ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از احتمال مصادره آسمان‌خراش ایرانی تا غارنشینی هزاران سوری

۲۸ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۲۱۵۸۱ اخبار اصلی خاورمیانه
آمار تکان دهنده از مخالفان اسد، شکایت علیه ثروت عموی اسد، حضور مقام‌های عراقی در مراسم ختم مادر سردار سلیمانی، تلاش امریکا برای مصادره آسمان‌خراش ایرانی و غارنشینی هزاران سوری در اردن از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از احتمال مصادره آسمان‌خراش ایرانی تا غارنشینی هزاران سوری

دیپلماسی ایرانی: ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

آمار تکان دهنده از مخالفان اسد

بر اساس یک مطالعه جدید که توسط یک موسسه انگلیسی انجام شده است، یک صد هزار شهروند خارجی در سوریه حضور دارند که علیه بشار اسد و ارتش او در حال مبارزه هستند.

به گزارش شبکه خبری العربیه، از این تعداد 70 هزار نفر عضو القاعده یا جریان های نزدیک به این گروه هستند و تنها 10 هزار نفر از آنها وابسته به هیچ گروه تکفیری یا دینی نیستند.

بنا به این گزارش دو سوم مخالفان اسد را اعضای القاعده تشکیل می دهند که درصدد سرنگونی بشار اسد و تصاحب قدرت در سوریه هستند و می خواهند که دولت اسلامی سلفی تندرو را در دمشق به روی کار آورند.

العربیه در انتشار این خبر از یکی از اعضای مخالفان سوری درباره دلیل حضور حداکثری اعضای القاعده در میان مخالفان اسد پرسید که وی جواب داد: حمایت های خارجی و مالی سبب شده است تا این گروه دست برتر را در تحولات سوریه داشته باشد.

وی اعتراف کرد که مخالفان اسد که اقلیت ناچیزی از جمعیت صدهزار نفری مخالفان او را تشکیل می دهند مجبور به همکاری و عقد پیمان با القاعده شده و فرماندهی آنها را بر عملیات خود پذیرفته اند.

 

شکایت علیه ثروت عموی اسد

رفعت اسد، عموی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه که در اواخر دهه نود میلادی به دلیل تلاش برای کودتا علیه حافظ اسد، رئیس جمهوری فقید سوریه از کادر رهبری سوریه کنار گذاشته شد و در برابر دریافت پول از برادرش از این کشور خارج و ساکن فرانسه شد، به تازگی متهم به در اختیار گرفتن ثروت از راه های نامشروع و فسادهای مالی شده است.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، سازمان شفافیت بین المللی و سازمان "شربا فرانس" ادعای قضایی را علیه رفعت اسد ارائه کرده که نشان می دهد وی ثروتی غیرعادی در اختیار دارد که از راه های غیرقانونی و نامشروع به دست آمده است.

منابع رسانه ای در این باره اعلام کردند که رفعت اسد تصمیم به فروش اکثر ممتلکات و زمین های خود در پاریس گرفته که شامل فروش 40 واحد آپارتمان در دو ساختمان بزرگ در قلب پاریس می شود که 40 میلیون یورو ارزش گذاری شده است.  وی همچنین محل مسکونی خود در یکی از مناطق مرفه نشین پاریس را از ماه گذشته میلادی در معرض فروش گذاشته که 90 میلیون یورو قیمت گذاری شده است.

 

حضور مقام های عراقی در مراسم ختم مادر سردار سلیمانی

در پی درگذشت مادر سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران شماری از رهبران عراق اعم از شیعه و سنی در مراسم ختم او شرکت کردند.

به گزارش دیپلماسی ایرانی، در این مراسم اسامه النجیفی، رئیس پارلمان عراق، شیخ همام حمودی، نماینده مجلس عراق و از اعضای کادر رهبری مجلس اعلای اسلامی عراق و عادل عبدالمهدی، معاون مستعفی رئیس جمهوری و از اعضای کادر رهبری مجلس اعلای اسلامی عراق حضور داشتند.

 

تلاش امریکا برای مصادره آسمان خراش ایرانی

ایالات متحده امریکا در تلاش است که در چارچوب تحریم های اعمال شده علیه جمهوری اسلامی ایران آسمان خراش 36 طبقه ای را که گفته می شود به طور سری متعلق به ایران است، مصادره کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت دادگستری امریکا ادعا کرده است که این آسمان خراش که در قلب شهر نیویورک واقع شده، به طور سری و غیر علنی متعلق به ایران است و در چارچوب تحریم های اعمال شده علیه ایران امکان مصادره آن وجود دارد.

در صورت وقوع این اتفاق این مصادره بزرگ ترین مصادره دولت امریکا علیه مایملک کشوری دیگر در تاریخ این کشور محسوب می شود.

 

غارنشینی هزاران سوری در اردن

در پی خودداری دولت اردن از پذیرش پناهندگان رو به افزایش سوری از طریق مرزهای خود، ده ها هزار سوری برای فرار از جنگ داخلی جاری در کشورشان به غارهای نزدیک در مرزهای سوریه و اردن پناه برده اند.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، دولت اردن بعد از آن که جامعه بین المللی حاضر به افزایش کمک های خود به امان بر سر افزایش پناهندگان سوری نشد دولت اردن مرزهای خود را به روی پناهندگان سوری بسته که این مساله سبب شده است تا ده ها هزار نفر از آنها به غارهای مرزی پناه ببرند.

