ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از کاهش نفوذ عربستان در جهان تا افتتاح موسسه‌ای ضد ایرانی در عراق

۰۲ آبان ۱۳۹۲ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۲۳۳۴۸ اخبار اصلی خاورمیانه
کاهش نفوذ عربستان در جهان، پرطرفدارترین فرد برای ریاست جمهوری تونس، بدهی 60.5 میلیارد دلاری لبنان، انتخاب تاجر مواد مخدر به ریاست تیم امنیتی دیوید کامرون و افتتاح موسسه‌ای ضد ایرانی در عراق از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از کاهش نفوذ عربستان در جهان تا افتتاح موسسه‌ای ضد ایرانی در عراق

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

کاهش نفوذ عربستان در جهان

بنا به گزارش مرکز آمار "جهانی پو" از تعداد طرفداران سیاست های عربستان در کشورهای منطقه طی سال های 2007 تا 2013 به شدت کاسته شده و این مساله باعث کاهش نفوذ عربستان در منطقه شده است.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، از جمله کشورهایی که نفوذ عربستان در آنها کاهش یافته است، می توان به تونس، مصر، ترکیه، لبنان و همچنین اردن، مالزی و اندونزی اشاره کرد.

در این گزارش همچنین آمده است که میزان انتقادها از دولت عربستان به دلیل ایجاد محدودیت در آزادی ها و حقوق شهروندی به شدت افزایش یافته که این مساله سبب شده است تا جایگاه منطقه ای و جهانی این کشور بسیار تضعیف شود. به ویژه که بسیاری از این کشورها به ویژه کشورهای آسیایی از رشد اقتصادی بسیار بالایی برخوردار شده اند و این مساله سبب شده تا عربستان دیگر الگویی برای هیچ کدام از این کشورها نباشد. این مساله سبب کاهش چشمگیر مقبولیت داخلی حکومت عربستان نیز شده است.

 

پرطرفدارترین فرد برای ریاست جمهوری تونس

بر اساس یک نظرسنجی که در تونس انجام شده است، الباجی قاید السبسی، رئیس حزب حرکت نداء تونس، حزب مخالف حزب حاکم بر این کشور در صدر چهره هایی است که در صورت نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری تونس شهروندان تونس او را به عنوان رئیس جمهور انتخاب می کنند.

به گزارش خبرگزاری دی پی ای، باجی قاید السیسی که 86 سال سن دارد در این نظرسنجی با 15.4 درصد در راس ایستاده و بعد از او با فاصله بسیار رئیس جمهوری موقت فعلی تونس، المنسف المرزوقی با 3.9 درصد ایستاده است. در این نظرسنجی زین العابدین بن علی، رئیس جمهوری مخلوع با دو درصد آرا در جایگاه پنجم است. در جایگاه چهارم نیز حمادی جبالی، نخست وزیر سابق با 3.2 درصد ایستاده و در جایگاه سوم نیز قانونگذار مشهور تونسی قیس سعید با 3.7 درصد ایستاده است.

این نظرسنجی از 28 سپتامبر گذشته تا چهارم اکتبر از میان 1642 شهروند بالای 18 سال تونسی انجام شده است.

 

بدهی 60.5 میلیارد دلاری لبنان

میزان بدهی لبنان تا پایان اگوست گذشته به 60.5 میلیارد دلار رسید که این رقم 300 میلیون دلار بیش از ماه قبل از آن بوده است.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ بیروت، گزارش دوره ای جمعیت بانکداران لبنان حاکی از آن است که میزان بدهی سالانه لبنان تا پایان سال 2012 به بیش از 57.7 میلیارد دلار رسید که این رقم در پایان ماه دسامبر سال 2011 در حدود 53.6 میلیارد دلار بوده است. بنا به این گزارش میزان بدهی های لبنان در پایان سال 2010 در حدود 52.6 میلیارد دلار بوده است. این ارقام نشان می دهد که میزان بدهی های لبنان به طور میانگین حداقل سالی یک میلیارد دلار افزایش داشته است.

 

 همکاری کامل سوریه با سازمان خلع سلاح شیمیایی

سیگرید کاگ، هماهنگ کننده گروه وابسته به سازمان خلع سلاح شیمیایی سازمان ملل که مسئولیت نظارت بر دستورهای شورای امنیت را دارد، گفت که سوریه به طور کامل با این سازمان در امحای سلاح های شیمایی خود همکاری می کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی روز دوشنبه اعلام کرد، تا به این لحظه همکاری دولت سوریه با این سازمان کامل و بسیار نزدیک بوده است و ما تا کنون توانسته ایم 14 جایگاه تولید و انبار سلاح های شیمیایی را شناسایی کرده و به کمک دولت سوریه آنها را امحا کنیم.

