واشنگتن به دنبال کاهش نگرانی‌های تل‌آویو

۳۰ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۶:۵۴ کد : ۱۹۲۱۶۸۷ سرخط اخبار

بحث های خصوصی متعددی در سطوح مختلف بین آمریکا و اسرائیل در جریان است تا به وسیله آنها از هراس اسرائیلی ها در خصوص تجدید رویکرد ایالات متحده در خصوص ایران کاسته شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، رویترز در گزارشی از تلاش های واشنگتن برای کاهش نگرانی های تل آویو از تماس های این کشور با ایران خبر داده است.

بنابراین گزارش، در شرایطی که ایالات متحده در تلاش برای پاسخگویی به تحرکات اولیه رئیس جمهور ایران است، دولت اوباما به طور موازی تلاش می کند که به مقامات اسرائیلی اطمینان بخشد که واشنگتن تحریم های ایران را لغو نمی کند مگر اینکه ایران گام های محسوسی را در راستای تحدید برنامه هسته ای خود را بردارد.

بنابراین گزارش، بحث های خصوصی متعددی در سطوح مختلف بین آمریکا و اسرائیل در جریان است تا به وسیله آنها از هراس اسرائیلی ها در خصوص تجدید رویکرد ایالات متحده در خصوص ایران کاسته شود. در عین حال، اسرائیلی ها همچنان خواستار آن هستند تهدید نظامی معتبر علیه ایران حفظ شود.

رویترز در ادامه گزارش خود تاکید می کند که با توجه به نظراتی که اخیرا از سوی مقامات اسرائیلی مطرح شده است، کاخ سفید برای دست یابی به هدف فوق، نیازمند چالشی سخت خواهد بود.

صحبت ها با اسرائیل – متحد نزدیک آمریکا -  در حالی مطرح است که روحانی، کسی که ژست های دوست داشتنی به ایالات متحده نشان داده است، برای سفر به نیویورک برای سخنرانی در سازمان ملل در روز سه شنبه آماده می شود و ممکن است با رئیس جمهور اوباما رو در رو دیدار کند.

در سخنان عمومی، اوباما و دست یارانش مواظب آن هستند که بدون اقدامات احتیاطی روحانی را به آغوش نکشند. اما با این حال واضح است که مقامات آمریکایی آماده اند تا نیات روحانی را در خصوص یافتن راه حلی دیپلماتیک برای چالش هسته ای درازمدت با ایران تست کنند.

«بن رودز»، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه به خبرنگاران گفت که ایالات متحده بر اساس اقدامات دولت ایران قضاوت خواهد کرد نه کلماتی که به کار می برد. این سخنان رودز در واقع پیش زمینه ای از سخنانی است که احتمالا اوباما تنها چند ساعت قبل از روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ایراد خواهد کرد.

رودز این موضع را تکرار کرد که اوباما که نامه هایی را با روحانی رد و بدل کرده است، برنامه ای زمان بندی شده برای دیدار با همتای ایرانی خود که ادبیاتی به شدت متفاوت با رئیس جمهور سابق ایران، محمود احمدی نژاد اتخاذ کرده است، ندارد. اما کاخ سفید احتمال این دیدار را به طور کامل نفی نکرده و ممکن است که این دو در حاشیه اجلاس مجمع عمومی با یکدیگر دیدار کنند. چنین دیداری قطعا مورد پسند اسرائیل نخواهد بود. مقامات اسرائیلی نگران آن هستند که ناتوانی اوباما در اقدام نظامی علیه سوریه، ایران را در ادامه برنامه هسته ای خود جسورتر کرده باشد.

ایالات متحده و اسرائیل ایران را متهم می کنند که به دنبال قابلیت تولید سلاح هسته ای است اما ایران می گوید که برنامه هسته ایش تنها برای اهداف صلح آمیز و تولید برق دنبال می شود.

رویترز در بخش دیگری از گزارش خود به سخنان «دان شاپیرو»، سفیر ایالات متحده در فلسطین اشغالی اشاره کرده که طی آن وی تصریح می کند واشنگتن، ایران دارای سلاح هسته ای را بسیار خطرناک تر از سلاح های شیمیایی سوریه می داند.

این در حالی است که «یوال اشتاینتز»، وزیر امور راهبردی رژیم صهیونیستی نیز به یک روزنامه صهیونیستی گفته است که دیگر فرصتی برای مذاکره با ایران باقی نمانده است.

کلید واژه ها: اوباما روحانی اسرائیل


نظر شما :