مهمترین پیامدهای منفی حمله به سوریه

۰۹ شهریور ۱۳۹۲ | ۲۲:۱۶ کد : ۱۹۲۰۶۹۰ سرخط اخبار
یک روزنامه آمریکایی به نقل از دیپلمات ها و کارشناسان به کاخ سفید هشدار داد که حمله به سوریه بر اساس نظر باراک اوباما نه تنها کمکی به واشنگتن نمی کند بلکه مشکلات جدیدی را برای آمریکا به وجود می آورد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیویورک تایمز، رئیس جمهور آمریکا، اعلام کرده که در نظر دارد حمله ای محدود و کوچک را به سوریه انجام دهد اقدامی که به اعتقاد کارشناسان مسائل خاورمیانه ، سبب بدتر شدن درگیری های قومی در سوریه و حتی افزایش تنش ها میان قدرت های منطقه همانند ایران و عربستان می شود.

حامیان طرح اوباما برای حمله به سوریه می گویند : حمله محدود به سوریه هیچ تبعات منفی به دنبال نخواهد داشت اما تعدادی از دیپلمات ها و دیگر کارشناسان مسائل خاورمیانه در این رابطه معتقدند که دست زدن به این حمله موجی از تبعات دنباله دار  و به هم مرتبط را سبب خواهد شد.

به اعتقاد این کارشناسان، از مهمترین تبعات منفی این حمله می توان به افزایش احساسات ضد آمریکایی، تشدید درگیری های قومی و قبیله ای در خاورمیانه و کشیده شدن آن به مناطق دیگری همچون سرزمینهای اشغالی و ترکیه اشاره کرد.

"رایان کروکر" از دیپلمات های ارشد آمریکا که به عنوان سفیر این کشور در عراق، لبنان، سوریه و افغانستان حضور داشته در این رابطه می گوید : بزرگترین مشکل ما ناآگاهی است. ما به طور کامل در مورد سوریه بی اطلاع هستیم.

به اعتقاد کروکر، حمله محدود به سوریه شاید به ارتش سوریه ضرباتی را وارد کند، اما تغییری در وضعیت شورشیان و شخص بشار اسد به وجود نمی آورد.

یک دیپلمات غربی نیز به نیویورک تایمز گفت : من هیچ پیشرفتی را برای شورشیان در صورت انجام حمله محدود از سوی آمریکا متصور نیستم.

دیپلمات هایی که با اسد آشنا هستند معتقدند هر چند اوباما بر لزوم حمله به سوریه تاکید دارد اما با این وجود سوالات زیادی در این رابطه وجود دارد که آمریکا باید به آنها پاسخ بدهد.

مهمترین پرسش آن است که پاسخ اسد به این حمله چگونه خواهد بود . پرسش دیگر آنکه اگر حمله شیمیایی دیگری با ابعاد گسترده تر در سوریه رخ بدهد در آن صورت آمریکا چه عکس العملی را از خود نشان می دهد.

بر همین اساس، آمریکا باید هم اکنون از میان دو راه کار یکی را انتخاب کند . این دو راه کار عبارتند از اینکه آمریکا وجهه خود را در میان هم پیمانانش در خصوص جنگ از دست بدهد و یا اینکه دست به یک حمله غیر مردمی بزند.

 

کلید واژه ها: سوریه آمریکا کارشناسان دیپلمات


نظر شما :