جزئیاتی بیشتر از سناریوی حمله احتمالی به سوریه

۰۶ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۷:۴۷ کد : ۱۹۲۰۵۰۴ سرخط اخبار

دیدبان آمریکا: مقامات ارشد دولت می گویند که باراک اوباما درحال ارزیابی گزینه های حمله به سوریه می باشد، همچنین اگر اقدامی صورت بگیرد، این اقدام از لحاظ دامنه و زمانی محدود خواهد بود. این حملات به منظور یک عامل بازدارنده و مجازاتی برای دولت سوریه خواهد بود که از سلاح شیمیایی استفاده کرده است. همچنین قابل ذکر است که ایالات متحده از مشارکت عمیق تر در جنگ داخلی سوریه اجتناب خواهد ورزید.

مدت زمان این گونه حمله ای، احتمالاً بیش تر از دو روز طول نخواهد کشید، و از طریق موشک های کروزی که از دریا شلیک خواهند شد و یا احتمالاً موشک های دوربرد، اهداف نظامی که مستقیماً مربوط به زرادخانه سلاح شیمیایی سوریه هم شاید نباشند، مورد هدف قرار خواهند گرفت. این حمله به سه عامل وابسته خواهد بود: تکمیل گزارش محرمانه در رابطه با ارزیابی میزان تقصیر دولت سوریه در حمله شیمیایی هفته گذشته، مشاوره با متحدان و کنگره و پیدا کردن توجیهی براساس قوانین بین المللی.

یک مقام مسئول که در جریان مذاکرات مربوط به سوریه در دولت بوده است، به شرط ناشناس ماندن گفته است «ما به طور فعالانه به دنبال قوانینی هستنیم تا این اقدام قانونی باشد» همچنین این شخص گفته است که کشتی های جنگی مسلح به موشک ایالات متحده در دریای مدیترانه مستقر شده اند.

درحالی که دولت به دنبال اتخاذ تصمیمی سریع در رابطه با سوریه است، جان اف.کری، وزیر خارجه اعلام کرد که استفاده ی دولت از سلاح شیمیایی بر علیه مواضع مخالفین در حومه ی دمشق «غیر قابل انکار» است. کری همچنین گفت که شواهد جمع آوری شده توسط کارشناسان سازمان ملل مهم است، اما در حال حاضر براساس حقایقی که وجود دارد و اطلاعات به دست آمده و عقل سلیم، اوضاع مشخص است.

بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل، روز دوشنبه از یکی از سه محلی که مورد حمله ی شیمیایی قرار گرفته است، بازدید کردند. پیش از این که آنها، از این مکان بازدید کنند، دولت سوریه به همراه روسیه، شورشیان را مسئول این حملات می دانند و هفته ی پیش با بازدید بازرسان از این محل موافقت کردند و سپس وسایل نقلیه و تک تیرانداز ها از این مکان عقب نشینی کردند.

کری همچنین می گوید که براساس فیلم های موجود و اظهارات شهود و سازمان های امداد رسانی ای همچون پزشکان بدون مرز، ثابت شده است که حمله ی شیمیایی رخ داده است. این موضوع را گزارش سازمان های اطلاعاتی آمریکا که این هفته منتشر شد، تایید می کند. کری در ادامه گفت که نیروهای دولت سوریه به منظور سرپوش گذاشتن بر اقدامات خود، با تاخیر انداختن در ورود بازرسان سازمان ملل و بمباران مداوم، به دنبال پاکسازی منطقه ی مورد نظر بوده اند. هرگونه حمله ی ایالات متحده، احتمالاً بعد از خروج بازرسان سازمان ملل از سوریه خواهد بود.

منبع: واشینگتن پست/ کارن دی یانگ و آن گیرن

کلید واژه ها: سوریه شیمیایی دولت سوریه


نظر شما :