سه دلیل که کنگره حمله به سوریه را تصویب نمی‌کند

۱۰ شهریور ۱۳۹۲ | ۲۲:۱۵ کد : ۱۹۲۰۷۵۱ سرخط اخبار

پس از چند روز تنش آفرینی و تهدید مداوم از سوی مقامات آمریکایی، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد، تنها در صورت موافقت کنگره آمریکا به سوریه حمله نظامی خواهد کرد. در این میان، نشریه «تایم» به بررسی دلایلی پرداخته که از دید این نشریه، سبب می شود کنگره به اقدام نظامی در سوریه رأی منفی بدهد.

 
به گزارش «تابناک»، سایت نشریه «تایم» به بررسی آخرین موضع باراک اوباما درباره اقدام نظامی علیه سوریه پرداخته و می نویسد، هرچند وی تصمیم نهایی را به کنگره سپرده، کسب رأی مثبت کنگره در این زمینه کار دشواری است که البته سه دلیل اصلی دارد:
 

۱ ـ ضعف مجلس نمایندگان: مجلس نمایندگان پیش از این چندین بار تلاش کرد تا جنگ لیبی را به تأیید برساند، ولی موفق نشد و سرانجام هنگامی که عملیات نظامی آمریکا در این کشور به پایان رسید، این مجلس نیز به تلاش خود پایان داد. این در حالی است که عملیات علیه لیبی، حمایت سازمان ملل، ناتو و انگلیس را نیز به همراه داشت.

بنابراین، تصویب هر لایحه ای درباره سوریه در مجلس نمایندگان، حتی دشوار تر از مورد لیبی خواهد بود. به همین دلیل بود که «جان بوهنر»، رئیس مجلس نمایندگان از اوبام نخواسته بود تا لایحه عملیات علیه سوریه را به این مجلس ارائه دهد. وی چنین کاری را «کابوس» برای اوباما خوانده بود.

۲ ـ انشقاق در میان هر دو حزب: در جریان انتخابات سال ۲۰۰۴، جورج بوش تأکید می کرد که دموکرات ها در زمینه امور دفاعی ضعیف هستند. اکنون آن روزهایی که عراق و افغانستان موضوعات مورد تأیید هر دو حزب بود، دیگر گذشته است. واشنگتن اکنون به سیاست خارجی بازگشته که بیشتر یادآور دوران ریاست جمهوری کلینتون است؛ یعنی زمانی که دو حزب اصلی َآمریکا درباره سیاست مداخله دچار اختلاف نظر بودند.
 
امروز همچون سال های دهه ۱۹۹۰، دموکرات های صلح طلبی را می بینیم که خود را با «لیبرتارین» های انزواطلب همراه کرده اند. این گروه، خود را در تقابل با جمهوری خواهان جنگ طلب و دموکرات های تندرو قرار داده اند. این موضوع باعث دشواری کسب رأی مطلوب و همچنین باعث می شود که سوریه از حالت یک موضوع مورد اجماع خارج شود، در حالی که برای ورود به جنگ به چنین اجماعی نیاز است.

با برگرداندن این موضوع به کنگره، اوباما اساساً افرادی را که کنار گود نشسته و از وی انتقاد می کنند به چالش می کشد. این منتقدان شامل لیبرال هایی هستند که از شکل گیری یک عراق دیگر می ترسند و جنگ طلبانی که خواستار اقدامی شدید و پیگیری سیاست تغییر نظام در سوریه هستند.

به احتمال زیاد، این کار اوباما سبب ایجاد هرج و مرج خواهد شد. تاکنون دو تن از جمهوری خواهان جنگ طلب، یعنی جان مک کین، سناتور ایالت آریزونا و لیندسی گراهام از کارولینای جنوبی اعلام کرده اند حاضر به دادن رأی مثبت برای حمله به سوریه نیستند، مگر این که اوباما به اجرای راهبردی متعهد شود که وضعیت میدان جنگ را تغییر داده، بشار اسد را از قدرت کنار زده و منازعه سوریه را پایان دهد». این در حالی است که کاخ سفید پیش از این اعلام کرده، هیچ راهکار قابل قبول نظامی برای سوریه وجود ندارد.

۳ ـ عدم حمایت مردمی: نظرسنجی ها حاکی از آن است که بیشتر آمریکایی ها با هر گونه مداخله دولتشان در سوریه مخالفند؛ بنابراین، در صورتی که کنگره در حمایت از جنگ رأی بدهد، عملاً نمایندگان آن خود را در تقابل با خواست رأی دهندگانشان قرار داده اند. این امر به ویژه برای آن هایی که می خواهند دوباره وارد کنگره شوند، بسیار خطرناک است.

در صورتی که کنگره بخواهد به اقدام نظامی در سوریه رأی مثبت دهد، نمایندگان باید حامیان خود را نسبت به ضرورت چنین کاری توجیه کنند. بدین منظور، آن ها در بهترین حالت از یک اقدام محدود حمایت خواهند کرد، زیرا قبولاندن چنین کاری به مردم ساده تر خواهد بود.
به هر حال، اوباما برای تأیید تصمیم خود در کنگره کار دشواری در پیش دارد. البته در این راه، برخی گروه ها همچون لابی صهیونیستی آمریکا (آیپک) به کمک وی خواهند آمد. اوباما با وعده خارج کردن نیروهای آمریکا از خاورمیانه به ریاست جمهوری رسید، ولی اکنون وی شرایطی فراهم آورده که ریاست جمهوری خودش و نیز اعتبار کنگره، ممکن است به سبب تصویب نکردن حمله به سوریه به خطر بیفتد.

کلید واژه ها: سوریه اوباما


نظر شما :