"خط قرمز نوظهور" در مذاکرات هسته‌ای!

۳۰ مهر ۱۳۹۲ | ۱۳:۵۷ کد : ۱۹۲۳۲۷۹ سرخط اخبار

انتقاد طیفی از نمایندگان مجلس و رسانه های اصولگرا از "مذاکرات محرمانه" ایران در ژنو پس از دو روز فروکش کرده است و این بار صدای موافقان "محرمانه بودن" مذاکرات هسته ای بلند شده است. بدین ترتیب شکاف بزرگی میان عقلای اصولگرا و تندروهای این جناح سر باز کرده است.

به گزارش فرارو، با وجود اینکه در روز یکشنبه روزنامه کیهان در گزارشی از "انتقاد نمایندگان مجلس به محرمانه بودن مفاد مذاکرات ژنو " خبر داده بود اما امروز بسیاری از نمایندگان در گفت و گوها و اظهار نظر های جداگانه ای نه تنها با محرمانه بودن محتوای مذاکرات مخالفت نکرده اند بلکه از این رویکرد نیز دفاع کردند.

احمد توکلی، حسن ابوترابی فرد و غلامعلی حداد عادل مشهورترین نمایندگانی هستند که امروز  صراحتا  از  مذاکرات محرمانه دفاع کرده اند.

سایت الف با انتشار مطلبی از احمد توکلی در پاسخ به کامنت یکی از کاربران دلایل این نماینده مردم تهران در این باره را مطرح کرده است. توکلی در این باره تاکید کرده است که قرآن و احادیث اذاعه رامحکوم می کنند. اذاعه یعنی افشای بی موقع اسرار مربوط به مسائل عمومی، به ویژه در باره مسائل امنیتی.

توکلی معتقد است: «جار زدن هر خبری بر سر بازار فقط یک نام دارد و آن خیانت به منافع مردم و مصالح ملی است. و مجازات آن نیز به اراده مردم که در قانون متجلی است سخت است. البته یکی از وظائف مهم حکومت در جریان قرار دادن مردم از اخبار مسائل مهم است که به موقع خویش باید انجام شود این امر مسلم از خقوق مردم است که حاکمان آنان را در جریان امور و کارکرد خویش بگذارنند.»

از سوی دیگر محمد حسن ابوترابی فرد نایب رییس مجلس نیز به دفاع قاطع از محرمانه بودن مذاکرات ژنو پرداخته است. نماینده مردم تهران تاکید کرد: «مذاکرات ژنو قطعا باید محرمانه و در چارچوب تعریف شده نظام جمهوری اسلامی و در راستای تامین منافع ملی کشور باشد.»

وی گفت هنگامی که نتایج به یک سطح مطلوب دست یافت، می تواند جزئیات را در موقعیت مناسب در اختیار رسانه ها قرار داد.

اما غلامعلی حداد عادل رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس نیز موضعی مشابه اتخاذ کرده است. حداد عادل با تاکید بر این که "محرمانه بودن یا نبودن مذاکرات اصل نیست"، گفت: «شیوه مذاکره گاهی ممکن است محرمانه باشد، گاهی علنی و هر کدام برای پیشبرد کار است؛ موضوع مهم تصمیم هایی است که گرفته می شود.»

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، عنوان کرد که اگر طرف 1+5 به قول خود وفا نکند و مذاکرات محرمانه را علنی کند، معلوم می شود به بقیه حرف های او هم نمی توان اعتماد کرد.

وی درباره حدسیات و گمان هایی که از محتوای مذاکرات اعلام می شود، گفت: «مسئولان وزارت خارجه اعلام کرده اند آنچه در رسانه ها آمده، گمانه زنی است و ما هم همانطور که رهبری فرمودند به دولت و مسئولان دستگاه دیپلماسی خودمان اعتماد داریم و نباید سخن رسانه های صهیونیستی را مبنای تردید نسبت به دستگاه دیپلماسی قرار دهیم.»

در کنار اظهار نظر این سه چهره شاخص مجلس تعدادی دیگر از نمایندگان نیز در گفت و گو های جدا گانه با رسانه ها افشا نشدن محتویات مذاکرات ایران و 1+5 دفاع کرده اند.

مذاکرات ایران و 1+5 هفته گذشته در ژنو برگزار شد. در این مذاکرات ایران طرح پیشنهادی خود را به غرب ارائه کرد که مورد استقبال قرار گرفت. تمامی مذاکره کنندگان گروه 1+5 طرح ایران را جدی خواندند و رضایت خود را از محتوای مذاکرات اعلام کردند.

