ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از انتقاد امریکا از منافقین تا تقاضای میلیاردی پاکستان از ایران

۱۸ مهر ۱۳۹۲ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۹۲۲۶۶۴ اخبار اصلی خاورمیانه
انتقاد امریکا از سران منافقین، هشدار تلاویو به آغاز جنگی تازه، احتمال قطع کمک‌های امریکا به مصر، ساخت نیروگاه هسته‌ای در مصر، هشدار احمد چلبی به کودتا در عراق و تقاضای دو میلیارد دلاری پاکستان از ایران از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از انتقاد امریکا از منافقین تا تقاضای میلیاردی پاکستان از ایران

دیپلماسی ایرانی: ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

انتقاد امریکا از سران منافقین

وندی شرمن از سران منافقین خواست که در انتقال اعضای این سازمان از عراق همکاری کنند

به گزارش نهرین نت، وندی شرمن، معاون سیاسی وزیر خارجه امریکا، تأکید کرد که سران سازمان تروریستی مجاهدین خلق (منافقین) در مسیر انتقال نیروهای این سازمان به خارج از عراق سنگ اندازی می کنند.

او در نشست کمیسیون روابط خارجی سنای امریکا از سران این سازمان تروریستی انتقاد کرد و از آنان خواست موانع را از سر راه انتقال این افراد به بیرون از عراق بردارند.

 

خروج عراق از جام فوتبال خلیج ]فارس[

عراق رسماً از جام فوتبال قهرمانی خلیج ]فارس[ خارج شد و تأکید کرد که این اقدام در اعتراض به اقدامات خصمانه عربستان سعودی انجام شده که دشمنی را حتا به میدان فوتبال نیز کشیده است.

به گزارش روزنامه عراقی الصباح، در بیانیه رسمی وزارت ورزش و جوانان عراق آمده که این کشور در اعتراض به تصمیم رؤسای فدراسیون های فوتبال کشورهای حاشیه خلیج فارس که تصمیم به لغو میزبانی بصره برای جام قهرمانی خلیج ]فارس[ گرفتند و آن را به جده منتقل کردند از عضویت در این جام خارج می شود.

در این بیانیه تأکید شده که چنین تصمیم غافلگیرکننده نبود اما رفتار نامناسبی که با کشور بزرگی مثل عراق شد مایه تأسف بود.

این در حالی است که اتحادیه فوتبال عراق با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از این جام خارج نمی شود و اظهارات وزیر اظهار نظر شخصی است.

 

هشدار به کودتا در عراق

احمد چلبی، رئیس حزب کنفرانس ملی عراق و از سران پیمان ملی، در انتقاد شدید از عملکرد نوری مالکی تأکید کرد که او هیچ چیز از امنیت نمی داند و یک کودتای نظامی علیه مالکی را بعید ندانست.

او روز سه شنبه در پیغامی روی شبکه اجتماعی فیس بوک تأکید کرد که در سایه شکست کامل دستگاه امنیتی بعید نمی داند یک کودتای نظامی در منطقه سبز بغداد رخ دهد و همه مسئولان ساکن آن منطقه تصفیه شوند.

چلبی تأکید کرد که پرونده امنیتی فقط به دست نوری مالکی و مشاورانی است که خود انتخاب کرده و پس از همه این ناکامی ها حاضر نیست آنان را تغییر دهد و افزود که مالکی هیچ چیزی از امنیت نمی داند.

او افزود که مالکی در اداره مراکز عملیات امنیتی از نیروهای فاسد استفاده کرد و مردم باید با تشکیل کمیته های مردمی از جان و مال خود دفاع کنند.

 

اعتراض ایرانی اسرائیل

رژیم صهیونیستی با ارائه شکایتی رسمی به سازمان ملل از انتخاب ایران به عنوان عضو کارشناس کمیسیون بین المللی خلع سلاح کشتارهای جمعی شکایت کرد.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لندن، اسرائیل انتخاب ایران را در این کمیسیون بین المللی حمایت مستقیم از ایران در مجامع بین المللی دانسته است در حالی که این رژیم تلاش دارد تا به فشار به جامعه بین المللی تحریم ها را علیه تهران بر سر برنامه صلح آمیز هسته ای اش تشدید کند.

 

دلداری هیگل از اسرائیل بر سر ایران

چاک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده به اسرائیل وعده داد که واشنگتن در برابر توسعه برنامه های هسته ای ایران دست بسته ننشیند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جورج لیتل، سخنگوی پنتاگون در سخنانی در این باره گفت: «وزیر هیگل به طرف اسرائیلی گفته است که هم زمان با تلاش های ایالات متحده برای گشودن افق ها برای حل دیپلماتیک مسائل سیاسی و هسته ای با ایران در برابر توسعه های برنامه هسته ای آن نیز دست بسته نخواهد نشست.»

وی در ادامه گفت: «ایالات متحده از سیاست های سرسختانه خود در برابر ایران برای جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح هسته ای دست نخواهد کشید!»

جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است که برنامه هسته ای اش صرفا اهداف صلح آمیز دارد و بر خلاف ادعاهای غرب و رژیم صهیونیستی به هیچ وجه به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای نیست.

 

تقاضای دو میلیارد دلاری پاکستان از ایران 

شاهد خاقان عباسی، وزیر نفت پاکستان اعلام کرد که کشورش از تهران برای ساخت خط لوله گاز از ایران به کشورش دو میلیارد دلار پول خواسته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این در حالی است که بخش ایرانی ساخت خط لوله گاز که تا کنون نزدیک به 7.5 میلیارد دلار هزینه در بر داشته تکیل شده اما بخش دیگر آن که قرار است در پاکستان ساخته شود و بیش از 780 کیلومتر طول خواهد داشت، هنوز ساخته نشده است.

وزیر نفت پاکستان در این باره گفت: «ما از ایران خواسته ایم دو میلیارد دلار پول در اختیار ما قرار دهد تا بتوانیم این خط لوله را در خاک خود بسازیم.»

گفتنی است که احداث این خط لوله گازی باعث خشم ایالات متحده امریکا شده است.

 

امارات در مصر هزاران خانه می سازد

امارات متحده عربی تصمیم اعلام کرده است که به زودی ساخت یک صد هزار واحد مسکونی در مصر را با هزینه خود آغاز خواهد کرد.

به گزارش روزنامه مصری الاهرام، دکتر احمد شیرین فوزی، استاندار المنوفیه در این باره گفت: «کار خرید زمین های لازم برای این کار در یک دستور العمل فوری آغاز شده و به زودی زمین های لازم برای ساخت واحد های مسکونی در اختیار دولت امارات متحده عربی قرار خواهد گرفت.»

برآورد اولیه برای ساخت این خانه های مسکونی سه میلیارد پوند مصری اعلام شده است.

قرار است این واحدها در اندازه های 75 متری ساخته و فورا در اختیار شهروندان مصری قرار بگیرد تا به این ترتیب گامی مهم در کاهش مشکل مسکن در مصر برداشته شود.

 

قاهره: رویای هسته ای شدنمان تحقق می یابد

مشاور رئیس جمهور مصر اعلام کرد به زودی کار ساخت نخستین نیروگاه هسته ای برای مصارف صلح آمیز راه اندازی خواهد شد تا به این ترتیب رویای هسته ای شدن مصر تحقق یابد.

به گزارش روزنامه مصری الاهرام، وی همچنین گفت که مکان یابی برای ساخت این نیروگاه آغاز شده و به زودی عملیات ساخت آن با هدف تولید برق آغاز خواهد شد.

وی پیش بینی کرد که  ساخت این نیروگاه نزدیک به یک صد میلیارد هزینه در برداشته باشد.

دولت مصر انتظار دارد با ساخت این نیروگاه هسته ای بتواند بخش عمده ای از نیازهای خود برای تولید برق را تامین کند.

 

احتمال قطع کمک های امریکا به مصر

به رغم این که دولت امریکا اعلام کرده است که به هیچ وجه طرحی برای قطع کمک های مالی به مصر در دست ندارد، یک مقام امریکایی اعلام کرد که طرحی در حال بررسی است که به موجب آن همه کمک های امریکا به استثنای کمک های مرتبط با مبارزه با تروریسم و امنیت شبه جزیره سینا قطع خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این مقام مسئول که نخواست نامش فاش شود، گفت که هنوز رئیس جمهوری امریکا تصمیم قطعی در این زمینه نگرفته و همچنان مردد است اما در اعتراض به دخالت ارتش در عزل محمد مرسی، رئیس جمهوری اخوان المسلمین که آن را حرکتی ضددموکراتیک قلمداد می کند، احتمال اتخاذ چنین تصمیمی بسیار محتمل است.

 

هشدار جنگی اسرائیل

بنی گانتز، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی نسبت به وقوع جنگ در آینده و احتمال حمله به اسرائیل هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی در سخنرانی ای در کنفرانسی که رادیو اسرائیل منتشر کرد همچنین هشدار داد در صورتی که جنگ آغاز شود مرکز اسکان کارمندان ارتش در وزارت دفاع در تلاویو نخستین مکانی خواهد بود که هدف حملات موشکی قرار خواهد گرفت.

وی همچنین گفت: «در کنار آن حملات الکترونیکی به زیرساخت های مرتبط با امور روزانه شهروندان اسرائیلی و بانکداری ها نیز انجام خواهد شد.»

گانتز همچنین بر لزوم توجه به توانایی های حزب الله تاکید کرد و گفت: «حزب الله شیعه لبنان خطری بزرگ برای اسرائیل محسوب می شود چرا که دقت موشک هایش به شدت افزایش یافته و اکنون می تواند هر نقطه ای از اسرائیل را که اراده کند هدف قرار دهد.»

کلید واژه ها: امریکا مصر پاکستان عراق


نظر شما :