آمریکا در حال شکست خوردن در خاورمیانه است

۰۴ آبان ۱۳۹۲ | ۱۹:۵۴ کد : ۱۹۲۳۴۹۳ سرخط اخبار

دو سناتور جمهوری خواه آمریکا در گزارشی که در یک روزنامه آمریکایی به چاپ رسید تأکید کردند که آمریکا درحال تجربه کردن یک شکست جدی در سیاست و همچنین از دست دادن اعتبارش در خاورمیانه است.

به گزارش خبرگزاری فارس، «جان مک کین» و «لیندسی گراهام» دو سناتور جمهوری خواه ایالت «آریزونا» و «کارولینا» آمریکا در سنا در مطلبی که برای روزنامه واشنگتن پست نوشته اند تصریح کردند که تمامی آمریکایی ها باید در خصوص گزارشات اخیر در رسانه های خبری آگاه باشند که کناره گیری دولت اوباما از نقش حاکمیت در خاورمیانه و پیامدهای جدی آن برای منافع امنیت ملی آمریکا را توصیف کرده اند.

هیچ چیز به اندازه رها کردن ارتش آزاد سوریه و دیگر نیروهای میانه رو مخالف در سوریه نمی تواند به این شکست ها تأکید کند. رئیس جمهور «باراک اوباما» به طور ویژه به ما متعهد شد که راهبرد وی در سوریه قابلیت نظامی دولت اسد را تضعیف می کند و قابلیت های مخالفان میانه رو را به روز می کند و توازن در میدان رزم را تغییر می دهد و به یک پایان صلح آمیز به درگیری های سوریه و برکناری «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه از قدرت منجر می شود.

این دو سناتور آمریکایی مدعی شدند: ما هیچ گونه علائم و نشانه ای از تعهد اوباما به وعده ای که داده بود، مشاهده نکردیم و وعده او اجرا نشد. در واقع اسد و نیروهایش با کمک ها نظامی و مبارزانی که از طرف حزب الله و ایران به سوریه فرستاده می شد، به ارعاب مردم سوریه ادامه دادند، بعلاوه، در حالیکه روسیه در حذف سلاح های شیمیایی اسد کمک کرد، نیروهای اسد را با سلاح های متعارفی تجهیز می کند که برای کشتن ده ها هزار غیرنظامی سوریه مورد استفاده قرار می گیرد که این مجموعه ای از اوضاع عجیب و غریب است.

این سناتورها ادامه دادند: به وضوح، سوریه هم اکنون یک درگیری فرقه ای منطقه ای است که در کشورهای اطراف گسترش پیدا کرده است و منافع امنیت ملی آمریکا و دیگر شرکای نزدیک این کشور را در معرض خطر قرار داده است، در نتیجه، هرگونه امید برای پایان دادن به این درگیری ها از طریق مذاکرات ژنو که قرار است ماه آینده برگزار شود، شانس بسیار کمی برای پیروزی دارد.

بر اساس این گزارش، بدتر از آن، شکست دولت اوباما در سوریه بخشی از سقوط بزرگتر اعتبار آمریکا در خاورمیانه است. آنطور که گزارشات اخیر حکایت می کند، اسرائیل و شرکای عرب خلیج فارس همگی اعتماد خود به صلاحیت، قابلیت و خرد دیپلماسی دولت اوباما در منطقه از دست داده اند.

واشنگتن پست تصریح کرد: رابطه آمریکا با عربستان سعودی، به سرعت در حال وخامت است، و این به ضرر منافع امنیت ملی آمریکا است.  برجسته ترین مثال از این زوال در رابطه دو کشور، تصمیم اخیر عربستان سعودی در انصراف از کرسی شورای امنیت سازمان ملل است. طبق گزارش منتشر شده اخیر، «شاهزاده بندر بن سلطان» رئیس اطلاعات عربستان سعودی به دیپلمات ها اعلام کرد که این تصمیم پیامی برای آمریکا و نه سازمان ملل بوده است.

مک کین و گراهام در ادامه گزارش خود تأکید کردند: ما همچنین نگرانی های اسرائیلی ها و شرکای عرب خود درباره خطرات مذاکرات دنباله دار با حاکمان ایران را به اشتراک می گذاریم که این مسئله به یک تاکتیک تعویق اندازی برای تهران تبدیل شده است. ما باید برای تعویق اجرای تحریم های جدید آماده باشیم اما تنها در صورتیکه ایران فعالیت های غنی سازی خود را به حالت تعلیق درآورد. ما نباید چرخش سانتریفیوژها را در حالیکه دیپلمات ها گفت وگو می کنند بپذیریم.

این سناتورهای جمهوری خواه آمریکا در پایان نتیجه گیری کردند: آمریکا درحال تجربه کردن یک شکست جدی در سیاست و همچنین از دست دادن اعتبار در خاورمیانه است. رخدادهای منطقه به یک جهت پرمخاطره هدایت می شود و دلیلی ندارد احساس اطمینان کنیم که دولت اوباما برای تضمین منافع آمریکا و ارزش هایی که بخش مهمی از جهان به حساب می آیند راهبرد دارد.

کلید واژه ها: خاورمیانه دولت اوباما


نظر شما :