 

دردسر ایرانی رئیس مجلس عراق

اسامه النجیفی، رئیس سنی مذهب پارلمان عراق به دلیل حضور در مراسم ختم مادر سردار قاسم سلیمانی در تهران مورد انتقاد شدید گروه های سیاسی عراقی اکثرا سنی مذهب و عضو فهرست العراقیه قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری مراسلین، اسامه النجیفی با صدور بیانیه ای از حضور خود در این مراسم دفاع کرد و انتقادها را کم لطفی در حق خود خواند.

ائتلاف متحدون به ریاست اسامه النجیفی، رئیس مجلس عراق، در واکنش به انتقادات برخی رهبران سیاسی از حضور او در مراسم ترحیم مادر سردار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، آن را فرصتی برای حمله و بدنام ساختن رئیس مجلس دانست.

در بیانیه رسمی ائتلاف متحدون که روز دوشنبه منتشر شده تأکید شده که سفر رئیس مجلس به جمهوری اسلامی ایران در شرایط حساس عراق و منطقه اهمیت بسیار دارد اما برخی تلاش کرده اند که حضور رئیس مجلس در مراسم ترحیم مادر سردار سلیمانی را بهانه قرار دهند تا افکار عمومی را علیه رئیس مجلس بشورانند و نقش او در روند سیاسی کشور و مصالح عراق را زیر سؤال ببرند.

این بیانیه توضیح داده که سفر رئیس مجلس عراق به ایران سفری رسمی و در رأس هیئتی پارلمانی با هدف بررسی مصالح عالی عراق بوده و النجیفی در مقام یک مسئول عراقی متعهد به مسائل تشریفاتی و رسمی است که یکی از آن ها تسلیت به سردار سلیمانی بوده است که یک مسئول بلندپایه ایرانی و از مذاکره کنندگان اصلی با عراق بر سر مسائل فیمابین و برقراری روابط متوازن میان دو کشور است.

 

کتک مرگ بار شهروند فرانسوی در مصر

یک شهروند فرانسوی که به دلیل عدم رعایت مقررات منع آمد و شد توسط پلیس مصر دستگیر شده بود در زندان قاهره بر اثر ضرب و شتم شدید هم زندانی هایش کشته شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این فرد هفته پیش در منطقه مرفه نشین الزمالک به دلیل عدم رعایت منع آمد و شد در حالی که مست بود، دستگر شده بود و به پایگاه پلیس قصر النیل در قلب قاهره منتقل شده بود.

بنا به این گزارش این شهروند فرانسوی که معلم است در زندان توسط دیگر هم زندانی هایش به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت که باعث مرگ او شد. تحقیقات قضایی نشان داده که وی بر سر اثر خونریزی داخلی و شکستن جمجمه اش کشته شده است.

سفارت فرانسه در قاهره خواستار توضیح مقام های قضایی مصری درباره این حادثه شده اند و گفته اند که وی از مدت ها پیش ساکن مصر بوده است. این در حالی است که دستگاه قضایی مصر اعلام کرده که وی ویزای ورود به مصر در اختیار نداشته است.

 

تلاویو: اسد برای چند سال دیگر هم در قدرت می ماند

ژنرال یائیر گولان، فرمانده ارتش رژیم صهیونیستی در منطقه شمالی پیش بینی کرد که بشار اسد تا چند سال آینده همچنان قدرت را در اختیار داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری دی پی ای، رادیو اسرائیل به نقل از گولان که در گفت وگو با روزنامه عبری یدیعوت احرونوت این اظهارات را منتشر کرده است، همچنین به نقل از وی گزارش می دهد که مخالفان اسد همچنان نمی توانند جایگزینی برای نظام او بیابند و همین مساله باعث می شود تا جایگاه بشار اسد در سوریه روز به روز بیشتر تقویت شود.

وی همچنین تاکید می کند که سوریه برای مدت طولانی جای نگرانی ناآرامی های منطقه ای باشد.

 

تورم سوریه؛ 68 درصد

نرخ تورم در سوریه در ماه می گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل 68 درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مرکز آمار سوریه اعلام کرده است که نرخ تورم در ماه می نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی به رقم بی سابقه 68.03 درصد رسید که این رقم در ماه آوریل 55.3 درصد بوده است.

به گزارش این مرکز دلیل اصلی این تورم افزایش قیمت کالاهای اساسی مثل مواد غذایی و آشامیدنی غیر الکلی، نان، حبوبات، گوشت، لبنیات، روغن و مشتقات آن، گندم و سبزیجات است.

 

بیش از 46 میلیون نفر زیر خط فقر در امریکا

شمار شهروندان امریکایی که زیر خط فقر زندگی می کنند در امریکا به 46.5 میلیون نفر در سال 2012 رسید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این در حالی است که از ابتدای سال 2014 که پیش بینی می شود بیمه در امریکا اجباری شود 48 میلیون نفر نتوانند در این کشور بیمه شوند. این رقم 15.4 درصد از کل جمعیت امریکا را شامل می شود. این ارقام تغییر چندانی با مدت مشابه سال قبل نداشته است. همچنین این رقم 8.3 درصد بیشتر از مدت مشابه سال 2007 بوده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: عراق امریکا فرانسه مصر القاعده مخالفان اسد


نظر شما :