ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از قول ضد ایرانی اخوان به امریکا تا سوزاندن مسجد شیعیان در سوریه

۳۰ آذر ۱۳۹۱ | ۱۴:۵۹ کد : ۱۹۱۰۵۸۱ اخبار اصلی خاورمیانه
گفته می‌شود خلف العریان، از رهبران اخوان المسلمین مصر به طرف امریکایی گفته است که اخوان حاضر است در صورت تصمیم به حمله نظامی به ایران به امریکا در این زمینه کمک کند.
از قول ضد ایرانی اخوان به امریکا تا سوزاندن مسجد شیعیان در سوریه

دیپلماسی ایرانی: ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی " نام مجموعه تازه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد.

آتش زدن مساجد شیعه در سوریه

روزنامه القدس العربی، چاپ لندن گزارش داد که نوار ویدئویی در اینترنت منتشر شده که در آن مخالفان سنی سوری یک مسجد شیعی در شمال سوریه را به آتش می کشند.

در این فیلم نشان داده می شود که ده ها نفر از شورشیان مخالف نظام سوری که لباس های خاصی بر تن دارند در خارج حسینیه در حال سوختن شیعیان شادی و پایکوبی می کنند و فریاد می زنند و می گویند که مظاهر شیعه را آتش بزنید.

یکی از مخالفان در حالی که تفنگ به دوش دارد می گوید که مخالفان هر جا که نماد و مظاهر شیعه را ببینند نابود می کنند.

 

بیست میلیارد دلار پاداش رای به قانون اساسی

هفته گذشته خبر توصیه قرضاوی، مفتی اهل تسنن مصر که ساکن دوحه است، جنجال گسترده ای در رسانه های مختلف ایجاد کرد.

وی از ملت مصر خواست در برابر دادن رای آری به قانون اساسی مصر که مورد تایید اخوانی ها و مورد انتقاد سکولارها و لیبرال ها است، از قطر 20 میلیارد دلار پاداش دریافت کنند.

قرضاوی نسبت به خوددای از رای دادن و عواقب آن که شامل از دست دادن این پول می شود، هشدار داده بود.

 

دولت سوریه به زودی بی پول می شود

روزنامه دیلی تلگراف، چاپ لندن، به نقل از منابع آگاه نوشت که نظام سوریه به سرعت در حال صرف پول های ذخیره اش است و این مساله امکان دارد که باعث شود تا ماه آوریل آینده دیگر هیچ پولی برایش باقی نماند.

این روزنامه همچنین نوشت که دولت سوریه امید بسیاری دارد که ایران، هم پیمان اصلی اش به حمایت بی شائبه از آن ادامه دهد و نگذارد که کار به مراحل بغرنج برسد. دولت سوریه در حال حاضر تحت فشار شدید مالی قرار دارد.

 

ایران می تواند نفت سوریه را بفروشد

روزنامه دیلی تلگراف، چاپ لندن مدعی شد که ایران می تواند نفت سوریه را از بندر طرطوس در دریای مدیترانه برای دولت سوریه به فروش برساند.

بنا به این ادعا به رغم این که اوضاع سیاسی روز به روز در سوریه بدتر می شود و اوضاع به سمت خشونت می رود، دولت ایران می تواند نفت مورد نیاز سوریه را در بندر طرطوس به فروش برساند و درآمدهای آن را در اختیار دولت سوریه قرار دهد.

این روزنامه جزئیات بیشتری در این زمینه منتشر نکرد.

 

اخوان قول همکاری برای دشمنی با ایران به امریکا داد

روزنامه مصری الشروق، چاپ قاهره نوشت که عصام العریان، یکی از رهبران مهم اخوان المسلمین اخیرا به امریکا رفته و درباره بحران پیش آمده بر سر قانون اساسی مصر با مقام های امریکایی به مذاکره نشسته است.

