باوند: لغو تحریم های اروپا آسان تر است

۲۸ مهر ۱۳۹۲ | ۰۱:۲۰ کد : ۱۹۲۳۱۶۰ سرخط اخبار

استاد حقوق بین الملل و کارشناس مسائل سیاست خارجی، لزوم اعتمادسازی متقابل و برداشتن گام های متوازن در مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای گروه ۱+۵ را یادآور شد و گفت: تصمیم گیری درباره مواردی نظیر تعلیق غنی سازی ۲۰ درصدی، پذیرش پروتکل الحاقی، محدود شدن فعالیت سایت فردو و ...همگی باید با توجه به گام های برداشته شده از جانب غربی ها، باشد.

دکتر هرمیداس باوند در گفت و گو با شبکه ایران، درباره جنبه های حقوقی بیانیه مشترک ایران و ۱+۵ اظهار داشت: وقتی چند مورد مشترک در مذاکرات مورد قبول مذاکره کنندگان باشد، طرفین اقدام به صدور قطعنامه مشترک می کنند و از این طریق اعلام می کنند که نسبت به چهارچوب های مطرح شده نظر مساعد دارند. سپس در مرحله بعد توافقات در سطح کارشناسان فنی پیگیری می شود و نتایج آن مجددا مبنای ارزشیابی نمایندگان طرفین قرار می گیرد.

این فعال سیاسی با اشاره به تفاهم مقدماتی بین هیات های مذاکره کننده، گفت: هیئت مذاکره کننده ایرانی نقشه راهی را ترسیم کرده است که بر مبنای آن طرفین به توافق نسبی رسیده اند.

هرمیداس باوند افزود: هیئت مذاکره کننده ایرانی اعلام کرده که الحاق به پروتکل الحاقی مرحله آخر توافقات است. یعنی ابتدا طرف مقابل باید به تعهدات قبلی خود عمل و توافقات را ملغی کند.

انواع تحریم ها علیه ایران

این مدرس دانشگاه امکان درباره لغو تحریم ها در کوتاه مدت، اظهار داشت: این مسئله بستگی به نوع تحریم ها و کشورهای تحریم کننده دارد. لغو تحریم های اتحادیه اروپا به سه دلیل آسان تر است. اول اینکه در اتحادیه اروپا کنگره ای مثل کنگره امریکا وجود ندارد که نفوذ اسرائیلی ها و گروه های افراطی در آن زیاد باشد. دلیل دوم قدر ت کمتر اسرائیل در اروپا در مقایسه با امریکاست. دلیل سوم این است که تا قبل از آغاز تحریم ها اروپایی ها در ایران سرمایه گذاری کرده بودند اما شرکت های امریکایی به دلیل قانون دوماتو در ایران سرمایه گذاری قابل توجهی نداشتند. به همین خاطر به دلیل شرایط بد اقتصادی اروپا و نیازی که این شرکت ها به سرمایه گذاری جدید دارند، اروپایی ها تمایل بیشتری برای لغو تحریم ها دارند.

وی گفت: به نظر می رسد اگر اتحادیه اروپا تحریم ها را لغو کند، دست اوباما بازتر خواهد شد تا بتواند تحریم هایی را که درمحدوده اختیارت مستقیم رئیس جمهور است لغو کند.

باوند افزود: در این میان تحریم های پیچیده تری هم وجود دارد که از اختیارات رئیس جمهور امریکا خارج است و توسط سنای به تصویب رسیده است. در این نوع تحریم ها رئیس جمهور آمریکا هیچ اختیاری ندارد.

وی تاکید کرد: از طرف دیگر کنگره امریکا برخی تحریم های انرژی هسته ای ایران را به مسئله حقوق بشر پیوند داده است. این نوع تحریم ها پیچیدگی بیشتری دارد و زمان بیشتری را می طلبد تا مورد بررسی مجدد قرار بگیرد.

وی نوع دیگر تحریم ها را تحریم های شورای امنیت سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ذکر کرد و افزود: در این نوع تحریم ها اگر اقداماتی از سوی جمهوری اسلامی ایران صورت بگیرد که تامین کننده نظر شورا باشد، بر اساس قطعنامه های جدیدی که صادر می شود، تحریم های قبلی لغو می شود.

هرمیداس باوند درباره دست یابی به توافق در کوتاه مدت گفت: این مسئله به شرایط و اوضاع منطقه بستگی دارد. مثلا فرض کنید در مسئله سوریه فضایی پیش بیاید که ایران بتواند به حل سیاسی مسئله سوریه کمک کند. در چنین حالتی لغو تحریم ها سرعت خواهد گرفت. یا ممکن است تیرگی هایی در روابط بین ایران و غرب در جریان توافقات هسته ای بوجود بیاید که نتیجه معکوس داشته باشد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: به نظر می رسد در حال حاضر و در شرایط امروز تمایل جامعه بین المللی این است که مسئله هسته ای ایران به نحوی از انحاء فیصله پیدا کند.

هرمیداس باوند درباره دست یافتن به چهارچوبی که منافع دو کشور ایران و امریکا به طور همزمان تامین شود اظهار داشت: این مسئله بستگی به مذاکرات دوجانبه ایران و امریکا و میزان نفوذ گروه های افراطی وابسته به اسرائیل دارد.

وی در پایان تاکید کرد: اگر چه به نظر می رسد در مورد تحریم ها هماهنگی بین اتحادیه اروپا و امریکا وجود دارد ولی در زمان کلینتون هنگامی که تحریم های یک جانبه مضاعف داماتو تصویب شد، اتحادیه اروپا اعلام کرد تحریم های یک جانبه مضاعف بر خلاف قوانین سازمان تجارت جهانی و حقوق بین الملل است. در آن مقطع شرکت توتال بلافاصله جایگزین شرکت های آمریکایی شد. 

باید توجه داشته باشیم که اینگونه نیست که اروپا و امریکا دلداده یکدیگر باشند. اروپا در بسیاری از موارد استقلال رای دارد، مثل دادگاه اتحادیه اروپا که علیه تعهدات اروپا در تحریم ایران حکم صادر کرد. نمونه احکام این دادگاه را درباره بانک ملت و شرکت کشتیرانی ایران مشاهده کردیم. 

کلید واژه ها: تحریم امریکا اتحادیه اروپا لغو تحریم باوند


نظر شما :