آمریکا گرفتار دوراهی حمله یا عدم حمله به سوریه

۰۶ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۷:۵۳ کد : ۱۹۲۰۵۰۵ سرخط اخبار

دیدبان آمریکا: باراک اوباما در مصاحبه ای که هفته ی گذشته با سی ان ان داشت، اذعان کرد که اتهام استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه می تواند منجر به تسریع پاسخ دادن به خشونت های شکل گرفته در این کشور باشد. اما وی در ادامه تاکید کرد که قصد ندارد که آمریکا را وارد جنگ پر هزینه ی دیگری کند.

براساس گزارش نیویورک تایمز، خشونت های اخیر به وجود آمده در سوریه، موجب به وجود آمدن بحث های زیادی بر سر استفاده از گزینه ی نظامی در دولت ایالات متحده شده است. در صورتی که تایید شود، بشار اسد از سلاح شیمیایی استفاده کرده است، در آن صورت اسد از خط قرمزی که اوباما سال گذشته اعلام کرد، گذشته است.

در نشست روز سه شنبه که در کاخ سفید برگزار شد، نمایندگانی از پنتاگون، وزارت خارجه و آژانس های امنیتی حضور داشتند، اما بین آنها اختلاف نظر وجود داشت. در این جلسه برخی از مقامات ارشد استدلال کردند که هرگونه واکنش نظامی، غیرعاقلانه خواهد بود. در حالی که دیگر مقامات معتقد بودند که اگر این حملات تایید شد، اوباما باید پیام قدرتمندی به اسد ارسال کند.

خفیف ترین گزینه نظامی که اوباما سریعاً می تواند مورد تصویب قرار دهد، کمک تسلیحاتی به شورشیان است. ژوان کول معتقد است «فشارها بر اوباما سبب خواهد شد که وی با تسلیح مخالفان موافقت کند»

پس از انتشار تصاویر وحشتناکی که این هفته از سوریه پخش شد، عده ای خواهان واکنش بسیار قوی تر شدند. سطح این حملات می تواند شلیک موشک های کروز به اهداف نظامی سوریه باشد، طرفداران این طرح معتقدند، با این که این اقدام محدود است اما هشدار مهمی به اسد می دهد. لوران فابیوس، وزیر خارجه ی فرانسه معتقد است اگر شورای امنیت نتواند اقدامی انجام دهد، باید در کوتاه مدت نیوری نظامی محدودی به سوریه فرستاده شود.

اما برخی به این حد هم راضی نیستند. اد موریسی از هات ایر معتقد است «شلیک موشک های کروز به سمت پایگاه های نظامی ضربه ی شدیدی به اسد خواهد بود، اما نتیجه و روند جنگ را تغییر نخواهد داد. در حقیقت این اقدام وضعیت استفاده از سلاح شیمیایی را تغییر نخواهد داد.

کسانی هم وجود دارند که معتقدند، بهترین گزینه این است که هیچ کاری انجام ندهیم، چون این خطر وجود دارد که هرگونه واکنش نظامی منجر به نتیجه ی معکوسی شود. پل توماس چمبرلین از کریستین ساینس مانیتور معتقد است که اقداماتی همچون مسلح کردن مجاهدین افغان در دهه ی 1980 به منظور مبارزه با اتحاد جماهیر شوروی، در زمان جیمی کارتر و مداخله ی ریگان در جنگ داخلی لبنان در سال 1982، نمونه هایی از این امر هستند که بعضی اقدامات می تواند اوضاع را در آینده به ضرر ما تمام کند.

منبع: ویک/ هارولد ماس   

کلید واژه ها: سوریه اوباما


نظر شما :