در صورت پیشرفت مذاکرات، تحریم ایران کاهش می یابد

۱۲ مهر ۱۳۹۲ | ۲۲:۳۵ کد : ۱۹۲۲۴۰۱ سرخط اخبار

نماینده آمریکا در مذاکرات 1+5 با ایران با بیان اینکه تا زمانی که با ایران به یک توافق اصلی درباره برنامه هسته یی نرسیم، تحریم های مهم و بزرگ لغو نمی شود، گفت: در صورت پیشرفت مذاکرات 1+5 با ایران برخی از تحریم های جانبی و کوچک لغو شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از رویترز، وندی شرمن، روز پنجشنبه در کمیته شورای روابطه خارجی گفت: احتمال دارد آمریکا برخی از تحریم های کوتاه مدت را در عوض کاهش سطح غنی سازی اورانیوم توسط ایران و روشن سازی درباره برنامه هسته یی توسط این کشور بردارد.

شرمن در این دیدار گفت: نگرانی های آمریکا درباره برنامه هسته یی ایران باید پیش از لغو تحریم های اصلی برطرف شود. ما به دنبال گام های ویژه از سوی ایران برای حل مسائل اصلی مانند کاهش میزان سطح غنی سازی، شفافیت کامل درباره کل برنامه هسته یی و ذخایر اورانیوم غنی سازی شده هستیم.

نماینده آمریکا در مذاکرات 1+5 با ایران گفت: ایرانیان نیز در مقابل بدون شک به دنبال لغو برخی تحریم های بین المللی و جامع هستند که اکنون در حال اجراست اما برای لغو تحریم های جامع باید گام هایی جدی از سوی ایران برداشته شود.

وی در ادامه خواست که قانونگذاران آمریکایی پیش از برگزاری دور بعدی مذاکرات که قرار است 15 و 16 اکتبر توسط ایران و کشورهای 1+5 در ژنو برگزار شود، تحریم های اضافه تر علیه ایران تصویب نکنند.

در این جلسه رابرت منندز، یکی از سناتورهای دموکرات آمریکایی درباره لغو تحریم ها در مدت کوتاه اظهار نگرانی کرد.

شرمن در پاسخ به این نگرانی گفت: تحریم های بزرگ و بنیادین همچنان علیه ایران اعمال شده و همانند گذشته باقی خواهد ماند تا زمانی که تمام نگرانی های آمریکا درباره برنامه هسته یی ایران برطرف شود، اما پیشنهاد شده است که اگر مذاکرات روبه جلو پیش رود برخی از تحریم های جانبی برداشته شود.

وی افزود: به دلیل پیچیدگی های تکنیکی در مورد تضمین توافقنامه ای درباره برنامه هسته یی ایران مفید است که از هرگونه راهی برای ایجاد زمان بیشتر برای مذاکرات جلوگیری شود.

شرمن گفت: آنچه که ما متصوریم این است که طرف ایرانی به ما اعتماد دهد آنها گام هایی در جهت تعلیق برنامه هسته یی خود ارائه دهند و ما بتوانیم به توافقی جامع دست یابیم در چنین شرایطی ما می توانیم تمام تحریم ها را علیه ایران لغو کنیم. ما در حال حاضر به دنبال لغو تحریم های کلیدی نیستیم که علیه ایران بر روی میز گذاشته شده است.

هوارد برمن، سناتور دموکرات و رییس پیشین کمیته روابط خارجی پیشنهاد داد: نباید تحریم ها بدون هیچ گونه مشاهده ای مبنی بر اقدامی از سوی ایران در زمینه کاهش فعالیت های هسته یی برداشته شود. من فکر می کنم که دولت می داند که اشتباه بزرگی خواهد بود که بدون دستیابی به توافقنامه معناداری با ایران تحریم ها به طور کامل برداشته شود و یا تضعیف شود. ما باید برای یک توافق بزرگ خود را آماده کنیم.

همچنین مارک کیریک، سناتور جمهوری خواه با انتقاد از اظهارات شرمن درباره تصویب نکردن تحریم های اضافی علیه ایران قبل از مذاکرات گفت: فشار حداکثری در حوزه اقتصادی علیه ایران می تواند فرصت دیپلماتیکی برای دستیابی به موفقیت فراهم کند.

به گزارش ایسنا، دور بعدی مذاکرات ایران و اعضای 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) در 15 و 16 اکتبر در ژنو برگزار می شود. 

کلید واژه ها: تحریم لغو تحریم


نظر شما :