وزیر خارجه لبنان در گفتگوی اختصاصی با دیپلماسی ایرانی

بهبود روابط ایران -آمریکا به نفع استقرار و ثبات منطقه است

۱۷ مهر ۱۳۹۲ | ۱۴:۳۷ کد : ۱۹۲۲۳۹۲ خاورمیانه انتخاب سردبیر
عدنان منصور، وزیر خارجه لبنان در گفتگوی اختصاصی با دیپلماسی ایرانی با استقبال از ارتباط مستقیم میان ایران و آمریکا، تماس تلفنی روئسای جمهور دو کشور و دیدار کری و ظریف را در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، تحولی بزرگ و گامی مهم ارزیابی کرد.وی تاکید کرد که افزایش اعتماد میان ایران و آمریکا به استقرار، امنیت و ثبات منطقه خاورمیانه کمک می کند.
بهبود روابط ایران -آمریکا به نفع استقرار و ثبات منطقه است

دیپلماسی ایرانی: رابطه ایران و حزب الله، همواره و طی سی سال گذشته رنگ و بوی خاصی به رابطه ایران و لبنان بخشیده است. در واقع ایران، سوریه و حزب الله محوری از مقاومت در برابر اسرائیل را تشکیل داده بودند. حال و طی دو سال گذشته که بحران سوریه آغاز شده است مقاومت نیز تحت فشار قرار گرفته است. حال نشانه هایی از نزدیکی بین ایران و آمریکا دیده شده است. آیا این نزدیکی می تواند تاثیر مثبتی بر بحران های کنونی خاورمیانه بگذارد؟ این سوالی است که با عدنان منصور، وزیر خارجه لبنان در میان گذاشته ایم. متن این گفتگو که در مقر سازمان ملل در نیویورک انجام شده است، در پی می آید:

نظر شما درباره تماس های انجام گرفته میان روسای جمهوری ایران و آمریکا و دیدار وزیران خارجه دو کشور در سازمان ملل چیست؟

تردیدی نیست که تماس های انجام گرفته شده بین مقام های ایران و آمریکا و دیدار وزیران خارجه دو کشور توانست پس از سالها یخ روابط دو کشور را بشکند. بویژه از هنگام انقلاب ایران تا امروز روابط سیاسی میان دو کشور قطع بوده است. در واقع روابط دو طرف در انجماد کامل به سر می برد. امروز با توجه به تماس انجام گرفته میان رهبران دو کشور، زمینه اعتمادسازی میان ایران و آمریکا و بازسازی روابط دو جانبه فراهم شده است.

بنابراین این موضوع را تحولی بزرگ ارزیابی می کنید؟

قطعا تحولی بزرگ و گامی اساسی رو به جلو بوده است.  خصوصا این موضوع در پس زمینه تاریخ روابط سیاسی دو کشور بسیار حائز اهمیت است. برای همین به نظر می رسد که در آستانه دوران تازه ای از مناسبات آمریکا و ایران هستیم که در راستای منافع و مصلحت منطقه و کشورهای خاورمیانه می باشد.

تماس های انجام گرفته شده بین مقام های ایران و آمریکا و دیدار وزیران خارجه دو کشور توانست پس از سالها یخ روابط دو کشور را بشکند. بویژه از هنگام انقلاب ایران تا امروز روابط سیاسی میان دو کشور قطع بوده است. برای همین به نظر می رسد که در آستانه دوران تازه ای از مناسبات آمریکا و ایران هستیم که در راستای منافع و مصلحت منطقه و کشورهای خاورمیانه می باشد.

تاثیر این تحول را بر موضوع سوریه و دیگر مسایل منطقه ای از جمله تروریسم و افراط گرایی چگونه ارزیابی می کنید؟

ما تروریسم و اعمال افراطی ها را محکوم می دانیم و نمی توانیم این پدیده ویرانگر را بپذیریم. ما از دولت های منطقه می خواهیم که برای مبارزه با این موضوع اقدام اساسی انجام دهند. ما امروز می بینم که جمهوری اسلامی ایران سیاست روشن و واضحی در پیش گرفته است؛ بدون آنکه در مبادی و مفاهیم سیاست خارجی آن تغییری ایجاد شده باشد. از اینرو در سایه حل مسایل ایران و آمریکا پیشنهادهای جمهوری اسلامی در خصوص پرونده های مختلف منطقه ای می تواند فضای مناسبی در خاورمیانه ایجاد کرده که اجازه خواهد داد مسایل منطقه به مسیر حل و فصل وارد شود. برای همین باید گفت افزایش اعتماد میان ایران و آمریکا به استقرار، امنیت و ثبات منطقه خاورمیانه کمک خواهد کرد.

با توجه به بحران فزاینده آوارگان سوری  در لبنان، آیا در جریان دیدارهای خود در سازمان ملل، جامعه جهانی را برای کمک به لبنان در این خصوص آماده یافتید؟

بدون شک ما درباره آنچه برای آوارگان سوری انجام داده ایم مورد ستایش قرار گرفته ایم ولی این به تنهایی کافی نیست. چراکه لبنان نیازمند کمک های مادی ملموس است. ما حداقل به یک و نیم میلیارد دلار کمک نیاز داریم و این در حالی است که پیشبینی می کنیم تعداد آوارگان سوری در لبنان بیش از این افزایش یابد. اکنون برآورد ما این است که بیش از یک میلیون و 300 هزار نفر آواره سوری در لبنان به سر می برند. ما منتظر اقدام عملی جامعه بین المللی پس از تشکیل جلسه سازمان ملل درباره لبنان هستیم. تعدادی از دولت ها تاکنون به ما کمک هایی کرده اند؛ اما این میزان ناکافی است و خصوصا تعداد آوارگان سوری بسیار زیاد است و برای همین جامعه جهانی باید اقدام جدی نماید.

انتشار اولیه: شنبه 13 مهر 1392/ باز انتشار: چهارشنبه 17 مهر 1392

کلید واژه ها: ایران و آمریکا


نظر شما :