"انفجاری" که در راه است!

۲۹ مهر ۱۳۹۲ | ۱۸:۴۲ کد : ۱۹۲۳۲۵۰ سرخط اخبار

تنها چند روز پس از دور نخست مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، به نظر می رسد شکافی میان اسرائیل و نزدیک ترین متحدش، آمریکا رو به ظهور است. یدیعوت آحارانوت از احتمال یک «انفجار» میان اوباما و نتانیاهو خبر می دهد و کارشناسان، از دست رفتن شانس اقدام یک جانبه اسرائیل، پس از توافق ایران- آمریکا را دلیل نگرانی عمیق این رژیم عنوان می کنند.

به گزارش سرویس بین الملل فرارو به نقل از آسوشیتدپرس، نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه از آمریکا خواست که فشارها بر ایران را افزایش دهد، حتی در شرایطی که مقامات آمریکایی از احتمال کاهش فشار تحریم های اقتصادی اشاره می کنند. ضمن اینکه یک روزنامه اسرائیلی به طور اجمالی به تفسیرهایی که ممکن است از یک مصالحه واقعی ایرانی در غرب شود، پرداخت.

در شرایطی که مذاکرات میان شش قدرت جهانی و ایران طی ماه های آتی شتاب بیشتری خواهد گرفت، این رویکردهای رو به تغییر می تواند پیام های بدی برای اسرائیل به دنبال داشته باشد. مذاکره کنندگان در پی مذاکرات هفته گذشته، خوش بینی خود را ابراز داشته و دور بعدی مذاکرات را هفت نوامبر برگزار خواهند کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با اعتقاد به اینکه ایران به دنبال تولید تسلیحات هسته ای است، تاکید می کند که ایرانی ها قصد دارند با سرگرم کردن غرب به مسئله لغو تحریم های اقتصادی، برنامه هسته ای خود را پیگری کنند. این در حالی است که ایران تاکید دارد برنامه اش با اهداف صلح آمیز پیش می رود.

نتانیاهو به کابینه خود گفت: «معتقدم در این شرایط، تا زمانیکه به جای سخن شاهد عمل نباشیم، فشارهای بین المللی بر ایران باید ادامه داشته باشد و حتی تشدید شود.» وی در ادامه افزود: «هرچه این فشارها بیشتر شود، شانس پایان دادن کامل به برنامه هسته ای نظامی ایران بیشتر می شود.»

اسرائیل یک ایران مسلح به تسلیحات هسته ای را تهدیدی برای حیات خود می داند و در این زمینه از مراجع ایرانی که خواستار نابودی اسرائیل شده اند، نقل می کند.

نتانیاهو می گوید این فشارها باید تا زمانیکه ایران تمام برنامه غنی سازی اورانیوم خود را متوقف نکرده؛ ذخایر اورانیوم خود را به خارج از کشور منتقل نکرده؛ تاسیسات هسته ای خود را نبسته و فعالیت تجهیزاتی که توانایی تولید پلوتونیم دارند را متوقف نکرده،  ادامه داشته باشد.

علیرغم هشدارهای نتانیاهو، نشانه های رو به رشدی وجود دارند که نشان می دهند هرگونه توافق بین المللی، خارج از چارچوب درخواست های وی خواهد بود.

طی روزهای شنبه و یکشنبه مقامات آمریکا اعلام کردند کاخ سفید در حال بررسی ارائه پیشنهاد فرصتی برای آزاد کردن میلیاردها دلار اموال بلوکه شده ایران، در صورت تعدیل فعالیت های هسته ای به این کشور است. این برنامه کمبود عدم لغو تحریم ها را جبران خواهد کرد و امتیازی به ایران خواهد داد.

جک لو، وزیر خزانه داری آمریکا در مصاحبه با ان بی سی گفت هنوز زود است که در مورد کاهش تحریم ها صحبت کنیم. اما در سخنان خود موضع شدید اسرائیل را تایید نکرد و پیشنهاد داد که آمریکا رویکرد رو به توسعه ای را در پاسخ به مواضع واقعی ایران داشته باشد.

