مواضع و اظهارنظرها پیرامون دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ایران

۱۱ مهر ۱۳۹۲ | ۱۵:۲۳ کد : ۱۹۲۲۳۵۷ سرخط اخبار

بازتاب سخنان رئیس جمهور ایران درباره دور آتی مذاکرات هسته ای با گروه ۱+۵، نظر یک مقام اروپایی درباره وضعیت غنی سازی اورانیوم در ایران پس از رسیدن به توافق، دیدگاه برخی دیپلمات های غربی درباره مذاکرات اخیر ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و بازتاب حمایت مجلس شورای اسلامی از سیاست خارجی دولت، از جمله مهم ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، بحث درباره دور آتی مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه۱+۵ به یکی از محورهای خبری و تحلیلی در مطبوعات و رسانه های بین المللی تبدیل شده است.
 

مواضع و اظهارنظرها پیرامون دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ایران


روزنامه «واشنگتن پست» در این زمینه سخنان روز گذشته حسن روحانی، رئیس جمهور ایران را بازتاب داده که گفته، ایران درباره جزئیات غنی سازی اورانیوم گفت و گو می کند؛ اما درباره حقوق هسته ای خود مذاکره ای نمی کند.

این روزنامه می نویسد، روحانی بر موضع همیشگی ایران، مبنی بر ضرورت به رسمیت شناخته شدن حق این کشور برای غنی سازی اورانیوم تأکید کرده، ولی از اظهارات وی می توان این گونه دریافت که ایران آمادگی دارد درباره محدود کردن سطح غنی سازی اورانیوم با کشورهای غربی وارد مذاکره شود. روحانی همچنین گفته، در دور بعدی مذاکرات هسته ای ایران در ژنو، ایران برنامه مشخصی را به طرف مقابل ارائه خواهد داد. 
 

مواضع و اظهارنظرها پیرامون دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ایران


«شانگهای دیلی» نیز از نگاهی دیگر به سخنان روحانی پرداخته و از خوش بینی ایران به مذاکرات هسته ای با قدرت های جهانی سخن گفته است. این روزنامه می نویسد، به گفته رئیس جمهور ایران، این کشور آماده رسیدن به توافق با جامعه بین المللی در موضوع هسته ای است؛ اما در همین حال، مقامات اسرائیلی به فشارهای خود بر ایران برای متوقف کردن برنامه هسته ای این کشور ادامه می دهند. شانگهای دیلی با اشاره به وجود برنامه ای مشخص از سوی ایران برای دور جدید مذاکرات به نقل از روحانی می نویسد: «ما امیدواریم توافقی کامل پیرامون این پیشنهاد حاصل شود و یا محور ها مورد توافق قرار گیرد». 
 

مواضع و اظهارنظرها پیرامون دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ایران


در همین رابطه، طرف مقابل نیز از تعدیل درخواست های خود از ایران سخن گفته است. به نوشته«رویترز»، یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفته، کشورهای غربی در نظر دارند برای توافق با ایران، از درخواست های پیشین مبنی بر توقف کامل همه فعالیت های غنی سازی در ایران صرف نظر کنند. 

به نوشته این خبرگزاری، «لیناس لینکویسیوس»، وزیر خارجه لیتوانی که کشورش ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، اظهار داشته، در صورتی که ایرانی ها بتوانند ثابت کنند برنامه هسته ایشان صرفاً دارای مقاصد صلح آمیز است، می توانند به این برنامه ادامه داده و فعالیت های خود را پی بگیرند.
 

مواضع و اظهارنظرها پیرامون دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ایران


این در حالی است که برخی دیپلمات های غربی همچنان به القای فضای منفی درباره مذاکرات هسته ای ایران ادامه می دهند. به نوشته «گالف تودی»، برخی دیپلمات های غربی گفته اند در مذاکرات هفته گذشته میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین، پیشرفت چندانی به دست نیامده و مشخص نیست که رویکرد جدید و مثبت ایران بتواند به پیشرفت در این زمینه کمکی بکند. 

با وجود این، همین دیپلمات ها اشاره کرده اند که پس از مذاکرات اخیر، جوی از خوش بینی میان دو طرف وجود داشته است. گفتنی است، مقامات ایران و آژانس خود پیشتر اشاره کرده بودند که از نخستین دور مذاکرات در دوره جدید، انتظار پیشرفت خاصی ندارند.
 

مواضع و اظهارنظرها پیرامون دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ایران


در پایان، شماری از مطبوعات جهانی، از جمله «دیلی استار» لبنان، موضوع تأیید روند دیپلماسی دولت جدید ایران از سوی مجلس شورای اسلامی را مورد توجه قرار داده اند. این روزنامه با بیان این که مجلس ایران قویاً از دیپلماسی روحانی حمایت کرده، می نویسد این کار نشانه دیگری است در تأیید این که با وجود مخالفت برخی تندرو ها، روحانی حمایت بدنه حاکمیت جمهوری اسلامی ایران را به همراه خود دارد. دیلی استار اشاره می کند که ۲۳۰ تن از نمایندگان مجلس با امضای بیانیه ای، حمایت خود را از روحانی به واسطه ارائه تصویری از یک ایران قدرتمند و صلح طلب در سازمان ملل اعلام کرده اند.

کلید واژه ها: مذاکرات هسته ای غنی سازی اورانیوم


نظر شما :