توصیه گورباچف به اوباما درباره سوریه

۱۲ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۵:۵۶ کد : ۱۹۲۰۸۱۹ سرخط اخبار

میخائیل گورباچف در مصاحبه ای با بیان اینکه اقدام باراک اوباما در کسب حمایت کنگره برای اقدام نظامی علیه سوریه اقدامی درست است، در عین حال نسبت به اینکه مداخله منجر به پیامدهای ناگوار شود، هشدار داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری هند، این در حالی است که اوباما به دلیل متهم شدن به عدم قاطعیت در خصوص سوریه بر فرستادن توپ به زمین قانونگذاران آمریکایی پس از تهدیدهای جنگ طلبانه مورد انتقاد قرار گرفته است.

میخائیل گورباچف، رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق در کنفرانس گروه صلیب سبز بین الملل که یک سازمان حامی محیط زیست و صلح است و توسط وی در سال 1993 بنیان گذاشته شده، تاکید کرد: به نظر من اوباما یک دموکرات واقعی است اما عمل کردن درباره سوریه را به عنوان یک دموکرات دشوار یافته است. من نیز این شرایط اوباما را داشته ام و می دانم شرایط سختی است. اوباما به اندازه کافی درباره اقدام به بمباران و تیراندازی مطمئن و قاطع نیست و من فکر می کنم که این یک نوع خوب از تردید و عدم قاطعیت است.

وی افزود: با این وجود اگر به هر طریق آنها تصمیم بگیرند که بدون لحاظ نظر مردم هر کجا اقدام به شلیک کنند از جمله بدون نظر مردم آمریکا بنابراین من فکر می کنم که عواقب این اقدام می تواند بسیار بد باشد.

گورباچف ادامه داد: من از دوستان آمریکایی مان و آمریکایی های موجود در کشور می خواهم با واشنگتن تماس بگیرند و نظر ما را در این زمینه به آن ابلاغ کنند.

وی در عین حال اذعان کرد که برداشتن هر گام مثبتی در سوریه دشوار است.

این در حالی است که بخش عمده جامعه بین الملل از جمله آمریکا، انگلیس و فرانسه حکومت سوریه را به خاطر حمله با سلاح های شیمیایی در نزدیکی دمشق متهم کرده اند.

اما روسیه از حکومت سوریه حمایت کرده و شواهد مربوط به این اتهام را قانع کننده نمی داند.

گورباچف در اظهارات خود اشاره ای به سیاست کرملین درباره سوریه نکرد در حالی که این سیاست سرزنش رود لوبرز، نخست وزیر سابق هلند را که رئیس سابق آژانس پناهندگان سازمان ملل نیز بوده در پی داشته است.

لوبرز تاکید کرد: روسیه باید بفهمد که تسلیحات شیمیایی در سوریه یک مشکل برای همه است ما می دانیم که در سوریه سلاح های شیمیایی وجود دارد. این مسئولیتی برای روسیه است.

وی گفت: مساله نباید مربوط به این باشد که چه کسی درست می ِگوید و چه کسی غلط بلکه مساله مربوط به مسئولیت مشترک دو طرف مسکو و واشنگتن است.

کلید واژه ها: سوریه اوباما


نظر شما :