نتانیاهو در پاسخ به اینکه آیا نگران کاهش زودتراز موعد تحریم ها علیه ایران است یا خیر، نسبت به یک «توافق ناتمام» با ایران هشدار داد. وی گفت: «من چنین توافقی را پیشنهاد نمی کنم.»

جزئیات مذاکرات هفته گذشته در ژنو همچنان به شدت محفوظ مانده اما اولویت های کوتاه مدت مشخص شده اند؛ آمریکا و متحدانش می خواهند ایران غنی سازی اورانیوم در بالاترین سطح را متوقف کند و ایران خواهان آغاز روند کاهش تحریم ها از سوی غرب است.

هاآرتص، روزنامه اسرائیلی روز یکشنبه گزارش داد که آنچه منتشر کرده، رئوس پیشنهادات ایران بوده است. این روزنامه به نقل از یکی از مقامات ارشد اسرائیلی که با آمریکایی ارتباط دارد نوشت که ایران آماده توقف غنی سازی اورانیوم 20 درصدی، تعدیل سطح غنی سازی به 5 درصد و کاهش تعداد سانتریفیوژهای فعال خود است. این روزنامه همچنین مدعی شد که ایران تمایل خود برای کاهش فعالیت ها در تاسیاست هسته ای بحث برانگیزش را ابراز داشته و شاید بازرسی های سرزده را نیز بپذیرد.

دفتر نتانیاهو از ابراز نظر در مورد این گزارش امتناع کرد اما تصدیق کرد که آمریکا آنها را پیشتر در مورد مذاکرات هسته ای آگاه کرده بود.

یدیعوت آحارانوت، پرانتشارترین روزنامه اسرائیلی گزارش داد که یک «انفجار» میان نتانیاهو و باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. در این گزارش آمده است: «مقامات حلقه داخلی یاران نخست وزیر اسرائیل نگرانی عمیقی دارند... که رئیس جمهور آمریکا آماده تعدیل تحریم های ایران، حتی پیش از تکمیل شدن مذاکرات می شود.»

افراهیم آسکولای، مقام سابق کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل و محقق ارشد فعلی مرکز مطالعات امنیت ملی این رژیم می گوید هنوز زود است که از شکاف میان اسرائیل و آمریکا صحبت کنیم زیرا موضع آمریکا در مورد مصالحه هنوز مشخص نیست. وی گفت مهمترین مسئله این است که ایران را از دور زدن غرب در حالیکه با برنامه تسلیحاتی خود پیش می رود، باز داریم.

اما یول گوزانسکی، کارشناس ایران در مرکز مطالعات امنیت ملی اسرائیل و مشاور سابق امنیت ملی دفتر نتانیاهو گفت با توجه به تفاوت اسرائیل و آمریکا در زمینه توانمندی های نظامی و سطح تهدیداتی که متوجه شان است، شکاف میان آنها همواره وجود دارد.

گوزانسکی می گوید مقامات اسرائیل دریافته اند که نمی توانند به تمام مطالبات خود دست یابند، به همین دلیل بر یک دیدگاه حداکثری تاکید می کنند به این امید که بتوانند بیشترین امتیازات ممکن از مسئله ایران را کسب کنند.

وی در ادامه افزود: «به نظر می رسد آمریکایی ها به یک رویکرد تدریجی علاقمند هستند.» وی تاکید کرد: «اسرائیل نگرانی بسیاری در این مورد دارد چراکه می ترسد این توافق به یک شیب لغزنده تبدیل شود.»

با این حال گوزانسکی معتقد است که اسرائیل گزینه دیگری جز اعتماد به آمریکا ندارد. اگر توافقی انجام شود، امکان اقدام نظامی یک جانبه علیه ایران از بین خواهد رفت. وی می گوید: «اسرائیل به واقع تنها یک انتخاب دارد. شانس اینکه اسرائیل پس از توافق آمریکایی ها، به تنهایی اقدام کند بسیار ناچیز است.»

کلید واژه ها: تحریم نتانیاهو


نظر شما :