پس از استقبال گروه 1+5 از طرح ایران برخی رسانه های داخلی و فعالان سیاسی جریان اصولگرا خواستار علنی شدن محتوای مذاکرات شدند. این گروه از منتقدان نگرانی هایی دارند؛ اینکه در پشت درهای بسته مذاکرات، تیم ایرانی در حال دادن چه امتیازاتی هستند؟ و در مقابل چه چیزی عاید حکومت و مردم ایران می شود؟

این منتقدان قائل به محرمانه بودن مذاکرات نیستند و معتقدند مذاکرات هسته ای در ردیف مذاکراتی که محتوای آن باید محرمانه قلمداد شود قرار ندارد.

این انتقادات در دو  روز گذشته آنقدر در فضای تبلیغاتی داخل ایران افزایش پیدا کرده است که خبرگزاری رسمی مجلس شورای اسلامی "خانه ملت" از شکل گیری "خط قرمز نوظهور" در فضای سیاسی ایران سخن می گوید.

خبرگزاری مجلس در این باره نوشت: «خلاف آنچه منتقدان داخلی نسبت به محرمانه بودن مذاکرات ایران با 1+5 عنوان می کنند و نگرانی از به حراج گذاشته شدن منافع ملی را علت این خط قرمز خودساخته می خوانند، بسیاری کارشناسان معتقدند محرمانه بودن مذاکرات، اقدامی کاملا هوشمندانه و نشانه اراده طرفین برای رسیدن به نتایج ملموس است.»

جزئیات مذاکرات هسته ای ایران و قدرت های جهانی همیشه محرمانه بوده و تقریبا موردی را نمی توان یافت که مفاد مذاکراتی که در جریان است رسما اعلام شده باشد. آنچه همیشه علنی می شود، بیانیه ها و مواضع مسئولان مذاکره کننده است.

روز گذشته مجید تخت روانچی معاون وزیر امروز خارجه و  یکی از اعضای گروه مذاکره کننده ایران اعلام کرد: «مطمئن هستم از خطوط قرمزی که برای ما تعیین شده پا را فراتر نگذاشته و نخواهیم گذاشت.»

وی با اشاره به انتقادات برخی نمایندگان مجلس نسبت به محرمانه بودن مذاکرات هسته ای گفت: «نمایندگان مجلس انتقاداتی نسبت به این رویه داشتند که ما درباره آن توضیح دادیم و گفتیم مقامات ارشد و عالی رتبه نظام در جریان ریز وقایع هستند و طبیعی است که وقتی ما برای مذاکره می رویم دستورالعمل مشخصی داریم و این گونه نیست که شخصا مذاکراتی را دنبال کنیم. هر دوره از مذاکرات دستورالعمل هایی دارد و ما بر اساس آن کارهای خود را دنبال می کنیم و پس از بازگشت به تهران نیز به صورت جزیی موضوعات را گزارش می دهیم. امیدواریم روزی فرا برسد تا بتوانیم پس از پایان کار به صورت جزیی مطالب مطرح شده را اعلام کنیم.»

براین اساس مقامات عالی کشور در جریان مفاد مذاکرات قرار دارند حال سوال اساسی این است که چرا برخی از فعالان سیاسی و رسانه ای جریان اصولگرا با وجود این که به این مسئله آگاهند اما تیغ نقد را تیز کرده اند و بر گلوی گروه مذاکره کننده ایران قرار داده اند و خط قرمز جدید برای آن ها ترسیم می کنند.

شاید بتوان پاسخ را در لابه لای سخنان یکی از روحانیون حامی سعید جلیلی مذاکره کننده پیشین هسته ای و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یافت. آیت الله علم الهدی امام جمعه مشهد در محفل بسیجیان این شهر اظهاراتی داشته است که نشان از یک استراتژی در میان منتقدان اصلی دولت کنونی دارد.

وی گفت: «باید حواس مان جمع باشد که کم کاری و ناتوانی دیپلماسی امروز دولت یازدهم به گردن ما نیفتد آنچه که اکنون در سیاست خارجی ما شکل گرفته شکست خورده است.»

وی تاکید کرد: «آمریکا هیچ زمان در برابر ما از خود نرمش نشان نخواهد داد ما منتظر هستیم تا ببینیم دولت و دیپلماسی او چه کار می خواهد انجام دهند و باید حواس مان باشد که به گونه ای رفتار نکنیم که شکست خود را به گردن ما بیندازند و در انتهای بگویند بچه حزب اللهی ها، علما و در نهایت رهبری نگذاشتند که ما کاری انجام دهیم.»

کلید واژه ها: محرمانه بودن مذاکرات مذاکرات هسته ای


نظر شما :