خطرات تعمیق نقش آمریکا در عراق

۰۸ تیر ۱۳۹۳ | ۲۲:۲۷ کد : ۱۹۳۵۰۸۸ سرخط اخبار

مقامات آمریکایی می گویند تامین مالی و تجهیز تسلیحاتی جنگجویان و مخالفان خطرناک است. دولت اوباما اما هفته گذشته با آغاز استراتژی جدیدی که مقامات آمریکایی و عرب از خطرات آن برای آمریکا و نزدیکترین متحدانش در خاورمیانه خبر دارند، هرچه بیشتر در بحران عراق و سوریه فرو می رود.
به گزارش فرارو به نقل از وال استریت ژورنال، روزهای پرمخاطره دیپلماسی خاورمیانه در سفر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در روز جمعه کامل شد و با برنامه 500 میلیون دلاری حمایت از مخالفان سوری که یک روز پیش از آن از سوی کاخ سفید اعلام شد، افزاش چشمگیر نقش آمریکا در چشم انداز سیاسی و امنیتی آشوب زده منطقه را نشان می دهد.
نخستین خطر برای دولت اوباما این است که بخش عمده استراتژی اش مبتنی بر خروج نوری المالکی، نخست وزیری عراق از قدرت است و به گفته این مقامات اطمینان چندانی در این مورد وجود ندارد.
رویکرد جدید واشنگتن دولت را نیز در میان منافع دوستان و دشمنان آمریکا گرفتار می کند. باراک اوباما با پذیرش مسئولیت بیشتر در عراق و سوریه خود را در شرایطی می بیند که در عین تامین بودجه جنگ علیه بشار اسد، در مبارزه با افراطی هایی که در حال پیشروی در عراق هستند، با مرد قدرتمند سوریه همراه می شود.
کنت کنراد، سناتور سابق عضو حزب دموکرات آمریکا دراینباره گفت: «شرایط بسیار سختی است. تجربه من در این بخش از جهان می گوید بهتر است در مورد هدف گذاری دستاوردهایتان اعتدال داشته باشید، چون دقیقا وارد مسئله ای می شوید که ذاتا یک دشمنی خانوادگی است.»
کری سفر یک هفته ای خود به خاورمیانه و اروپا را روز جمعه در عربستان به پایان برد و در دیدار با مقامات سعودی بحران عراق و سوریه را در یک قاب به تصویر کشید. این دیپلمات آمریکایی با ملک عبدالله، پادشاه عربستان و احمد جربا، رئیس ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه دیدار کرد.
وی متذکر شد که جربا نماینده قبله ای است که در همسایگی عراق است و می تواند نقش مهمی در مقابله با شورشیان داعش داشته باشد. جربا نیز مانند مادر و برخی از همسران ملک عبدالله یکی از اعضای قبیله شمر است که مقاماتش در مرزهای سوریه، عراق و عربستان پراکنده شده اند. 
البته جربا معتقد است که شرایط درعراق متفاوت از سوریه است. وی می گوید مالکی خواستار تلاش بیشتر آمریکا و قدرت های منطقه ای در رسیدگی به شرایط عراق است.
کری در نشست های هفته گذشته خود با مقامات خاورمیانه در پاریس، بغداد، اربیل و اردن به دنبال ایجاد اجماع منطقه ای میان سنی ها، شیعه ها و کردها به منظور شکل دادن به یک دولت عراقی جدید بود که بیش از گذشته مشمول نمایندگی سه جامعه اصلی این کشور شود و اتحاد بیشتری در مبارزه با داعش داشته باشد.
اما پس از یک هفته فشار شدید، رهبر عراق تاکنون هیچ نشانه ای از اینکه تمایلی به ترک قدرت داشته باشد از خود نشان نداده است. بسیاری از مقامات آمریکا و عرب تصدیق می کنند که واشنگتن و متحدانش احتمالا قادر به خودداری از اقدام نظامی علیه داعش نخواهد بود.
اگر در فرآیند انتخابی که هفته آینده در بغداد آغاز می شود، مالکی قدرت را ترک نکند دولت اوباما با یک انتخاب آزاردهنده روبرو خواهد بود: درگیری بیشتر عراق  یا نظاره محو شدن 10 سال سرمایه گذاری آمریکا در میانه قتل عام و خون ریزی.
این در حالی است که مقامات آمریکا حمله نظامی به پایگاه های داعش در سوریه را مورد بررسی قرار داده اند و این همان گزینه ای است که اوباما سال ها است تلاش می کند مانع انجامش شود. نزدیکترین متحدان خاورمیانه ای واشنگتن، کاخ سفید را در مورد حمله به داعش در خاک سوریه تحت فشار قرار داده اند.
اوباما نیز تا به امروز به اعزام مشاوران نظامی، افزایش نظارت هوایی و استقرار ناوهای هواپیمابر در خلیج فارس توانمندی نظامی آمریکا در عراق را تقویت کرده است. مقامات آمریکایی می گویند حمله نظامی می تواند خط مقدم داعش که به سمت بغداد پیش می روند را هدف قرار دهد.
تیم کین، سناتور ایالت ویرجینیا ضمن اشاره به اینکه این مسئله مشکلات جدیدی برای اوباما در کنگره به دنبال خواهد داشت گفت که از رویکرد اوباما در مورد عراق و بودجه جدیدی که دولت برای کمک به مخالفان سوری در نظر گرفته حمایت می کند اما هرگونه حمله هوایی، به استثنای حملات محدود برای حفاظت از سفارت آمریکا در بغداد، نیازمند قانون جدید جنگ است که باید با مجوز کنگره انجام شود.
در شرایطی که حمله به مواضع داعش در عراق و سوریه می تواند برنامه های منطقه ای دولت اوباما را واقعا پیچیده کند، حملات محدود به عراق نیز ممکن است اقدام جانبدارانه آمریکا در منطقه تلقی شود. 
 

کلید واژه ها: داعش خاورمیانه دولت اوباما بغداد عراق و سوریه جربا


( ۱ )

نظر شما :