تضمین اوباما درباره ایران به نتانیاهو

۱۲ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۴:۰۴ کد : ۱۹۲۰۸۱۰ سرخط اخبار

اعلام آمادگی ایران برای کمک به حل بحران سوریه، هشدار نماینده مجلس ایران به آمریکا درباره تأثیرات حمله احتمالی به سوریه، ارائه تضمین از سوی آمریکا به رژیم اسرائیل درباره ایران، بازتاب آزادی شش تبعه اسلواک بازداشت شده در ایران و قوت گرفتن احتمال شرکت رئیس جمهور ایران در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

اوباما درباره ایران به نتانیاهو تضمین داده است


به گزارش «تابناک»، در حالی که موضوع سوریه همچنان در کانون توجه مطبوعات بین المللی قرار دارد، روزنامه «گالف تودی» از اعلام آمادگی ایران برای کمک به حل و فصل بحران سوریه خبر داده است. این روزنامه می نویسد در شرایطی که چشم انداز حمله آمریکا به سوریه همچنان جدی است، ایران به سازمان ملل اعلام کرده که آماده یافتن «راه حلی صلح آمیز» برای بحران سوریه است. گالف تودی اشاره می کند که این پیام، در جریان گفت و گوی تلفنی محمدجواد ظریف با بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل به وی انتقال داده شده است. ظریف در عین اعلام آمادگی برای حل بحران سوریه، هرگونه استفاده از زور در قبال این موضوع را رد کرده است.

اوباما درباره ایران به نتانیاهو تضمین داده است


روزنامه «دیلی استار» لبنان اظهارات یکی دیگر از مقامات ایرانی را درباره سوریه بازتاب داده است. این روزنامه با اشاره به سخنان علاءالدین بروجردی، رئیس کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می نویسد از دید وی، حمله نظامی آمریکا به سوریه می تواند برای کل منطقه اثرات منفی در بر داشته باشد به ویژه منافع آمریکا و رژیم اسرائیل را در منطقه هدف قرار دهد. دیلی استار اشاره می کند بروجردی این سخنان را در جریان سفرش به بیروت بیان کرده و در این سفر، با مقامات لبنانی درباره بحران سوریه و تأثیرات آن بر لبنان به گفت و گو پرداخته است. بروجردی گفته خویشتن داری آمریکا در زمینه به تعویق انداختن طرح حمله به سوریه، به نفع خود این کشور است، زیرا از هدف قرار گرفتن منافعش جلوگیری می کند.

اوباما درباره ایران به نتانیاهو تضمین داده است


اما در ادامه مباحث مربوط به تأثیر تصمیم اخیر اوباما درباره سوریه بر رویکرد وی در قبال ایران، روزنامه «جروزالم پست» با انتشار مطلبی از ارائه تضمین هایی از سوی اوباما به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل درباره ایران خبر داده است. به نوشته این روزنامه، اوباما طی یک تماس تلفنی با نتانیاهو، به وی اطمینان داده که دولت آمریکا همچنان مصمم به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است. جروزالم پست می نویسد این تماس تلفنی، روز شنبه و پیش از اعلام رسمی تصمیم اوباما مبنی بر تعویق طرح حمله به سوریه و موکول کردن آن به نظر کنگره انجام گرفته است. به عقیده این روزنامه، ارائه این تضمین از سوی اوباما، به احتمال زیاد با هدف جلوگیری از انتقادات رژیم اسرائیل صورت گرفته است.

اوباما درباره ایران به نتانیاهو تضمین داده است


در میان دیگر مطالبی که در سطح کم و بیش گسترده ای بازتاب داشته، می توان به خبر آزادی چند تبعه اسلواکی بازداشت شده در ایران اشاره کرد. خبرگزاری کویت ضمن پرداختن به این موضوع می نویسد مقامات ایرانی روز گشته شش تبعه اسلواکی را که به جرم جاسوسی در ایران بازداشت شده بودند، آزاد کرده و آن ها را به سفارت اسلواکی در تهران تحویل داده است. این خبرگزاری اشاره می کند که افراد مذکور، به عنوان گردشگر وارد ایران شده بودند و منابع خبری اعلام کرده اند که پس از تکمیل بازجویی ها آزاد شده اند. دو تن دیگر از اتباع اسلواکی همچنان در بازداشت و تحت بازجویی هستند.

اوباما درباره ایران به نتانیاهو تضمین داده است


در نهایت، خبرگزاری «ترند» از قوی تر شدن احتمال شرکت رئیس جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک خبر داده است. این خبرگزاری به نقل از محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران می نویسد تدارکات لازم برای سفر رئیس جمهور به نیویورک انجام گرفته و اینکه این سفر در نهایت انجام بپذیرد یا خیر، بستگی به تصمیم شخصی وی دارد. ترند اشاره می کند که محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، در طی سال های ریاست جمهوری خود هر ساله به نیویورک سفر و در اجلاس مجمع عمومی شرکت می کرد.

 

کلید واژه ها: سوریه آمریکا رژیم اسرائیل


نظر شما :