السیسی: آل سعود نظام محترمی نیست

۲۶ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۴:۱۲ کد : ۱۹۲۱۵۰۴ سرخط اخبار

وزیر دفاع مصر نظام آل سعود را نظامی دانست که در منطقه خاورمیانه فاقد احترام و جایگاه است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه المجهر؛ ژنرال عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع مصر پادشاهی عربستان سعودی را کشوری دانست که در بین کشورهای خاورمیانه فاقد احترام و منزلت است.

وزیر دفاع مصر این سخنان و مطالب را در یک بحث کارشناسی در حین تحصیل در دانشگاه های آمریکا تهیه و ارائه داده بود.

وی در این مطالعه کارشناسی خود افزوده بود: متحیرم چنین کشوری چرا باید از سوی آمریکا این چنین مورد حمایت و پشتیبانی قرار گیرد؟

گفتنی است ژنرال عبدالفتاح السیسی این مطلب را نه در سالیان دور بلکه در سال 2006 و زمانی که در دانشگاه افسری در آمریکا مشغول به تحصیل بوده تهیه و نگاشته است.

مجله فارین پالیسی آمریکایی ضمن انتشار متن کامل این بحث کارشناسی ژنرال عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع کنونی مصر در آخرین شماره خود این عنوان را به ان اختصاص داده است:" دمکراسی در خاورمیانه".

البته باید به این نکته هم اشاره شود که عبدالفتاح السیسی در این بحث کارشناسی از عملکرد دولت عربستان سعودی در حمایت از کودتای نظامی برضد نخستین رئیس جمهوری غیر نظامی منتخب مصر نیز حمایت کرده است.

وی در این باره نوشته است: آمریکا قدرتی فعال در خاورمیانه است، البته تنها در جایی این قدرت نمود می یابد که منافعش در آنجا برقرار باشد، از این رو زمانی که بخواهد از این منافع حمایت کند حضورش در منطقه نیز بسیار پر رنگ می شود.

وی در این باره ادامه داد: البته آمریکا در منطقه خاورمیانه از نظام های غیر دمکراتیک نیز حمایت کرده که هرگز لزومی به این حمایت وجود نداشته است، چرا که این نظام ها در منطقه خاورمیانه از احترام و منزلت کشورهای دیگر هرگز برخوردار نبوده است و مثال مناسب در این باره کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و بخصوص کشور عربستان سعودی و نظام صدام حسین در گذشته است که در مغرب و الجزایر نیز این وضع تاکنون ادامه دارد.

وی افزود: از این رو اکنون بسیاری در منطقه خاورمیانه این پرسش را مطرح می کنند که آمریکا چه نیازی به حمایت از این قبیل نظام ها به بهانه دمکراسی داشته است و آیا رویهم رفته دمکراسی و نام دمکراسی اکنون می تواند منافع آمریکا در منطقه را تامین کند یا واقعا این دمکراسی قرار است به مردم خاورمیانه خدمت کند؟

کلید واژه ها: خاورمیانه مصر عبدالفتاح السیسی


نظر شما :