این روزنامه همچنین می نویسد دقیقا کسی نمی داند که در درون مذاکرات چه گذشته است اما منابع آگاه گفته اند که توطئه ای علیه ایران در این مذاکرات مطرح شده و وی قول همکاری با امریکایی ها را داده است. گفته می شود العریان به طرف امریکایی گفته است که اخوان حاضر است در صورت تصمیم به حمله نظامی به ایران به امریکا در این زمینه کمک کند. وی همچنین گفته است که اجازه نمی دهد شیعیان علیه سنی ها در مصر فعال شوند و برای جلوگیری از نفوذ ایران نیز در منطقه سینا سخت گیری های بیشتری به خصوص علیه فلسطینیان اعمال می شود.

 

جریان سلفی اردن نتانیاهو را تهدید کرد

جریان سلفی در اردن بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را تهدید کرد که به زودی خودروهای بمب گذاری شده را روانه تلاویو خواهد کرد.

به گزارش خبرگزرای یوپی ای، عبد شحاده ملقب به "ابی محمد الطحاوی" یکی از رهبران بارز سلفی های اردن در یکی از مراسم این جریان گفت: «چندی پیش خودرویی در برابر وزارت کشور سوریه منفجر شد که باعث افتخار ما بود و اکنون به نتنیاهو می گویم، صبر کن ارتش محمد به سراغت می آیند.»

 

زرقاوی در سوریه زنده می شود

جریان سلفی اردن اعلام کرد که امیر جدیدی را برای "جبهه النصره" در سوریه به جای رهبر فعلی اش انتخاب کرده است.

به گزارش روزنامه عراقی الزمان، امیر جدید القاعده داماد ابو مصعب الزرقاوی، رهبری سابق القاعده عراق است.

تا پیش از این رهبری جبهه النصره سوریه را ابو جیلبید الطوباسی بر عهده داشت.

اخیرا ایالات متحده امریکا جبهه النصره را به دلیل ارتباط با القاعده در فهرست جریان های تروریستی قرار داده است.

 

انگلیس: حمله اسرائیل به ایران ما را نابود می کند

روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف، گزارش داد که وزیر دفاع انگلیس هشدار داده است که در صورت حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران احتمال این که قمیت نفت در اثر این شوک به مرز انفجار برسد، وجود دارد و این مساله می تواند به طور مستقیم بر اقتصاد بیمار و خسته بریتانیا تاثیر بگذارد.

فیلیپ هاموند، وزیر دفاع انگلیس در این رابطه گفت: «دولت بریتانیا همچنان اعتقاد دارد که پرونده هسته ای ایران را از راه های دیپلماتیک می توان حل و فصل کرد و ایران را ودار کرد که در برنامه هسته ای اش محدودیت هایی را بپذیرد. اما نباید هیچ چیز را نیز از روی میز مذاکرات برداریم. ولی با همه این احوال هر گونه حمله نظامی به ایران می تواند عواقب بسیار سخت و طاقت فرسایی را به دنبال داشته باشد و عواقب آن اقتصاد انگلیس را به مرز فروپاشی بکشاند.»

 

انتقال مخفیانه سلاح از امریکا به لیبی

روزنامه امریکایی نیویورک تایمز گزارش داد که دولت اوباما سال گذشته میلادی به طور مخفیانه و به واسطه قطر سلاح به لیبی ارسال کرده بود.

به گفته مقام ها و دیپلمات های وزارت امور خارجه امریکا دولت قطر این سلاح ها را به گروه های اسلامی در لیبی می رسانده است.

آنها تاکید می کنند که با این حال هیچ نشانه ای که ثابت کند این سلاح ها به دست کسانی که در کشته شدن چهار دیپلمات امریکایی در سفارت امریکا در بنغازی در ماه سپتامبر گذشته دست داشتند، رسیده باشد، وجود ندارد.

با این حال مشاوران اوباما مخفی نمی کنند که احتمالا سلاح هایی که امریکا در اختیار مخالفان لیبایی قرار داده به دست جریان های اسلام گرای افراطی رسیده باشد.

 

جعل سند برای فروش 60 میلیون متر زمین

روزنامه الحیات، چاپ لندن، گزارش داد که سازمان مبارزه با فساد اخیرا کشف کرد که 80 میلیون دلار در یکی از بیمارستان های بزرگ عربستان اختلاس شده است. بنا به این گزارش مدیر این بیمارستان که زیر نظر مستقیم وزارت بهداشت عربستان اداره می شود مسئولیت های مهمی را به نزدیکان و همسران آنها داده است و آنها توانسته اند، میلیون ها ریال عربستان از طریق این بیمارستان اختلاس کنند.

