روسیه فیس‌بوک را فیلتر می‌کند

۳۱ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۳:۲۴ کد : ۱۹۲۱۷۳۲ سرخط اخبار

 تله کام روسیه تایید کرد دولت به ارائه دهندگان خدمات اینترنت در کشور ۷۲ ساعت مهلت داده است تا فیس بوک را به فهرست سایت های مسدود اضافه کنند. بیش از ۳۰ هزار وب سایت در این کشور مسدود شده است. شرکت تله کام روسیه تایید کرد دولت روسیه دستور داده است شبکه اجتماعی «فیس بوک» به فهرست سایت های فیلترشده در این کشور اضافه و از دسترسی کاربران خارج شود.

به گزارش دویچه وله، دولت روسیه معمولا توجیه مشخصی برای مسدود کردن دسترسی به وب سایت ها دارد. مقامات دولتی مدعی می شوند وب سایت قوانین کپی رایت در کشور را نقض کرده است یا قوانین سایبری را زیرپا گذاشته است. دولت روسیه از سال ۲۰۱۲ پایگاهی اینترنتی با فهرستی از سایت هایی تهیه کرده که از نظر آن ها «ممنوع» و «قانون شکن» محسوب می شوند. هر سایتی به این فهرست اضافه شود، از دسترسی کاربران خارج می شود.

شمار سایت های این فهرست در یک سال به بیش از ۳۰ هزار سایت رسیده است. بیشتر سایت های این فهرست، وب سایت هایی با موضوع پورنوگرافی کودکان، قاچاق موادمخدر و سایت هایی در ترویج خودکشی هستند. روسیه در ماه اوت ۲۰۱۳ قانونی را تصویب کرد که به آن ها اجازه می دهد اگر سایتی به سایت دیگری با محتوای مجرمانه از نظر قوانین این کشور لینک داده باشد، مشمول فیلترینگ خواهد شد. تصویب این قانون اعتراض بسیاری از کاربران و فعالان آزادی بیان در روسیه را به دنبال داشت.

به نظر می رسد مقامات روسیه از بعضی تبلیغات تجاری فیس بوک به عنوان عاملی برای مسدود کردن استفاده کردند و این تبلیغات را برخلاف قوانین کشور دانستند. دیده بان نظارت بر سانسور اینترنت در روسیه که نهادی غیردولتی و مدافع آزادی بیان است با اعتراض به این اقدام دولت روسیه، اعلام کرد هزاران سایت به «دلایلی واهی» مشمول فیلترینگ شدند. کوزلیوک، مدیر این موسسه به وب سایت «تورنت فریک» که اخبار تکنولوژی را پوشش می دهد، گفت: «99 درصد سایت هایی که در روسیه فیلتر شدند، به شیوه ای غیرقانونی و با دلایلی واهی فیلتر شده اند.» این نهاد می گوید بیش از ۳۰ هزار وب سایت در کشور مسدود شده، این در حالی است که دادگاه در روند قانونی تنها برای ۴۵۰ وب سایت حکم صادر کرده است.

بنا به گفته این نهاد دیده بان آزادی اینترنت، طیف سایت های فیلترشده نیز بسیار وسیع است و از وبلاگ های شخصی تا فروم های بحث و تبادل نظر و حتی سایت های کتابخانه ها را شامل می شود. کاربران اینترنت در روسیه طوماری را در اعتراض به این روند تهیه کرده اند که بیش از 100 میلیون امضا زیر آن به چشم می خورد. این طومار اعتراضی به دومای روسیه تحویل داده شده ولی نمایندگان دوما به شکل شفاف اعلام کرده اند قوانین مصوب درباره فعالیت وب سایت ها تغییری نخواهد کرد.

کلید واژه ها: روسیه دولت روسیه اینترنت


نظر شما :