتند.

فارن پالیسی می نویسد: عراق از سال 1983 علیه نیروهای ایرانی از حملات شیمیایی استفاده می کرد و ایران نیز بارها این مساله را به سازمان ملل اعلام کرده بود اما دولت ایران شواهد کافی برای اثبات این موضوع را نداشت ، در حالی که دولت آمریکا در آن موقع به خوبی از انجام حملات شیمیایی عراق علیه ایران آگاهی داشت و شواهد و مدارک کافی برای اثبات این موضوع را نیز در اختیار داشت.

فارن پالیسی به برخی اسناد محرمانه سازمان سیا در زمان جنگ عراق و ایران اشاره می کند که در آنها نوشته شده ، ایران قادر نخواهد بود شواهد و مدارک کافی برای اثبات حملات شیمیایی عراق علیه نیروهای ایرانی را ارایه دهد مگر اینکه به اسناد سیا دسترسی داشته باشد.
اسناد سیا همچنین نشان می دهد آمریکا از استفاده ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی از سلاح شیمیایی در جنگ افغانستان نیز اطلاع داشته است.

این نشریه آمریکایی به اسنادی اشاره می کند که " ویلیام کیسی" رییس وقت سازمان سیا در دوره ریگان کاملا از مکان تاسیسات ساخت سلاح های شیمیایی در عراق اطلاع داشته و از خرید مواد اولیه ساخت سلاح های شیمیایی از ایتالیا از سوی عراق آگاهی داشته است.

در سندی دیگر از سازمان سیا که در نوامبر 1983 منتشر شده ، سازمان سیا از این مساله که در صورت تداوم حملات شیمیایی عراق علیه ایران ، ایران موفق به دست یافتن به یک لاشه بمب گاز خردل با مارک عراق  و اسنادی که حاکی از اطلاع و کمک آمریکایی ها به عراق در جریان جنگ با ایران دست پیدا کند، ابراز نگرانی شده است.

در سند دیگر سازمان سیا از این مساله ابراز نگرانی شده که اگر دولت صدام موفق به تولید یا دست یابی به منابع تولید بمب های حاوی گاز خردل شود حتما از آنها علیه نیروهای ایرانی وشهرهای مرزی ایران استفاده خواهد کرد.

فارن پالیسی می نویسد سیاست دولت ریگان در دوره جنگ عراق و ایران، کمک به عراق برای پیروزی بر نیروهای ایرانی بود و به نظر می رسد دولت ریگان برای پیشبرد این سیاست خود حاضر بود همه نوع هزینه را به جان بخرد.

کلید واژه ها: عراق سازمان سیا آمریکا حملات شیمیایی


نظر شما :