الحیات در ادامه گزارش می دهد که وزیر دادگستری عربستان خبر از جعل سند برای فروش 60 میلیون متر مربع به ارزش تقریبی حداقل سه میلیارد ریال عربستان داده است. همچنین گزارش شده است که رئیس یکی از اتاق های بازرگانی برای یکی از معامله ها 200 میلیون ریال رشوه گرفته است.

 

تعداد ثروتمندهای عربستان به 1256 نفر رسید

روزنامه الحیات، چاپ لندن، گزارش داد که تعداد ثروتمندهای عربستان تا کنون به 1256 نفر رسیده که حداقل 250 میلیون دلار امریکا ثروت در اختیار دارند.

این در حالی است که بنا به آمار رسمی 1.5 میلیون نفر در عربستان بیکار هستند و بیش از 71 درصد از جمعیت مسکن ندارند.

 

رئیس جمهوری تونس سنگ خورد

منصف المرزوقی، رئیس جمهوری تونس در جریان بازدیدش از استان سیدی بوزید به مناسبت دومین سالگرد انقلاب مردمی این کشور، از سوی معترضان به طرفش سنگ پرتاب شد.

به گزارش فرانس پرس، وی به همراه مصطفی بن جعفر، رئیس شورای ملی قانون گذاری تونس به این مکان سفر کرده بود و هنگامی که قصد داشت سخنرانی خود را آغاز کند از سوی معترضان مورد حمله قرار گرفت و به طرفش سنگ پرتاب شد.

بنا به این گزارش وی به محض این که قصد داشت سخنرانی خود را آغاز کند از سوی 5 هزار نفر حاضر در آن نشست مورد اعتراض قرار گرفت و عده ای علیه او شعار "برو برو" سر دادند. این شعار همان شعاری است که تونسی ها در جریان انقلاب خود در ژانویه 2011 علیه زین العابدین بن علی، دیکتاتور سابق تونس سر می دادند.

مرزوقی در حالی که تلاش می کرد معترضان را آرام کند و از این که کشور در لحظات سختی به سر می برد ابراز تاسف کند، به دلیل شدت اعتراض ها نتوانست به سخنرانی خود ادامه دهد و توسط محافظانش از محل سخنرانی خارج شد.

 

ترس از بازداشت وزیر جبهه داخلی اسرائیل در انگلیس

روزنامه الحیات، چاپ لندن، گزارش داد که افی دیختر، وزیر جبهه داخلی و رئیس سابق شاباک از ترس این که مبادا توسط پلیس انگلیس دستگیر شود، تحت تدابیر شدید امنیتی وارد لندن شد و وی تلاش می کرد که از سفارت اسرائیل در لندن خارج نشود.

دیختر پس از ترور صلاح شحاده، یکی از رهبران حماس در غزه در سال 2002 به عنوان جنایتکار جنگی تحت پیگرد است و از آن تاریخ تا کنون وی تلاش کرده است که کمتر به سفرهای خارجی برود.

این سفر پس از سه سال که هیچ مقام نظامی یا سیاسی اسرائیلی به انگلیس سفر نکرده بود، صورت گرفته است.

 

صادرات 14 میلیارد دلاری اسلحه روسی  

ولادیمر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که کشورش در سال 2012 بیش از 14 میلیارد دلار اسلحه به خارج صادر کرده است.

به گزارش خبرگزاری نووستی، پوتین در نشست همکاری های فنی نظامی میان روسیه با کشورهای جهان گفت که صادرات سلاح روسیه در سال جاری به بیشترین زمان خود رسیده و از رقم 14 میلیارد دلار گذشته است.

روسیه در سال گذشته 13.2 میلیارد دلار اسلحه فروخته بود.

کلید واژه ها: سوریه امریکا عربستان مصر انگلیس اسرائیل دولت سوریه تونس اردن


( ۱ )

نظر شما :