 

واردات 100 میلیون تنی نفت چین از روسیه

شرکت "روس نفت" روسیه اعلام کرد که با شرکت چینی "سینوپک" تفاهم نامه ای را امضا کرده که به موجب آن چین ظرف 10 سال یک صد میلیون تن نفت به ارزش 85 میلیارد دلار از روسیه وارد خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، دیمیتری مدودوف، نخست وزیر روسیه که در حال حاضر در پکن به سر می برد در این باره گفت: «ما ظرف 10 سال نفت خام به چین صادر خواهیم کرد که توسط بزرگترین شرکت تولید نفت روسیه، روس نفت انجام خواهد شد. ارزش این معامله 85 میلیارد دلار است.»

 

تاجر مواد مخدر رئیس تیم امنیتی دیوید کامرون

دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس یک تاجر سابق مواد مخدر را به ریاست تیم امنیتی خود برگزید.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، این مرد که چهره بدنامی در انگلیس محسوب می شود در جریان کنفرانس مطبوعاتی حزب محافظه کار که در یک هتل فاخر برگزار شده بود، به عنوان رئیس تیم امنیتی نخست وزیر انگلیس معرفی شد.

کامرون در جریان معرفی این تاجر سابق مواد مخدر که گوردون مک لاین نام دارد از خدمات او تشکر کرد. در جریان معرفی مک لاین 200 عضو حزب محافظه کار به همراه جورج اوزبورن، وزیر خزانه داری و مایکل جاف، وزیر آموزش و پرورش انگلیس نیز حضور داشتند.

 

افتتاح موسسه ای ضد ایرانی در عراق

جمعی از فعالان عراقی موسسه ای موسوم به "رابطه دستگیر شدگان ایران" در تبعید راه اندازی کرده اند که شاخه هایی را نیز در برخی از شهر های عراق دایر کرده اند. هدف از تاسیس این موسسه اقامه دعوا علیه جمهوری اسلامی ایران اعلام شده است.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، احمد الیاسری، یکی از موسسین این نهاد و فعال سیاسی، شاعر و روزنامه نگار سیاسی عراقی مقیم استرالیا درباره تاسیس این موسسه گفت: «هدف از تاسیس این موسسه رسیدن به دو هدف است، یکی بررسی پرونده عراقی هایی که بعد از انتفاضه 1991 مجبور به مهاجرت به ایران شدند و دیگری اقامه دعوا به دلیل سوء رفتاری که ایرانی ها با عراقی هایی که به ایران بعد از سقوط نظام شاه در مرحله جنگ ایران و عراق داشته اند، است.»

به ادعای وی در جریان انتفاضه 1991 سه هزار عراقی به طور غیر قانونی از مرزها رد شدند که ایران به دلیل آن که آنها لباس نظامی پوشیده بودند و گمان می کرد آنها نظامی هستند، بازداشت کرد. وی همچنین مدعی شد که شش هزار پناهنده همچنان در ایران تحت بازداشت هستند و نزدیک به چهار هزار نفر نیز در وضعیت غامضی به سر می برند.

 

بیش از 300 مجروح سوری در بیمارستان های اسرائیل

بیش از 300 زخمی مخالفان سوری در بیمارستان اسرائیلی تحت درمان هستند که یک سوم آنها در بیمارستان نهاریا بستری هستند که دو تن از آنها در اتاق های عمل از دنیا رفته اند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، دکتر مسعد برهوم، رئیس بیمارستان الجلیل، غرب شهر ساحلی نهاریا در این باره گفت: «تا کنون حداقل 106 مجروح از مخالفان سوری به اسرائیل منتقل شده اند که بیشتر آنها هنگامی که به بیمارستان می رسند به شدت از ناحیه سر زخمی هستند. آنها با آمبولانس به این جا منتقل می شوند و ما همه تلاش خود را می کنیم که آنها را درمان کنیم.»

طالبانی در بیمارستان محل مداوای خود در آلمان نیست

روزنامه الزوراء که از سوی کانون روزنامه نگاران عراق منتشر می شود طی گزارشی به نقل از منابع کردی خبر داد که جلال طالبانی دیگر در بیمارستانی که در آلمان در آن به سر می برد نیست.

این روزنامه به نقل از اسامه جمیل، نماینده مجلس عراق از اتحاد اسلامی کردستان، می افزاید که پنهان شدن طالبانی مشکوک است و باید هرچه سریع تر این موضوع روشن شود و افزوده که نجم الدین کریم، سخنگوی تیم پزشکی طالبانی همیشه از توضیح درباره وضعیت سلامتی او طفره رفته است.

بر اساس این گزارش بسیاری از نمایندگان مجلس خواستار روشن شدن این موضوع و تعیین جانشین برای رئیس جمهور عراق شده اند.

 

کشف 2000 خودروی بمب گذاری شده در دیالی عراق

نوری مالکی، نخست وزیر عراق گفته است که 2000 خودروی بمب گذاری شده را در منطقه دیالی کشف شده است.

به گزارش پایگاه خبری عراقی المواطن، وی همچنین گفت که وزارت دادگستری رمادی همچنین گزارش داده است که طرحی برای اشغال مراکز دولتی و پلیس و برخی استانداری ها توسط تروریست ها طراحی شده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: تونس انگلیس


( ۱ )

نظر شما :