نگرانی نتانیاهو از قربانی شدن

ادبیات معتدل تهران، تلاویو را می‌ترساند

۳۱ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۲۱۶۹۳ اخبار اصلی خاورمیانه
اسرائیل می‌ترسد قربانی بازی اعتدال‌گرایانه ایران شود، برای همین است که از زبان تهدید در برابر رهبران منطقه استفاده می‌کند.
ادبیات معتدل تهران، تلاویو را می‌ترساند

دیپلماسی ایرانی: رهبران جهان از جمله باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا از اظهارات حسن روحانی، رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران استقبال کردند و حتی گفتند که احتمال دارد با او در شست و ششمین نشست سازمان ملل در نیویورک که هفته آینده برگزار خواهد شد، دیدار کنند. روحانی در این گفت وگوها به نوعی گشایشی در رویکرد ایران در رابطه با غرب را بیان کرد و تاکید کرد که ایران به هیچ وجه قصد دستیابی به سلاح کشتار جمعی از جمله سلاح هسته ای را ندارد. هم زمان 12 تن از زندانیان سیاسی ایران از جمله نسرین ستوده نیز آزاد شدند.

اظهارات روحانی مبنی بر عزمش برای تغییر نگرش ایران در تعامل با جامعه جهانی با حمایت رهبر معظم انقلاب ایران رو به رو شد که آمادگی خود را برای آغاز نرمشی در پرونده هسته ای ایران بیان داشت که تحلیلگران آن را اشاره ای به محافظه کاران برای عدم ایجاد چالش در تلاش های روحانی برای حل اختلافات ایران با غرب قلمداد کردند.

اظهارات روحانی با پاسخ مثبت غرب روبه رو شد، کاخ سفید آمادگی خود را برای دیدار با مقام های عالی رتبه ایران و امریکا در جریان نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کرد و شخص باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا نیز بعید ندانست که با همتای ایرانی اش در نیویورک دیدار کند که اگر این اتفاق بیتفد نخستین دیدار میان مقام های عالی رتبه ایران با همتایان امریکایی شان از زمان سرنگونی شاه در 35 سال پیش تا کنون محسوب می شود.

در همین راستا و در راستای دیدارهای مرسوم در سازمان ملل روحانی با همتای فرانسوی اش دیدار خواهد کرد و همچنین وزرای خارجه اتحادیه اروپا نیز با وزیر امور امور خارجه ایران، محمد جواد ظریف دیدار خواهند داشت.

اما این همه کار نیست. روحانی به چیزی فراتر از استقبال از سوی غربی ها برای مواجهه با فشارهای تندروهای داخل ایران نیاز دارد، چیزی مثل کاهش تحریم های مالی که باعث انزوای ایران در نظام بانکی بین المللی شده است.

در این میان نزدیکی ایران و غرب دولت اسرائیل را ترسانده است. برای همین به سرعت هشدارهایش را آغاز کرده و موجی از اتهامات را متوجه ایران کرده است مبنی بر این که به این ترتیب تهران می خواهد زمان بخرد تا بتواند غنی سازی اورانیوم خود را گسترش دهد. و این که تهران از قدرت لازم برای ساخت بمب اتم ظرف شش ماه آینده برخوردار است!

نتانیاهو از این که فردی بیاید و بازی گمراه کننده او را در مقابل جهان طی دورانی که قدرت را در دست داشته، مخدوش کند به شدت نگران است. نقشی که دیگر در برابر دنیا رنگ باخته و بیش از پیش پوچ بودن آن در افکار عمومی جهان نمایان شده است.

زبان گفت وگویی که تهران نشان داده فغان نخست وزیر اسرائیل را نیز در آورده است که پیش از این رئیس جمهوری ایران را به گرگی در لباس میش تشبیه کرده بود. نتانیاهو از این که فردی بیاید و بازی گمراه کننده او را در مقابل جهان طی دورانی که قدرت را در دست داشته، مخدوش کند به شدت نگران است. نقشی که دیگر در برابر دنیا رنگ باخته و بیش از پیش پوچ بودن آن در افکار عمومی جهان نمایان شده است. به گونه ای که بر اساس اسناد اخیر ویکی لکیس مسئولان مختلف جامعه جهانی در میان خود او را دروغگو خطاب کرده اند.  

نتانیاهو تا کنون تلاش می کرده از زبان تشکیک در قبال ایران استفاده کند تا به این ترتیب سقف مطالبات از ایران را در آستانه دیدارش با رئیس جمهوری امریکا که قرار است 30 سپتامبر برگزار شود، افزایش دهد. وی پیش از این از باراک اوباما خواسته بود که چهار شرط در برابر ایران قرار دهد، یکی توقف کامل غنی سازی اورانیوم در ایران، دیگری خروج کامل اورانیوم های غنی شده از این کشور، سوم تعطیلی تاسیسات هسته ای فوردو در قم و چهارم توقف تولید پولوتونیوم در ایران. اما از این مهم تر این است که اسرائیل می ترسد قربانی بازی اعتدال گرایانه ایران شود، برای همین است که از زبان تهدید در برابر رهبران منطقه استفاده می کند. علاوه بر آن همانند گذشته نمی تواند از اظهار نظرهای محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران که بر لزوم برخورد با اسرائیل تاکید می کرد، برای انعطاف جامعه جهانی نسبت به خود و کسب حمایت های معنوی و مالی و نظامی از رژیمش بهره برداری کند به ویژه که اکنون واقعیت و ماهیت اسرائیل بیش از همیشه خود را در اراضی فلسطینی نشان می دهد.

اگر مذاکرات جدی بر سر برنامه هسته ای ایران آغاز شود و خلع سلاح شیمیایی سوریه نیز کلید بخورد، آن گاه این سوال مطرح می شود که اسرائیل چه بهانه ای دارد که از پیوستن به معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای خودداری می کند؟

منبع: القدس العربی/تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: روحانی اسرائیل امریکا


نظر شما :