دیدار اوباما و نتانیاهو با محوریت ایران

۲۷ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۴:۲۰ کد : ۱۹۲۱۵۶۷ سرخط اخبار

بازتاب رفع فیلتر و فیلترینگ مجدد شبکه های اجتماعی در ایران، بازتاب تصمیم ایران برای فرستان یک گربه به فضا، تحلیل یک روزنامه اماراتی از همکاری ایران و آمریکا درباره سوریه، اظهارات یک وزیر اسرائیلی درباره برنامه هسته ای ایران و برنامه دیدار اوباما و نتانیاهو با محوریت ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
 

دیدار اوباما و نتانیاهو با محوریت ایران


به گزارش «تابناک»، گزارش های منتشر شده درباره رفع فیلتر از شبکه های اجتماعی «فیسبوک» و «توئیتر» و فیلتر شدن مجدد این سایت ها، بازتاب بسیار گسترده ای در سطح مطبوعات بین المللی داشته است. خبرگزاری فرانسه ضمن پرداختن به این موضوع، موضع رسمی اعلام شده از سوی مقامات مرتبط را بازتاب داده و می نویسد «مشکل فنی» سبب از کار افتادن سیستم فایروال ایران شده بود. این خبرگزاری ضمن انتشار گزارشی از وقایع رخ داده طی دو روز اخیر، می نویسد ایران فنی سبب شده بود که ایرانی ها بتوانند به طور موقت به سایت های فیسبوک و توئیتر دسترسی داشته باشند. در این مطلب همچنین به واکنش های همراه با شگفتی کاربران ایرانی شبکه های اجتماعی از دسترسی دو شب پیش به این سایت ها اشاره شده است.

همان گونه که اشاره شد، گزارش مطبوعات و رسانه های بین المللی در مورد این واقعه از همان ساعات اولیه دسترسی به سایت های مذکور آغاز شد و اکنون نیز به انتشار خبر فیلترینگ مجدد این سایت ها اختصاص یافته است.

دیدار اوباما و نتانیاهو با محوریت ایران


خبر تصمیم ایران برای فرستادن یک گربه به فضا، موضوع دیگری است که از روز گذشته تاکنون تقریباً در همه مطبوعات و رسانه های کوچک و بزرگ خارجی بازتاب یافته است. در این میان، برخی از آن ها به صرف انتشار خبر بسنده کرده و برخی دیگر نیز لحنی تمسخرآمیز را در این زمینه به کار گرفته اند. «واشنگتن تایمز» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد ایران یک «گربه ایرانی» را به عنوان حیوان فضانورد جدید خود انتخاب کرده است. این روزنامه اشاره می کند که ایران پیش از این یک میمون را به فضا فرستاده بود. در این مطلب همچنین اشاره شده که حیوانات دیگری از قبیل موش و خرگوش به عنوان گزینه های بعدی ارسال به فضا مطرح هستند.

دیدار اوباما و نتانیاهو با محوریت ایران


اما موضوع هسته ای ایران و روابط ایران و آمریکا نیز همچنان موضوعاتی هستند که در صدر توجه مطبوعات بین المللی قرار دارند. در این زمینه، روزنامه «نشنال» امارات با انتشار تحلیلی از احتمال تبدیل ایران و آمریکا به متحدان یکدیگر در موضوع سوریه سخن به میان آورده است. به عقیده تحلیلگران این روزنامه، برنامه روسیه برای خلع سلاح شیمیایی سوریه، نه تنها زمینه ای را برای همکاری ایران و آمریکا جهت حل بحران سوریه فراهم می کند، بلکه همچنین زمان لازم را برای حل مسئله ای گسترده تر، یعنی موضوع هسته ای ایران، در اختیار دو کشور قرار می دهد. در این مطلب به موضوع تبادل نامه میان روسای جمهور دو کشور به عنوان نشانه های آغاز این روند اشاره شده است.

دیدار اوباما و نتانیاهو با محوریت ایران


این در حالی است که رژیم اسرائیل به تلاش های خود برای دامن زدن به اختلافات پیرامون مسئله هسته ای و جلوگیری از حصول توافقی میان ایران و آمریکا ادامه می دهد. روزنامه «یدیعوت آحارانوت» در این زمینه اظهارات وزیر امور مالی این رژیم را بازتاب داده که خواستار همراه شدن ادبیات جدید ایران با اقدامات عملی شده است. یائیر لاپید در مصاحبه ای با شبکه خبری «سی ان ان» گفته به کار بردن ادبیاتی کمتر تهاجمی از سوی ایران، امری مثبت است؛ اما باید با اقدامات عملی نیز همراه شود. به گفته وی، ایران از زمان روی کار آمدن روحانی تاکنون 7000 سانتریفیوژ جدید نصب کرده و تنها زمنی که این گونه فعالیت ها پایان یابد، می توان به نتیجه بخش بودن روند امیدوار بود.

دیدار اوباما و نتانیاهو با محوریت ایران


در نهایت، در مطلب دیگری در همین راستا، خبرگزاری «رویترز» از برنامه دیدار نخست وزیر رژیم اسرائیل با رئیس جمهور آمریکا با محوریت ایران خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، کاخ سفید تأیید کرده که اوباما و نتانیاهو روز 30 سپتامبر در نیویورک با یکدیگر دیدار می کنند و موضوع مذاکرات صلح با فلسطینی ها، ایران و سوریه، محور بحث های آنان را تشکیل خواهد داد. رویترز اشاره می کند که اوباما و نتانیاهو آخرین بار در ماه مارس و در سرزمین های اشغالی با یکدیگر دیدار کردند.

کلید واژه ها: ایران و آمریکا


نظر شما :